RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg2 YF, 24.9.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Studieforberedende utdanningsprogram
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
System for godt læringsmiljø HMS for elevar. Mål: Skape eit godt læringsmiljø for alle Endres i topp-/bunntekst2.
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Røyken vgs Fokus på framtiden
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VURDERING.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Individuell vurdering
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Videregående skoler i Skien
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Handlingsplan mot mobbing
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Målet om et samfunn fritt for mobbing
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Retten til et godt skolemiljø
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 2. september 2015.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Foreldremøte 4.September 2017.
Elevenes skolemiljø.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Nye regler om skolemiljø og mobbing
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til skoleåret 2016/17
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Studiespesialisering
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Møte for foresatte Vg
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg2 YF,

Kveldens program ›Generell presentasjon av skolen, ledelsen slagord og visjon v/rektor ›Skolens hjemmeside v/ass.rektor ›Eleven i videregående opplæring – plikter og rettigheter v/rektor ›Skolens satsningsområde for økt tilstedeværelse, økt gjennomføring og oppfølging: "Tett på eleven" v/rektor ›Vurdering, varselbrev, vitnemål/kompetansebevis v/rektor ›Digitale hjelpemidler i videregående skole (Skolearena, ITL) v/ass.rektor ›Opplæringsløp yrkesfag v/ass.rektor ›§9a – Elevenes skolemiljø v/rektor og ass.rektor ›Presentasjon av veiledertjenesten og helsetjenesten ›Møte med kontaktlærere i klasserom

Fakta om Røyken vgs ›Ca. 850 elever og 130 ansatte ›SSP, SSP m. form., Påbygging, Byggfag, Design og håndverk, Elektro, Helse og oppvekstfag, Medier og kommunikasjon, Service og samferdsel ›Rektor, ass.rektor, fem undervisningsledere, en administrasjonsleder ›Høy trivsel og god gjennomføringsgrad (80%)

Skolens slagord og visjon FOKUS PÅ FRAMTIDEN Røyken videregående skole skal være profesjonell, praksisnær og framtidsrettet. Vi skal se hele mennesket, våge å stille krav, tro på den enkeltes muligheter og praktisere samarbeid i et inkluderende fellesskap. Hos oss skal alle oppleve mestring og modning, glede og engasjement. Vi skal knytte teori og virkelighet sammen, bruke nye læringsarenaer, og være aktivt synlige i samfunn og nærmiljø. Vi skal være nytenkende, utforskende og nysgjerrige på verden.

Hjemmesiden vår Viktig info kommer på hjemmesiden så følg med her!

Studiehåndboka

App…kjekt for deg med Iphone ›Skolen har også en egen App. ›Lastes ned fra App Store Røyken vgs

Eleven i videregående opplæring – plikter og rettigheter ›Rettigheter ›Plikter

Skolens satsningsområde "Tett på" «Tett på» ›Økt tilstedeværelse ›Økt gjennomføring ›Oppfølging ›Samarbeid skole/hjem Vårt verktøy: Trappemodellen

Foreldresamarbeid ›Viktige samarbeidspartnere! ›En samtale hver høst med kontaktlærer (Midtveisvurdering) bl.a.om Arbeidsvaner,vurdering, resultater, oppfølging m.v. Hvordan hjem og skole kan samarbeide for å legge til rette for læring og utvikling ›Alle lærere og ledelsen kan kontaktes på e- post – se skolens hjemmeside ›Fraværsvarsling til hjemmet på e-post

Fravær ›Alt fravær skal varsles og årsak skrives på Skolearena ›Eleven skal varsle kontaktlærere dersom han/hun forlater skolen eller ikke møter på skolen ›Alt fravær registreres som fravær og vil fremkomme på vitnemålet ›Ikke varsel om fravær gir anmerkning og kan føre til nedsatt ordenskarakter. Anmerkning kan fjernes ved endring i orden. ›Fravær etter Opplæringslovens §3-47 kan søkes fjernet (inntil 10 dager i et skoleår). Dok. kreves.

