Master musikkvitenskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Nasjonale symboler i Polen og Tsjekkia. Introduksjon.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sammensatte tekster: Photo Story
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Barnehagen som organisasjon
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Barnehagen som kulturarena
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Horten vidergående skole
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
Medier, kulter og fans Forelesning 1: Introduksjon til temaet. Emneopplegg Mandag , Gunnar Sæbø.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Tidlig psykologisk antropologi:
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Kultur og sosialisering
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Bourdieus kapitalbegrep
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
The Swan Fortellingen om den grimme (k)ælling. Intervensjonsmetode Intervensjon: måter å relatere midler, mål, subjekter og objekter (Nissen, 2003). Metode.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Håvard Skaar i ”Enter – Veien mot en IKT-didaktikk” Svein Østerud.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Livssynshumanismen.
Lekens egenverdi.
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Master musikkvitenskap 14.9.2010 Musikkantropologi Master musikkvitenskap 14.9.2010

Historikk Beskrivelser av ”fremmede” kulturer til Studier av musikk i en kulturell sammenheng Beskrivelse av instrumenter og musikalske strukturer Musikkens funksjoner Ritualer Musikk som symbol Musikalsk betydning

Musikkbegrep Christopher Small: Musicking Affordance og appropriation Musikalsk struktur – kontekst og individuell avkoding (musikk-situasjon-person)

Estetikkbegrep Estetisk lisens Estetikk som relasjon Om å ramme inn objekter Mening oppstår i bruk/performance Fra psykologisk til sosiologisk estetikk (sosialisering-makt (Bourdieu) til antropologisk (utforming av virkelighet) Wittgenstein: Vi forstår ikke hva noe betyr før vi ser praksis/bruk

Musikk er tegn som har en mening Koder og kodefortrolighet Musikalsk kompetanse Emisk og etisk Kultur og symbolarbeid Symboler, tegn, signaler Musikk som symbolressurs

Musikk som symbol og tegn forts. Kultur og nødvendig symbolarbeid Estetikk som meningsproduserende prosesser Symbolmangfold og tolkning Symbol som råvarer Fortolkende fellesskap

Lytting som strategiske bevegelser Fra Adornos lyttetyper til Felds strategiske bevegelser Lokalisere lyder/musikk Kategorisere Assosiere Evaluere Bourdieu - lytterhabitus

Summerende og nyanserende symboler Musikk som kulturelt system – fortolkningshorisont Eksemplet ”rockekultur” Hår og lyd som summerende symboler

Kulturrelativisme som program Kulturrelativisme som metode Geertz og hanekamper på Bali Autentisitet og estetiske vokabularer Det ”skjønne” vs. panserrock Hierarkier vs. musikalske verdener

Musikk som kulturell form Hvilke verdier ivaretar de ulike musikkformene Finnes det en musikalsk økologi? Eller er musikklivet et stridsfelt?

Musikk og identitet Råstoff for selvbiografiske narrativer Minne og identifikasjon Selvet-i-kontekst= identitet Kontekst: Privat rom – sosial posisjonering- tid og sted - transcendens