Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Et program for ungdomsskolen
Noen utfordringer for skolene
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Om voksenpedagogikk.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
100 lure ord å lære.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Praktisk bibelsk opplæringsstrategi. SPRELL LEVENDE - en smak av himmel.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Mer praksis – bedre lærere?
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Faglig ledelse, hva er det?
Utdanning som sprenger grenser
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik Ansatt i 2008. Underviser LØM og beslektede emner og moduler. Maste om å få i stand PP-utdanning allerede da vi startet – og fikk det til. Vil forsøke på noen minutter å gi dere litt innblikk i hva jeg har opplevd og erfart siden høsten 2008

Praktisk pedagogisk utdannelse – et nødvendig onde? Kanskje heller et nødvendig gode!

Pedagogisk innsikt Verktøy til bruk i undervisning Hjelp til og trening i pedagogisk planlegging Planlegging i forhold til hva……? Tilfredsstillende fokus på lærerrollen?

Praktisk pedagogisk arbeid Se helhet i læringsarbeidet Jobber med utvikling av tverrfaglighet Vektlegging av nærhet til det virkelige liv Fokus på vurdering Framtid – ikke fortid

Kvalitet i sentrum Fokus på læring, ikke på undervisning Vekt på læringsutbytte, ikke pensum Variasjon av virkemidler Finne nye læringsarenaer Studentenes arbeidsformer

Grunnlaget Nasjonal plan Fagplaner Styringsdokumenter Sentrale bestemmelser

Brudd på bestemmelsene kan koste Fagskolen dyrt i penger og anseelse Med andre ord: Rammer som kreves oppfylt, og ikke Løse anbefalinger . Brudd på bestemmelsene kan koste Fagskolen dyrt i penger og anseelse

Lærerens rolle Leder av en læringssituasjon Motivator Veileder Forhandler Underviser

Faglig utvikling - kompetansebehov Fagskolen lever på arbeidslivets nåde Må bevise vår eksistens daglig Er vi fullverdige tertiære utdanninger?

Faglig utvikling HiAk samarbeidet kan gi oss: Bedre forskerkompetanse og bakgrunn for å drive egen forskning, som er Nødvendig for å oppfylle forventninger Ikke som en kopi, men praktisk alternativ til Høgskoleutdanninger. Hva med egne Fagskole bachelor utdanninger og på sikt Master

Mulig? Jeg tror vi kan hvis vi vil, men Det er opp til oss Det er vi som må vise vår berettigelse Skal vi sitte og vente på utfordringen, eller kravet som måtte komme. Eller skal vi ta utfordringen uoppfordret.