Kyst og innland. Religiøse kulturmøter i Nord-Troms og Finnmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
5 Kultur.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Religioner og livssyn i dag
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Bønn Uke 42.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Frelsesarmeen Kjennetegn ved Frelsesarmeen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Historie og ideologi.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Språk og sosialisering
Kristendommens historie
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Mangfold og fellesskap
Undervisning - forkynnelse
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Diakoni og trosopplæring
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid med foreldre om dåpsopplæringen Med bakgrunn i foreldreundersøkelsen Fra Bjørgvin høsten 2003.
Bibelskolen Bildøy Bergen
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Et møte med Gud og andre troende
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Undring Tro Viten.
Adam & Eva. Adam & Eva Av Espen, Benjamin og Martin E Kristendommen Av Espen, Benjamin og Martin E.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Kjell Erik Øie Statssekretær
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Samer – et urfolk i nord Vi er samer - Intro - YouTube
Robin og Tommygun. Samisk kirkehistorie Pietistene på 1700-tallet, misjonsarbeid. Myndighetene ville omvende samene, ikke bare religiøse grunner. Handelsveier.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Å vere jøde. Den som er fødd av ei jødisk mor, er jøde. I dag er det 14 millionar jødar. Dei er spreidde over heile verda, dei fleste i USA og Israel.
Pietismen og konfirmasjonen ”Å vekke folket” Pietisme kaller vi den retningen som kom til Norge på begynnelsen av 1700-tallet. Pietistene.
Robin og Tomtom. Hans Nielsen Hauge Reiste rundt som vekkelsespredikant, fra Forandret livet til tusenvis av mennesker på sine vandring. Myndighetene.
Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
JORDENS BARN - teologi i og med naturen Vandring i Bibelens tekster med samisk tradisjon som veiviser Tore Johnsen.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
-en stor familie av nasjonale kirker
Katolsk og ortodoks kristendom
Hvorfor trenger vi nådens midler?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Religion i samfunnet.
REFORMASJONEN.
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
VARDØ Pomorhovedstad.
Utskrift av presentasjonen:

Kyst og innland. Religiøse kulturmøter i Nord-Troms og Finnmark Heid Leganger-Krogstad Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO

Konfliktlinjer Kyst Innland same kven N S

Kyst – internasjonale kontakter Stort handelssamkvem: tørrfisken – Europa Hanseatene og Pomorhandelen Hammerfest, Vadsø og Vardø unntatt fra Konventikkelplakaten, gjestene fri religionsutøvelse Religiøs innflytelse fra øst og sør Høytstående foreldre sendte barn til russisk skole Religiøst mangfold synlig til dags dato (Salsgata i Hammerfest er eks.) Kirkebygging foregikk bare langs kysten, markering av nasjonal tilhørighet

Naturreligiøsitet Naturen selv er Guds største og fineste katedral Avhengighet av Gud Lever under marginale forhold Gud og været omtales i ett Gud gir og tar Gud gir føda, avhengighet av naturressurser Natur som arbeidsplass Første trosartikkel har vekt

Kontrastenes land

I tradisjonen, taust liv Avstandsforhold til Den norske kirke som institusjon Taus tillit, trenger ikke mange fine formuleringer, gjentar tradisjonen og lever i denne Liten sans for fornying av salmer/sanger, liturgi og bibelspråk (russisk-ortodoks påvirkning?) Åndelig selvberget – ikke avhengig av ekspertisen Bruker ritualene – ber, helbreder og forvalter nattverd i livstruende situasjoner Liten sans for ”reformkirken” styrt sørfra, men lojal tilhørighet Oppslutning om livsriter – mindre oppslutning om søndagsgudstjenesten

Handling – ikke ord Handling / praksis er avgjørende å leve inkluderende og romslig – Jesus som etisk eksempel pietismen har liten plass – livsbejaende livsførsel grovbarket humor og selvironi - ofte i alvorlige situasjoner sans for fest og glede liten sans for kontroll og styring utenfra

