I Dibrastan bor dubridene…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Demokratiske ferdigheter - fra synsing gjennom analyse til resonnement og vurdering NOFA 2 Fredag
Pedagogisk analyse.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Noen viktige perspektiver
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Kvalitativ metode i markedsforskning
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Testing og testbruk Espen Egeberg.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Forum for studentaktive læringsformer
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Matematikk i samisk kultur
Sosialkonstruktivisme
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Klasserom Framtidens. Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Brøk Regneartene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Metodekurs – Forvaltningsrett I
PDSA-sirkel/småskalatest
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
I Dibrastan bor dubridene…
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
God undervisning og dybdelæring i matematikk
PDSA-sirkel/småskalatest
Vurdering og undervisning
Velkommen til Newton-rommet
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse

Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Høye kognitive krav Elevene må tenke og lage mening av materialet basert på tidligere lært kunnskap Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese Komme med nye ideer Analyse Sammenligne Årsak-effekt Beskrive hva som skjer Anvendelse Bruke Kalkulere Poengtere Forståelse Forklare Tolke Klassifisere Kunnskap Fastslå Gjengi Beskrive Funksjonell kunnskap. Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Ferdigheter Kan anvendes direkte, men ikke nok i seg selv. Krever ikke dyp forståelse Lave kognitive krav Ikke krav til mye tenking, læring kan foregå isolert

I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen. Dubridene kjøper dalager til sine duredimler. Hvor bor dubridene? Hva gjør dubridene på dagtid? Hva kjøper de til duredimlene? Hvorfor er det lurt å kjøpe dalager til duredimlene? Hvor fornuftig er det å draple og drugle hele dagen? Hva vil skje hvis de drogler istedenfor å drugle?