Vurdering ›Sluttvurdering (termin- og standpunktkarakter) og underveisvurdering ›Karakterskala fra 1-6 ›Laveste beståttkarakter: 2 ›Manglende grunnlag for vurdering (f.eks. pga. høyt fravær eller manglende innleveringer/deltakelse på prøver): IV ›Underveisvurdering med og uten karakter, deriblant midtveisvurdering (foreldresamtale, elevsamtale, fagsamtale)

Vitnemål og kompetansebevis ›På yrkesfag får man kompetansebevis etter to år hvis alle fag er vurdert og bestått ›For å få vitnemål etter tre år på ST kreves det at alle fag er vurdert og bestått. Hvis ikke: Kompetansebevis ›Fullført og bestått gir generell studiekompetanse, som er påkrevet for opptak til høyskole og universitet

Varsel og varselbrev, intern prøve ›Hvis en elev står i fare for å få ikke vurdering (IV) i et fag, eller nedsatt orden- og / eller adferdskarakter, vil et varselbrev bli sendt til hjemmet (for de under 18 år) ›Hensikten med varselet er at eleven skal vite at han/hun - ved å forbedre seg – kan få vurdering evt. ikke nedsatt orden- og eller /adferskarakter ›Elever som får ikke bestått (1) eller IV i gjennomgående fag må gjennomføre en intern prøve på høsten for å kunne gå videre på neste nivå. Eleven kan tas inn som heltidselev, men vil få status som deltidselev hvis intern prøve ikke bestås

Skolearena og It`s learning ›Hva er skolearena? ›Hva er It`s learning?

Skolearena og It`s learning

Opplæringsløp yrkesfag

Vilblino

Opplæringsløp yrkesfag ›Prosjekt til fordypning ›Læreplass/lærekontrakt ›Fagopplæringskontoret BFK ›Opplæringskontor for bransjer ›Fagprøve/svenneprøve ›Lærekandidatordningen

Prosjekt til fordypning Formål med prosjekt til fordypning på Vg2 Prosjekt til fordypning skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå og ta relevante fellesfag fra Vg3, fellesfag i fremmedspråk og programfag fra studieforberedende utdanningsprogrammer. Fellesfag, felles programfag og prosjekt til fordypning i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt.. Lærebedriften avgjør selv om den vil tegne lærekontrakt, og kan stille andre faglige krav. I slike tilfeller kan fylkeskommunen i samarbeid med lærebedriften tilby nødvendig faglig fordypning. Det må gå fram av lærekontrakten hvem som har ansvaret for denne eventuelle opplæringen. 253 årstimer.

Lærekontrakt

Fagopplæring BFK

Fagopplæringskontor

RØYKEN VGS ELEVENES SKOLEMILJØ §9A

Hva omhandler kapittel 9a? ›Alle elever har rett til et godt skolemiljø ›Opplæringsloven § 9a–1 sier at «alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.» At elevene har en rett innebærer at skoleeierens økonomi ikke er relevant for hvorvidt retten skal oppfylles eller ikke. ›Retten gjelder både det fysiske og det psykososiale miljøet.fysiskepsykososiale

›§ 9a-2. Det fysiske miljøet › Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane. › Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. (---) › Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen som har funksjonshemmingar. › Dersom ein elev eller forelder, eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse er representerte, ber om tiltak for å rette på fysiske miljøtilhøve, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. (---)

›§ 9a-3. Det psykososiale miljøet › Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør. › Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn. › Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova (---)

›§ 9a-4. Systematisk arbeid for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane (internkontroll) › Skolen skal aktivt drive eit kontinuerleg og systematisk arbeid for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av dette kapitlet blir oppfylte. Skoleleiinga har ansvaret for den daglege gjennomføringa av dette. Arbeidet skal gjelde det fysiske så vel som det psykososiale miljøet.

SMU - skolemiljøutvalget ›9a-5. Elevdeltaking i skolemiljøarbeidet › Elevane skal engasjerast i planlegginga og gjennomføringa av det systematiske arbeidet for helse, miljø og tryggleik ved skolen (---) › Elevrådet kan nemne opp skolemiljørepresentantar til å vareta elevane sine interesser overfor skolen og myndigheitene i saker som har med skolemiljøet å gjere. Skolemiljørepresentantane deltek i planlegginga og gjennomføringa av det systematiske helse-, miljø- og tryggingsarbeidet ved skolen i den grad det vedkjem skolemiljøet for elevane. › Elevane kan møte med inntil to skolemiljørepresentantar i arbeidsmiljøutvalet eller anna samarbeidsorgan(---) › Skolemiljørepresentantane har rett til den opplæring og det fritak frå undervisningstimar som trengst for å skjøtte oppgåvene.

Handlingsplan mot mobbing