Kriminalstatistikken i kriminologien Heidi Mork Lomell IKRS, 30.08.2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Aksjonisme - Sivil ulydighet.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
I.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Oppfølging normer og regler
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Trygge organisasjoner
Kriminaliteten i Oslo 2006 Sentrumskonferansen 27 september 2007
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
GOD MORGEN!.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Kvalitativ metode i markedsforskning
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Samhandling og kommunikasjon
4 Kriminalitet.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Kvalitative og kvantitative metoder
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Voldsutviklingen i Oslo sentrum Presentasjon til høring om trygg by Oslo bystyre, Helse- og sosialkomiteen Onsdag 17. januar 2007.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Sør-Trøndelag politidistrikt TRYGGHET, LOV OG ORDEN.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Carina Fjelldal-Soelberg
Kontroll og kriminalitet
Kriminalitetskontroll JUR 5100
Hva er kriminalitet? JUR5100
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Formannskapet Asker kommune – 26
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kapittel 2- Juridisk metode
Mulig.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Sammenstøt av forbrytelser
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Utskrift av presentasjonen:

Kriminalstatistikken i kriminologien Heidi Mork Lomell IKRS,

”De alt for store spørsmål” (N. Christie) Har vi mye kriminalitet? Øker den? Kan vi vente mer – eller en nedgang? Svar: Det vet vi ikke Det har vi aldri visst Det vil vi aldri få vite  Er dette et problem eller et funn?

Klipp fra partiprogrammene (Om kriminalitetsbildet og kriminalitetsutviklingen)  […] er bekymret over den stadig omseggripende kriminaliteten i samfunnet. […] er særlig bekymret for veksten i organisert kriminalitet, men ser også med uro på økningen i fysisk vold, familievold og seksuelle overgrep. Terskelen for bruk av vold synes stadig lavere, og i tillegg blir volden stadig grovere. Det er et stort samfunnsproblem at hverdags- og vinningskriminaliteten er økende.  Rå voldsbruk og bruk av våpen skjer oftere, og forbryterne blir stadig mer profesjonelle.  Både anmeldelsesstatistikk og levekårsundersøkelser viser at mange typer kriminalitet er redusert.  Kriminelle nettverk på tvers av landegrensene har fått større utbredelse og tar i bruk ny teknologi.  Blind vold, ran og andre former for kriminalitet begått av barn og ungdom har økt kraftig de siste årene, spesielt i storbyene.  Voldskriminaliteten er blitt grovere de siste årene, og ofte er gjerningsmannen påvirket av alkohol eller narkotika. Kriminalitetsbildet er i endring, og vi ser mer grov organisert kriminalitet med internasjonale forgreininger. Den har sitt utspring i miljøer som er stadig vanskeligere for politiet å trenge inn i.

Validitet  Hvor verdifull er statistikken for den problemstillingen man forsøker å belyse? ”Hvor mye kriminalitet er det i Norge?” ”Stiger kriminaliteten?” ”Hvor mange domfellelser for forbrytelser er det i Norge ett bestemt år?” ”Har fangetallet økt?” ”Hvilken forbrytelse har høyest oppklaringsprosent?”  Følsomhet: I forhold til alle fenomener som kan betegnes som kriminalitet  Selektivitet: I forhold til andre fenomener enn kriminalitet, og mellom ulike typer av kriminalitet

Reliabilitet  Hvor pålitelig er statistikken?  Nøyaktighet i registreringen  Instrumentstabilitet: Målestokken må bære stabil (uendret) over tid Særlig relevant for bruk av statistikken til å si noe om kriminalitetsutviklingen  Endring av statistikkens grunnlag – overgangen til StraSak Enklere rapportering Hva er ett lovbrudd?

Kriminalitetsbilder? Kontrollbilder?

Hva viser dette kartet?

