SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen Monica Dalen, ISP,UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Med forskning på timeplanen
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Historiefaget i skolen
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Introduksjonssenteret
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
VALIDITET OG RELIABILITET I KVALITATIV FORSKNING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Tema: Kommunikasjon i team
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Praksiseksempel fra Lørenskog
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Kvalitative forskningsmetoder
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen Monica Dalen, ISP,UiO

Monica Dalen, ISP,UiO

Spesialpedagogikk som fagområde Definisjons- og identitetsproblemer Fra høgskole- til universitetsfag Spesialpedagogikken i støpeskjeen Forskning/utdanning/praksis Monica Dalen, ISP,UiO

Spesialpedagogikkens identitetsproblemer ”En subjektiv, sterkt følelse av å være den samme og ha kontinuitet” (Erikson, 1968) Brudd i kontinuiteten er truende for fagets identitetsoppbygging Monica Dalen, ISP,UiO

Forhold som truer fagets identitet Omstrukturering av det spesialpedagogiske fagområdet Omstrukturering av høyere utdanning Profesjons stridigheter Territoriale stridigheter Monica Dalen, ISP,UiO

Spesialpedagogiske utfordringer Generalisering/Spesialisering Undervisning/Forskning Praksis/Teori Spesialpedagogikk/Pedagogikk Monica Dalen, ISP,UiO

Tidsånden fra 1950-2004 1950 årene: Sterk tro på segregering og spesialisering 1960 årene: Begynnende kritikk av segregerings- og spesialiseringslinjen. Integreringsideologien vokser fram 1970 årene: Integreringsideologien blir lovhjemlet Monica Dalen, ISP,UiO

1990 årene: Inkludering og omstrukturering 1980 årene: Integreringsideologien praktiseres- en del uheldige tilbakemeldinger 1990 årene: Inkludering og omstrukturering 2000 året: Individualisering og tilpasset opplæring. Intern segregering og sosial utskilling Monica Dalen, ISP,UiO

Sentrale forskningsprosjekter i perioden 1950-2004 1950-70 årene: Effektstudier(Rønjum 1962,Stangvik 1970) Segregerings- og selvbildestudier (Stangvik 1979) 1980-90 årene: Interaksjonsstudier (Gjessing m.fl 1982 og 1988) Integrerings- og normaliseringsstudier (Sætersdal 1985 og1994, Tronvoll 1989, Ekeberg 1991,Tøssebro 1996, Østrem 1998) Monica Dalen, ISP,UiO

Inkluderingsstudier, Ressursstudier (Birkemo, 2003, Petersbakken 2004) 1980-90 årene: Differensieringsstudier (Dalen 1984, Nilsen 1992, Skaalvik og Fossen 1995) Læreplanstudier (Individuelle læreplaner) (Simonsen 1992, Nordahl og Overland 1992, Monsen 1995 og 1996, Nilsen 1997) Omstrukturerings- og evalueringsstudier (Skårbrevik 1996, Moen og Øie 1994) Kompetansestudier/skole og samspillsstudier (Ogden 1995, Sørlie 1998, Sørlie og Nordahl 1998, Nordahl 1998) Inkluderingsstudier, Ressursstudier (Birkemo, 2003, Petersbakken 2004) Monica Dalen, ISP,UiO

”The whole of science is nothing more than refinement of everyday thinking” (Albert Einstein 1936) Forskning 2% inspirasjon 98% transpirasjon Monica Dalen, ISP,UiO

Forskning ”Systematisk og kritisk søking etter ny innsikt og forståelse. Gjennom forskningsprosessen vinnes ny kunnskap, og denne samordnes med tidligere viten ved hjelp av et metodisk system” Monica Dalen, ISP,UiO

”A good design for a study, like a good design for a ship, will help it safely and efficiently reach its destination” (Maxwell 1996, p 8) Monica Dalen, ISP,UiO

Monica Dalen, ISP,UiO

METODE Et sammenhengende sett av regler for: Kvalitative metoder Innsamling av data Bearbeiding av data Tolkning og analyse av data Kvalitative metoder Kvantitative metoder Monica Dalen, ISP,UiO

ULIKE METODER FOR INNSAMLING AV DATA FELTSTUDIER Observasjon Intervju Dokumentanalyse SURVEY-STUDIER Enquete EKSPERIMENT-STUDIER HISTORISKE ANALYSER Monica Dalen, ISP,UiO

EKSTENSIVE UNDERSØKELSER INTENSIVE UNDERSØKELSER PRIMÆR DATA Data som er samlet inn spesielt for den aktuelle undersøkelsen SEKUNDÆR DATA Allerede eksisterende data innsamlet til andre formål Monica Dalen, ISP,UiO

FORSKNINGSPROSESSEN Valg av tema Valg og utforming av problemstillinger Utvelging av enheter og variabler Innsamling av data Organisering og bearbeiding av data Tolkning og analyse Presentasjon av resultatene Formidling av resultatene Monica Dalen, ISP,UiO