Innland De tre stammers møte: samer, kvener og nordmenn Ferdsel over vidda vinterstid og langs store elver sommerstid Nomadisk mobilitet Funksjonsdeling når det gjelder næring mellom kyst og fjord/innland – kombinæringer i fjordene Sameland (sein fastsetting av riksgrenser) 1716 Thomas von Westen første norske misjonsreise til samene. Berettet at alle var døpt og deltok i kristne gudstjenester, men praktiserte samtidig gammel samisk religion (noaidene sterk stilling)

Lars Levi Læstadius 1800-61 Svensk-samisk prest i Karesuando og Pajala Kristendom på nordnorsk Botaniker, språkmann, strateg og prest Samlet samisk mytologi Brukte muntlig fortelling Omvendelsesopplevelse: Gud kan ikke fattes med hodet (fornuften) Så samenes fortrinn i å kjenne Gud gjennom naturtilhørighet Ga dem tilbake selvrespekten Krevde omvendelse fra gammel livsstil

Læstadianismen Samisk og kvensk vekkelsesbevegelse Nordkalott- Frelse hentes i menighetsfellesskapet - syndstilsagn

Læstadianismen Lekmannsbevegelse innenfor rikskirkene Konservativ lekmannsfokynnelse – ordrik og gjentakende. 2.trosartikkel er sentral Presten er sakramentsforvalter Pietistisk – tydelig livsstil

Læstadianisme motkultur Storsamfunnet Nasjonalsamfunn Individuell tenkemåte Kjernefamilie Liten slektskontakt Stedsmobilitet Likestillingsideal Oppdragelse i offentlige institusjoner Oppdragelse til selvstendighet Verdifellesskap med skole Minoritet Nordkalott-tilhørighet Kollektiv tenkemåte Storfamilie Stor slektsbevissthet Stedsstabilitet Klart kjønnsrollemønster Oppdragelse i hjem og menighet Oppdragelse til lydighet Verdikonflikt med skole

http://www.pajala.se/fakta/laestadius/ http://makkeri.bravepages.com/norsk.htm Jonsell, Bengt, Inger Nordal, and Håkan ydving. 2000. Lars Levi Læstadius : botaniker - lingvist - etnograf - teolog, Edited by D. N. V.-A. K. S. Vetenskapsakademien. Oslo: Novus. Kristiansen, Roald E. 1993. "Vårherre, kysten og folket. Et gløtt inn i nordnorsk religiøsitet." Tidsskrift for Kirke, religion og samfunn??:105-113. —. 1994. "Samisk religion i en økologisk sammenheng." Kirke og Kultur 101?:145-160. —. 1996. Religion i kontekst : bidrag til en nordnorsk teologi, Edited by R. religiøsitet. Oslo: Norges forskningsråd. Leganger-Krogstad, Heid. 1993. "Læstadianerne og norsk skole." Prismet 44:26-32. —. 1995. Læstadianske oppdragelsesidealer og skolekonflikten i Alta : foreldrenes ønsker for opplæring og oppdragelse. Alta: Høgskolen i Finnmark Avdeling for barnehage- og skolefag. —. 1996a. "Fortellingens plass i læstadiansk tradisjon: Kontrast mellom fortid og nåtid." Pp. 27-51 in Religiøsitet og litteratur i regionalt perspektiv, KULTs skriftserie ; 68, edited by T. Meistad. Oslo: Norges forskningsråd. —. 1996b. "Læstadianerne og samfunnet." Pp. 5-27 in Internasjonal innflytelse på regional religiøsitet, KULTs skriftserie ; 67, edited by T. Meistad. Oslo: Norges forskningsråd. —. 1998. "Ethnic Minority in Conflict with Norwegian Educational Ideals." PANORAMA International Journal of Comparative Religions Education and Values 10:131-145. Nesset, Sigmund and Øyvind Norderval. 2000. "Vekkelse og vitenskap : Lars Levi Læstsadius [sic] 200 år." Pp. 267 s. in Ravnetrykk ; 23. Tromsø: Universitetsbiblioteket i Tromsø. Wold, Helge A., Marit Anne Hauan, and Einar-Arne Drivenes. 1994. Nordnorsk kulturhistorie. Oslo: Gyldendal. Aadnanes, Per M. 1986. Læstadianismen i Nord-Noreg. Oslo: Tano.