Endring av f.loven.NRFs veileder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
UU og Fylkesmannens rolle
Kompostprodukter – veien ut i markedet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ferdige veiledere høring fra –
NRFs syn på beregning av selvkost Norsk renholdsverks-forening NRF
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
Den ideelle kommunesammenslåing
1 Kari B. Mellem, SSB Avfallsstatistikk Byggavfallskonferansen 2010.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Joachim Bjerkvik
Omstillingsprosesser i staten
Samspill mellom de nye plantypene
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Skolen – en kommunal virksomhet
Barn som pårørende.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap AS 1 Hva har vi gjort for å tilpasse oss endringen i F-loven og hva gjenstår av arbeid ? Ingrid Hitland.
Driftsforum Reaktorkompostering 2004
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
MD 3. mai Stortingsmelding: Helse og miljøskadelige kjemikalier Opprydning i historisk forurensing Produktrettet miljøvern Industriutslipp Avfall Marius.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Barn som pårørende.
Farlig avfalls konferansen Farlig avfall fra husholdningene – en kommunal innsamlers bekjennelser Avd.ing. John S. Kleivset Avfall Sør AS.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Universitetet i Tromsø
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Idrettsrådets ansvar og rolle
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konkurransegrunnlag - utdrag Omfang og kontraktsverdi Hedmark fylkeskommune ønsker å invitere et eksternt fagmiljø til å foreta en gjennomgang av Hedmark.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Miljøeffektive avfallsløsninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Ledningskartlegging – Ny Standard for kartlegging av ledninger, og veien videre Ivar Aanerød Kartverket
Ny finansieringsmodell til private barnehager
UU og Fylkesmannens rolle
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Endring av f.loven.NRFs veileder NRFs seminar 14.02.04 Helge Mobråthen

Endring av f.loven.NRFs veileder Mål/Målgruppe Å gi NRFs medlemmer et nyttig redskap i den omstillingsprosess kommunene står overfor • Endring av forskrifter • Problemstillinger/anbefalinger i forhold til foreliggende rammer fra myndighetene • Prosesser i kommunene

Endring av f.loven.NRFs veileder Avfallsdefinisjoner Ot.prop 87: Husholdningsavfall er avfall som oppstår i en husholdning Hva er en husholdning? • SSB angir ikke noe entydig svar • Ot.prop.87: alle typer boliger med privat husholdning enten disse benyttes regelmessig eller ei. Utgangspunktet er om boligen bidrar til å gi beboerne rom for hvile og anledning til matstell

Endring av f.loven.NRFs veileder Avfallsdefinisjoner – forts. Grensetilfeller: • anleggsbrakker • alders- og trygdeboliger med en viss grad av fellestjenester • hytteutleie for lengre perioder Hjelpemiddel for def. av bolig: • Bygningstypekoder. NBR-skjema • Registrering i GAB

Endring av f.loven.NRFs veileder Avfallsdefinisjoner - forts. Grovavfall/spesialavfall som husholdningsavfall • avfall fra håndtverkere etter arbeid hos husholdningene – opphav avgjørende! • bygge- og riveavfall som følge av egeninnsats – tilsvarende! Gråsoner • fasadeoppussing i borettslag – entreprise  Utfordring vedr. leverings- og betalingsvilkår!

Endring av f.loven.NRFs veileder Forskriftstyper og behov for endring Forskrift for (innsamling av) forbruksavfall Gjelder ikke etter 01.07.04. Kan omgjøres til forskrift for husholdningsavfall og vedtas på nytt. Kommunene kan evt lage retningslinjer for næringsavfall. Forskrift for hytteavfall Vil antageligvis fremdeles gjelde. Bør tas inn i forskrift for husholdningsavfall. Forskrift for matavfall fra storhusholdninger Kan evt få overgangsordning. Vil ikke gjelde etter en evt overgangsordning. Ikke avklart.

Endring av f.loven.NRFs veileder Forskriftstyper – forts. Forskrift for smitte- og risikoavfall eller problemavfall Gjelder ikke etter 01.07.04. Evt ordninger må baseres på frivillighet og omfattes av forskrift om miljørettet helsevern. Forskrift om opplysninger om bygge- og rivningsavfall Vil gjelde uavhengig av endringene i forurensningsloven (eget delegasjonsvedtak er gjort til alle kommuner) MD vurderer sentral forskrift Forskrift for produksjonsavfall Ikke avklart.

Endring av f.loven.NRFs veileder Forhold til kommunehelsetjenesteloven og forskrift om miljørettet helsevern Rett/plikt til å føre tilsyn, bl.a for å sikre helsemessig forsvarlig oppbevaring og håndtering av avfall gjennom: • informasjon • tilsyn • oppfølging av evt. avvik Forskriften forplikter alle Fare for dårligere hygiene – et ankepunkt

Endring av f.loven.NRFs veileder Forhold til KHTL og FMH – forts. NRF – forslag: Anledning til å utarbeide forskrifter overfor næringslivet med tilsvarende krav som for husholdningsavfallet for problematiske fraksjoner Oppnådd: • Rett til tilsyn for den del av næringsavfallet som tidligere var forbruksavfall • Rett til å vedta egen gebyrforskrift for utført tilsyn med hjemmel i både forurensningsloven og forskrift om miljørettet helsevern • Anledning til å utarbeide retningslinjer for oppbevaring