Monica Dalen, ISP,UiO

KVALITATIVE METODER Ofte utsatte og ressursvake grupper Ofte små, lett synlige grupper Vanskelig å få adgang til data Vanskelig å finne fram til forskningsmetoder som belyser det essensielle Vansker med å formidle forskningsresultatene Monica Dalen, ISP,UiO

KJENNETEGN VED KVALITATIVE TILNÆRMINGER Direkte og nært forhold til det eller dem som utforskes Bruke av flere teknikker ved datainnsamling Hovedvekten legges på en fortolkning av språklige utsagn eller episoder Monica Dalen, ISP,UiO

KVALITATIVE FORSKNINGSMETODER HOVEDMETODE Litteraturvitenskap Kunsthistorie Jus Sosialantropologi Etnografi Historie Teologi DELMETODE Spesialpedagogikk Psykologi Pedagogikk Sosiologi Sykepleiervitenskap Fysioterapi Monica Dalen, ISP,UiO

METODEPROBLEMER ANGST STIGMATISERING SOLIDARITET Monica Dalen, ISP,UiO

Laboratorium Feltstudier Deltakende INTERVJU Gallup Åpent Telefon Livs- historie OBSERVASJON Laboratorium Feltstudier Deltakende Monica Dalen, ISP,UiO

Kvantifisert Hermeneutisk Tekstanalyse DOKUMENTANALYSE Kvantifisert Hermeneutisk Tekstanalyse Monica Dalen, ISP,UiO

FELTFORSKNING Portvakter (”Gatekeepers”) Aktører med kontroll over viktige adkomstlinjer Tilgang (Access) Tilgang til nødvendige data. Åpen/skjult tilnærming? Å forhandle om tilgang er en balansekunst Monica Dalen, ISP,UiO

Sponsor Mobilisering av eksisterende sosiale nettverk Spane Få kartlagt miljøet i forveien Monica Dalen, ISP,UiO

10 stadier i intervjuprosessen Tematikk Problemstillinger Valg av informanter Utarbeiding av intervjuguide Intervjuing Transkribering Bearbeiding og koding Tolkning og analysering Validering Rapportering Monica Dalen, ISP,UiO

Eksempler på noen intervjustudier En informantgruppe Voksne Når veiene skilles (Sætersdal, 1985 og 1994) ”Det er jo annerledes…” – om foreldrerolle og foreldrekompetanse i familier med utenlandsadopterte barn (Vonheim, 2000) ”UPS & Downs” i skolen. Foreldres opplevelse av å ha et uvanlig barn i den vanlige skolen (Tiedemand-Andersen, 2000) ”Engler, - finnes de?” Hvordan foreldre til barn eller voksne med psykisk utviklingshemning har opplevd møtene med de offentlige ansatte (Ihlaug, 2003) Monica Dalen, ISP,UiO

To eller flere informantgrupper Barn/Unge Elevmeninger om skolen (Lund, 1984) Barn av alkoholmisbrukere (Trydal, 1993) To eller flere informantgrupper ”Skal jeg fortelle deg noe!” Syv seksåringers opplevelse av sin verden, og de voksnes kjennskap til barnas opplevelser (Gamst & Langballe, 1988) Utenlandsadopterte barn og unge i Norge Dalen & Sætersdal, 1992 og 1999) Å være døv i en hørende familie (Dehli, 1996) Monica Dalen, ISP,UiO

Monica Dalen, ISP,UiO

INTERVJUGUIDE Bruk traktprinsippet Ta utgangspunkt formulerte problemstillinger Unngå spørsmål som utløser ”ja” og ”nei” svar Forprøve Monica Dalen, ISP,UiO

INTERVJU er ikke en dialog eller en terapeutisk situasjon, men kan bli/være det er ikke en demonstrasjon av egne kunnskaper eller sjarm, men ”a social relationship” Monica Dalen, ISP,UiO

Hva som vil skje med materialet Hva du ikke kan gi, ikke kan love FORTELL: Hvem du er Hvorfor du er der Hva du vil Hva som vil skje med materialet Hva du ikke kan gi, ikke kan love Hvordan tilbakeføringen og publisering skal skje Monica Dalen, ISP,UiO

Lytt til det som blir sagt! Avbryt ikke! Argumenter ikke! Definer rammene! Lytt til det som blir sagt! Avbryt ikke! Argumenter ikke! Vær ikke moraliserende! Vær ikke redd for pauser!(Skapende pauser) Vær ikke ”besser-wisser! Hold deg selv i bakgrunnen! Monica Dalen, ISP,UiO

Løp ikke i vei etter intervjuet! Husk: Ingen liker forhør Ingen liker å være objekt Ingen liker å være ”sommerfugl på nål” Monica Dalen, ISP,UiO

GODE RÅD Stol ikke på hukommelsen Finn fram til egnet noteringsteknikk Avsett tid til notatskriving Registrer også forhold du ikke umiddelbart forstår Notater må bearbeides, utvides og omorganiseres Monica Dalen, ISP,UiO

Ta vare på de ordene folk virkelig bruker Sett notatene inn I den aktuelle sammenhengen Ta vare på dine følelsesreaksjoner underveis Start tidlig med å lage analytiske notater (memos) Les teori underveis Monica Dalen, ISP,UiO