Gruppeundervisning 5 26.03.08 / 27.03.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Fra ide til virkelighet Kjell Nilsen Idrettslag3.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Transaksjonskostnader
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Markets for Factor Inputs
Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Hvem, hva, hvor?.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Forretningskonsept og forretningsplaner
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Malverk intern produktopplæring
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Forretningsplan.
Kapittel 12 – Noen begreper
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Øving 1 - Forretningsideen
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Gruppeundervisning /
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapitalbehov og finansiering
Forretningsprosjektplan
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
INF 9650 Informasjonsledelse
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeundervisning /

Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse –Markedsføring Innlevering 2:Uke 14 ( ) –Regnskap/budsjett –Finansiering –Forretningsmodell Innlevering 3: Uke 17 ( ) –Endelig innlevering Eksamen 06. mai –Flervalgseksamen 3 timer

Finansiering og forretningsmodell

Oppgave 4 Finansiering: Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Skriv en kortfattet søknad om etableringsstipend til for eksempel Innovasjon Norge.

Oppgave 5 Forretningsmodell: Beskriv forretningsmodellen du/dere valgt? Drøft fordeler/ulemper ved denne. Beskriv bedriftens kjernekompetanse og resurser og hvordan disse skal brukes for å nå markedet og tjene penger. Hvordan struktureres leverandør- og kunderelasjon?

Oppgave 5 Fokuser på: Bedriftens kjernekompetanser og hvordan disse støtter bedriften (hva skal dere gjøre selv og hva skal dere outsource og hvorfor?) Leverandørnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Distribusjonsnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Bedriftens organisasjon Kostnader i de ulike operasjonene og hvordan disse påvirker produktet/tjenesten. Se også på hvordan dere tror at forretningsmodellen trenger å utvikle seg over tid. Det vil si i tilfelle dere skal lansere på andre markeder, påvirker dette organisasjonen, leverandørnettverk osv. Vil dere trenge annen kompetanse etter et år?

Oppgave 5 Forretningsmodell: Hvilket problem løser denne forretningsvirksomheten og hvordan gjør den dette lønnsomt? Forretningsmodell er en beskrivelse av hva en bedrift gjør og hvordan den skaper verdi for sine kunder og eiere. Inneholder en beskrivelse av bedriftens forretningside, visjon, målsetninger, plassering, verdi/leveransekjeden, konkurransestrategi og produkt- /markedsområde(r).

Oppgave 5 Forretningsmodell: Dell Direkte modell Effektivt distribusjonsprosess Fjerner kostnader forbundet med lagring av varer

Oppgave 5 Verdikjeden Fem primæraktiviteter: -Inngående logistikk -Drift -Utgående logistikk -Markedsføring og salg -Service (Disse utgjør den totale markedsføringsprosessen) Fire støtteaktiviteter: - Bedriftens struktur -Menneskelige ressurser -Teknologiutvikling -Anskaffelser

Oppgave 5 Organiseringen av bedriften: Interne ressurser Eksterne ressurser