Endring av f.loven.NRFs veileder Endringsbehov hos kommunene Skille husholdningsabonnenter fra næringslivskunder • gj.gang registre, evt.oppsøkende virksomhet • dersom eiendomsbesittere i bygninger med både husholdningsavfall og næringsavfall ikke klarer å skille ditto oppsamlingsplasser vil dette være å betrakte som husholdningsavfall Ta stilling til om kommunene vil tilby tjenester overfor næringskunder

Endring av f.loven.NRFs veileder Endringsbehov – forts. Informere avfallsbesitterne om valg og tilbud Ved aktivitet overfor både husholdning og næring skille budsjett- og regnskapsmessig, ref SFT-veil. Gjennomgå tjenester og prissette de overfor husholdning og næring slik at lovpålagte krav ivaretas – prisdifferensiering ønskelig! Revidere forskrift for forbruksavfall til forskrift for husholdningsavfall Vurdere/utarbeide/vedta egne retningslinjer for oppbevaring og håndtering av avfall

Endring av f.loven.NRFs veileder Endringsbehov – forts. Avklare hvilken tilsynsrolle man ønsker å utøve overfor næringsbedriftene og evt. utarbeide/vedta gebyrforskrifter med tilhørende kontrollomfang/organisasjon. Utforme delegasjonsvedtak til interkommunale avfallsselskap

Endring av f.loven.NRFs veileder Særskilte ordninger for noen typer næringsavfall Våtorganisk avfall generelt (dyrefôr, kompostering, utråtning og forbrenning). Uavklart. Matavfall fra storhusholdninger • Utkast EU-forordning angir overgangsordning for fôr frem til 01.11.06. • Ingen spesielle krav til avfallsbesittere etter at tilvisningsretten opphører.

Endring av f.loven.NRFs veileder Særskilte ordninger – forts. Smitte-, risiko- og/eller problemavfall • Noen kommuner har egne ordninger. Bør opprettholdes eller overføres andre. Ansvar gjennom KHTL og FMH. Bygge- og riveavfall Tidligere delegasjon fra MD gjelder. MD vurderer sentral forskrift. Produksjonsavfall Gjeldende delegasjon til 11 kommuner fra 1991 ikke tidsbegrenset. Forskrift endres til næringsavfall

Endring av f.loven.NRFs veileder Revidere forskrift for forbruksavfall til forskrift for husholdningsavfall (inkl.hytteavfall) Utarbeide forslag til forskrift Vurdering av konsekvenser (Utredningsinnstruksen);økonomiske, samfunnsøkonomiske analyser, risikoanalyser, miljømessige konsekvenser, konsekvenser overfor næringslivet-avfallsbesitter og aktører, distriktspolitiske målsettinger, helsekonsekvenser Åpen prosess ved utforming

Endring av f.loven.NRFs veileder Revidere forskrift – forts. Språk Høring Vedtaksbehandling Ikrafttredelse Kunngjøring Informasjon etter at ordningen er vedtatt

Endring av f.loven.NRFs veileder Retningslinjer for oppbevaring og innsamling av avfall Spesifikasjoner for avfallshåndtering knyttet til byggevirksomhet omfattet av P&B-loven Beregningsregler for areal oppsamlingsplasser og antall oppsamlingsenheter Krav til oppsamlingsenheter Plassering oppsamlingsenheter Adkomst opsamlingsenheter Vedlikehold Hentehyppighet Regler for smitte- og risikoaavfall

Endring av f.loven.NRFs veileder Tilsyn med besitter av avfall Kommunenes rolle som forvalter, renovatør og avfallsbehandler – vær troverdige! • kommunen i tilsynsrollen mens et interkommunalt selskap er renovatør og/eller behandler • to ulike avdelinger kan føre tilsyn og renovasjon • renovasjon/behandling av næringsavfall kan skilles ut som eget foretak eller selskap

Endring av f.loven.NRFs veileder Omstillinger krever handlemot og tid: (Utdrag fra ”Varingen”) ”Å snu offentlig sektor er like tungt som å flytte en kirkegård. Du får ingen hjelp av de som bor der”

Endring av f.loven. Er miljøtanken forlatt? Tidligere stortingsmeldinger Deponiforbud mot våtorganisk avfall av 01.01.1999 • konsesjonsvilkår deponier gis forskjellig fra de enkelte fylkesmenn • problemer med mottakskontroll Avfallsreduksjon foran material- og energigjenvinning • ingen restriktive tiltak bortsett fra utvikling vedr produsentansvaret via bransjeavtalene og returordninger

Endring av f.loven. Er miljøtanken forlatt? – forts. Ivaretakelse av ressurser i avfallet? Bedriftsmessige kost/nyttebetraktninger avgjørende hvorvidt avfall går til materialgjenvinning eller ei. Bransjeselskapene og vederlags-/betalingsordninger viktige faktorer Samfunnsøkonomi eller kretsløpstankegang? Sistnevnte må ikke bli ”en hellig ku”! Skille mellom fornybare og ikke fornybare ressurser.