Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Blooms taksonomi for kunnskap
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
12 Reflekterende lesing.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Tankekart og læringstrategi
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Studieteknikk for meir effektiv læring
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner Dag Wiese Schartum

Generelt Folk er forskjellige. Finn ut hva som fungerer for deg. Ikke la studiet bli noe du gjør alene. Finn deg én eller flere medstudenter å samarbeide med. Pass på at alle får bli med. Varier studieteknikkene. Lesing av pensum er bare en liten del av aktivitene. Mange studieteknikker krever at flere samarbeider. Du må sørge for å lese, tegne, skrive og snakke fag.

Begyn med å få oversikt for å anslå arbeidsmengde og hovedemner Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet Rettssikkerhet Personvern IKT Enkeltvedtak ved hjelp av Vekt på rettslige beslutningssystemer: Transformering fra rettsregler til programkode Innvirkning på og valg av arbeidsdeling

Noen leseteknikker: Systematisk lesing Hva slags tekst er dette? (redegjør for faktiske forhold, argumenterer, diskuterer mv) Hvordan skal jeg lære teksten? (forstå og/eller reprodusere?) På hvilket nivå bør jeg lese teksten? (helheten, hovedelementer, detaljer) Hva er sammenhengene mellom nivåene? (hovedkategorier, underkategorier) Har teksten sammenheng med noe annet jeg har lest eller kan? (assosiere!) Hvordan kan jeg forklare disse sammenhengene?

Noen leseteknikker: Kritisk/problemorientert lesing Er jeg enig i innholdet av teksten? (Har forfatteren dekning for sine synspunkter, resonnerer hun logisk mv) Hvilke er de tre vanskeligste elementene i denne teksten? Hvorfor er det vanskelig? (språk, usystematisk, jeg mangler bakgrunnskunnskap) Hva er mest interessant med denne teksten – og hvorfor? (aktualitet, betydning for noe jeg synes er viktig? mv)

Noen leseteknikker: Alternativ, sammenlignende lesing Gå i biblioteket og let opp én alternativ fremstilling for hvert hovedemne Sammenlign den nye fremstillingen med pensumfremstillingen Ta stilling til styrker og svakheter ved pensumfremstillingen vurdert ut i fra den alternative litteraturen

Noen tegneteknikker Lær deg alle tegninger i pensumlitteraturen og forelesnings-presentasjonene Tegn dem Forstå og forklar dem Vær kritisk: kan de gjøres bedre? Tenk igjennom om det stoffet du har lest kan tegnes i form av strukturer, flytdiagrammer, tankekart e.l. Lag utkast og vis medstudenter for å høre om de er enige

Noen skriveteknikker Skriv og gjengi det du har lest, mest mulig med egne ord Finn fram til det du f.eks. mener er de ti viktigste begrepene i en pensumtekst (artikkel). Skriv gjengivelse av innholdet med utgangspunkt i disse ordene Skriv tidligere eksamensoppgaver. Bytt med en medstudent og rett/kommenter den andre besvarelser. Bruk pensum som støtte.

Noen snakketeknikker Bestem deg for et avgrenset emne eller en sammenheng mellom emner Forklar for en medstudent (med utgangspunkt i tekst eller tegning). Medstudenten gjør notater og merker seg uenigheter, mangler og andre svakheter. Ta disse forholdene opp til diskusjon. Slå opp i pensum for å avklare. Gå deg en tur et ensomt sted og snakk deg igjennom et emne. Gjør gjerne opptak. Hva var du fornøyd med? Hva hadde du problemer med? Gå til pensum og les problemstoffet. Forklar til en venn eller et familiemedlem hva DRI-emnet går ut på. Prøv å gjøre det så enkelt som mulig og unngå å bruke faguttrykk.

Ad. undervisningen Undervisningstyper Forelesninger (lytt, forstå, relater) Les anbefalt pensum før forelesningen Konsentrer deg om å lytte og forstå – still gjerne spørsmål Repeter ved hjelp av en lese-, skrive-, tegne- eller snakketeknikk Seminarer (mest muntlig egenaktivitet) Ta gjerne med PC, nettbrett e.l. Obligatoriske oppgaver (mest skriftlig egenaktivitet) Kan bare løses i grupper Resultatet skal være skriftlig, men prosessen fram bør involvere flere teknikker