Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik Ansatt i 2008. Underviser LØM og beslektede emner og moduler. Maste om å få i stand PP-utdanning allerede da vi startet – og fikk det til. Vil forsøke på noen minutter å gi dere litt innblikk i hva jeg har opplevd og erfart siden høsten 2008
Praktisk pedagogisk utdannelse – et nødvendig onde? Kanskje heller et nødvendig gode!
Pedagogisk innsikt Verktøy til bruk i undervisning Hjelp til og trening i pedagogisk planlegging Planlegging i forhold til hva……? Tilfredsstillende fokus på lærerrollen?
Praktisk pedagogisk arbeid Se helhet i læringsarbeidet Jobber med utvikling av tverrfaglighet Vektlegging av nærhet til det virkelige liv Fokus på vurdering Framtid – ikke fortid
Kvalitet i sentrum Fokus på læring, ikke på undervisning Vekt på læringsutbytte, ikke pensum Variasjon av virkemidler Finne nye læringsarenaer Studentenes arbeidsformer
Grunnlaget Nasjonal plan Fagplaner Styringsdokumenter Sentrale bestemmelser
Brudd på bestemmelsene kan koste Fagskolen dyrt i penger og anseelse Med andre ord: Rammer som kreves oppfylt, og ikke Løse anbefalinger . Brudd på bestemmelsene kan koste Fagskolen dyrt i penger og anseelse
Lærerens rolle Leder av en læringssituasjon Motivator Veileder Forhandler Underviser
Faglig utvikling - kompetansebehov Fagskolen lever på arbeidslivets nåde Må bevise vår eksistens daglig Er vi fullverdige tertiære utdanninger?
Faglig utvikling HiAk samarbeidet kan gi oss: Bedre forskerkompetanse og bakgrunn for å drive egen forskning, som er Nødvendig for å oppfylle forventninger Ikke som en kopi, men praktisk alternativ til Høgskoleutdanninger. Hva med egne Fagskole bachelor utdanninger og på sikt Master
Mulig? Jeg tror vi kan hvis vi vil, men Det er opp til oss Det er vi som må vise vår berettigelse Skal vi sitte og vente på utfordringen, eller kravet som måtte komme. Eller skal vi ta utfordringen uoppfordret.