Etikk HiAk høst - 06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
Fra ord til liv August 2012.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).

Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
I dette shoppingcenteret hadde kvinner en unik mulighet til å velge seg ut en passende make blant forskjellige menn.....
Selvfølelse vs selvtillit
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Hvem er Jesus?.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Med sekken full av penger!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
KRL Av Karina Schjølberg
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Taushetsplikt for frivillige
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
BOLIG OG ARBEID? Bolig betyr Alt! Av Laila Bakke-Larsen.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Evaluering av november på Blå avdeling:
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Forelesning 14: Kants Etikk
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
Pust Liv eller død.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Stjernemennesker på Jorden
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Karriereveiledning i grupper
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
… Gud ikke er stor For opptak:
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Problemløsning.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Etikk HiAk høst - 06

Oversikt Hva er etikk? Etikk og vitenskap Etikk-modeller Livskvalitet Kortsiktige og langsiktige konsekvenser Determinisme vs. fri vilje Atferdsanalyse i media Type I og Type II feil Behov vs. Forsterkning Respondent vs. operant

Hva er etikk? Ethicõs (gr.) Moralis (lat.) ”Bør”  forsterkningsbetingelser

Etikk og vitenskap David Hume: Om å slutte fra ”er” til ”bør være”

Etikkmodeller Regel-etikk Formåls-etikk Konsekvens-etikk Holdnings-etikk

Livskvalitet Det er å kunne arbeide og trene slik at man blir bedre og bedre og det har jeg faktisk blitt. Jeg kunne først ikke gå i trappene. Man måtte bære meg, men nå går jeg, og nå går jeg selv, og det synes jeg er herlig.

Livskvalitet b. Å bli elsket, få elske, få lide, få være glad og få leve på alle plan selv om jeg nå er rammet av begrensning. Jeg vil være med på alt, ikke tilsidesatt.

Livskvalitet c. Å ha et bra hjelpemiddel, ha en bra rullestol og beherske sitt hjelpemiddel, sin rullestol. Å kunne komme seg over alt uten å føle seg handicappet for å ta seg ut på byen. Jeg føler meg jo fri fordi jeg kan ta meg ut på byen når jeg vil, og jeg kan bo hvor jeg vil i vanlig leilighet. Det mener jeg er livskvalitet for meg.

Livskvalitet d. Det er kropp og sjel. Å bry seg om seg selv og andre. Jeg tror det er viktig.

Livskvalitet e. Jeg skulle gjerne ha en handicap-tilpasset bil så vi, når vi ville, skulle kunne forflytte oss dit vi ville. Vi skulle ville reise og hilse på våre barnebarn, kunne dra og handle når vi ville og komme ut i naturen når vi kjenner at vi orker.

Hva er bra? Misforhold Miljøkrav Individuelle forutsetninger Statiske goder vs. kontingenser Tre nivåer Hva er bra for arten? Hva er bra for kulturen? Hva er bra for individet? Kortsiktige vs. langsiktige

Determinisme vs. fri vilje Frihet fra påvirkning fra fysiske barrierer (bevegelsesfrihet) frihet fra aversiv kontroll Zenon Pasteur

Atferdsanalyse i media Fagspråk og dagligtale Operant og respondent Behov vs. Forsterkning Analyseenheter Type I og type II feil