Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorje Brekke Endret for 9 år siden
1
© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post: jru@patentstyret.no
2
side 2 Hvorfor varemerke og design? Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet. Finnes det tilleggsverdier? Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?
3
side 3 Gevinst/kostnad eksempler Coca Cola Antatt verdi: 70 mrd. dollar!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2100 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1200 kroner Varemerker kan vare evig
4
side 4 Merkevare = goodwill Bygges på: Kvalitet (patent) Gjenkjennelighet (varemerke og design) Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg? Ikke la andre aktører forveksles med deg Når vernetiden for patent og design løper ut kan andre kopiere disse elementene. Den verdien som knytter seg til navnet kan derimot vernes evig.
5
side 5 Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP
6
side 6 Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse.
7
side 7 Hvordan beskytte et varemerke Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse ® / TM ?
8
side 8 Fordeler ved registrering Sikkerheten er stor for at du har en enerett Vern i hele Norge Lite kostnadskrevende Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)
9
side 9 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering? Domenenavn: Kun en internettadresse Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma Registrering i register hos NORID for no.domene. Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm. Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker Kan også gi vern mot f. eks. domeneregistreringer og firmaregistreringer
10
side 10 Hvorfor nektes noen varemerker registrering? 2 hovedgrunner: Pga. manglende særpreg Pga. tidligere registrerte varemerker
11
side 11 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13 Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning
12
side 12 Grader av særpreg Isofoam (isolasjon)? Baby-dry (bleier)? Pære full (alkoholholdig drikke)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart
13
side 13 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si? Både sterke og svake registrerbare merker har vern Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?
14
side 14 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14) Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet) Omsetningskretsen Helhetsvurdering
15
side 15 Forvekselbare merker? Reg. nr. 183965 (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr. 124806 (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr. 7049 fra 2001
16
side 16 Forvekselbare merker? Reg. nr. 188.534 Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr. 166.799 Annen avdeling avgj. nr. 7115 AUQABONA
17
side 17 Andre registreringshindringer i § 14 Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden? Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company Villedende fordi innehaver var et tysk selskap Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)
18
side 18 Etter registrering, pass på varemerket ditt. Protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer Bruk TM eller ® ? Unngå degenerering!
19
side 19 Degenerering Hva har skjedd med Thermos Linoleum Rollerblades Kiwi
20
side 20 Hva er design? -”desing er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget
21
side 21 Hva er et produkt i lovens forstand? En tekanne
22
side 22 Dekor, ornament, grafisk design
23
side 23 Deler av et produkt? Armlene Ryggplate Stolben Nakkestøtte
24
side 24 Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid
25
side 25 Design beskytter ikke funksjon
26
side 26 Design - oppsummering Utseendet til et produkt alle visuelle trekk selvstendige deler til sammensatte produkter deler (områder) av et produkt grafisk design sammenstilling av produkter ikke den delen av designen som er funksjonsbestemt
27
side 27 Sykkelstolen (helheten) Ryggplaten Fotstøtten Beskytt helhet og viktige designelementer Hamax – Kiss og Sleepy Hva er nytt?
28
side 28 I tillegg til at din design må være et produkt, må: Designen være ”ny” Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig For relevante fagmiljøer innen EØS Unntak: forutsetning om fortrolighet Unntak: ”grace period” Designen må ha ”individuell karakter” Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design Frihet i utformingen har betydning
29
side 29 Eksempel Helhetsutseende form linjer materiale graden av frihet den informerte bruker
30
side 30
31
side 31
32
side 32 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.