Kriminalitet og mørketall. Straffesakskjeden

Oppklaringsprosentens betydning

Hvorfor har vi mørketall?  Handlingen oppdages ikke  Handlingen oppfattes ikke som kriminell  Handlingen møtes med annen reaksjon enn anmeldelse  Handlingen anmeldes ikke  Alvorlighet og sosial avstand påvirker anmeldelseshyppigheten

Mørketall – myte eller realitet?  Handlingsmørketall.  Mørketall innebærer en utenfrabetraktning. Mister det relasjonelle, det mellommenneskelige aspekt ved kriminalitet.  Den juridiske tolknings- og vurderings-ramme blir gitt forrang.

Voldsmann avslørt av kamera Offeret er ukjent, men en 28 år gammel mann ble likevel dømt for å ha slått ham i ansiktet. Ugjerningen ble nemlig fanget opp av politiets overvåkingskameraer. Ved hjelp av seks kameraer holder politiet øye med området rundt Oslo Sentralstasjon. Et av disse filmet den dømte 28-åringen og en kamerat, mens de jaget en ukjent mann i midten av 20-årene. Hendelsen fant sted tidlig søndag morgen den 26. mars i år. Film fra politiets kameraer viser at 28- åringen og kameraten først pratet vennlig med den ukjente mannen. Men da han plutselig la på sprang, løp de to kameratene etter. 28-åringen skal deretter ha slått mannen i ansiktet med knyttet neve. To polititjenestemenn rykket ut til Jernbanetorget og arresterte kameratene på bakgrunn av videoovervåkingen. 28-åringen nektet imidlertid å vedta et forelegg, og dermed havnet saken i Oslo byrett. 28-åringen skal ha erkjent overfor den ene politibetjenten at han hadde drukket øl og sprit, og denne forklarte i retten at tiltalte luktet alkohol og hadde røde og «flytende» øyne. Polititjenestemannen forklarte videre at han og en kollega ble beordret til Jernbanetorget fordi 28-åringen og hans kamerat var filmet mens de forulempet den ukjente mannen. Byretten festet lit til betjentens forklaring, og dømte28-åringen til en ubetinget bot på 3500 kroner for overtredelse av Drukkenskapsloven, paragraf 17. Han ble også ilagt saksomkostninger på 5200 kroner. (Aftenposten )

Forutsetninger for å lage en kriminalstatistikk  At ”kriminalitet” er noe som kan telles Klassifikasjons- eller vurderingsskjema som kan skille ut de fenomenene som vi ønsker å telle. For eksempel lover. Hvorfor er dette så vanskelig i praksis?  Handlinger er flyktige. De kan bare forstås og gis mening i en bestemt kontekst.  Kontekst og valg av tolkningsramme avgjør kategoriseringen.  ”Kriminalitet” forutsetter en bestemt normativ og strafferettslig vurdering av handlingen. En av flere mulige vurderinger.

Kriminalitetsutviklingen

Forklaring på registrert økning  Reell økning  Økt anmeldelsestilbøyelighet  Økt kontroll  Endret registreringspraksis

Kriminalitetsutviklingen  Handlingskurve? Faktisk kriminalitet vs. Registrert kriminalitet Mørketall  Ikke bare en ”feilkilde”, men uttrykk for forskjellige meningsdannende prosesser, ulik fortolkning av hendelser  Kontrollkurve? ”Kriminalstatistikken gir et bilde av hva det strafferettslige reaksjonsapparatet beskjeftiger seg med” (Høigård, s. 72).

Kriminalitetsutviklingen  ”Å bruke kriminalstatistikken som mål på kriminalitetsutvikling for handlinger som er vanskelige å oppdage, eller som bare oppdages ved særlig kontrollinnsats, vil som regel være ganske risikabelt.” (Olaussen s. 7)  Kriminalitetsutvikling eller kontrollutvikling?

Kriminalstatistikk på nett

Om å bruke statistikk 1. Hva sier overskriften? 2. Hva er enhetene?  Enhet=det som undersøkes 3. Hvilke variabler er benyttet?  Variabler=egenskaper ved enhetene 4. Hva slags tall brukes?  Absolutte tall – Relative tall 5. Riktig tabell?  Anmeldte lovbrudd, etterforskete lovbrudd  Siktelser eller siktede  Straffereaksjoner, fengslinger 6. Henvis! 7. Husk alltid på feilkildene når dere bruker statistikk! Tenk Reliabilitet & Validitet