Eksternfinansiert virksomhet F-20-07 Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Prosjektorganisering
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OSLO TØNSBERG STAVANGER BERGEN TRONDHEIM TROMSØ Gode avtaler er viktige! Om avtaleregulering av IPR. v/Advokat Trond Skogly.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Les mer om plan og målarbeid
Seminar om rundskriv F-20-07
Viktige lover og regler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Byggherreforskriften
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Eierskap og Eierstyring.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Etter- og videreutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) Børre A Olsen Studieleder – avdeling for økonomi, organisasjon og ledelse (ØOL)
Prosjektprosessen (Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet - BOA)
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Regionale forskningsfond
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Økonomistyring i Skeid 1.Mars Allianseidrettslaget er økonomisk ansvarlig for hele klubben Skeid er et allianseidrettslag som er organisert med.
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Helse miljø og sikkerhet
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Kurs for brukere av KFF-KSS
Nye retningslinjer internfakturering
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Rasmus- fondet § 1 Formål Hovedformålet med fondet er å gi økonomisk støtte til barn og ungdom, som kommer fra familier med økonomiske utfordringer. Hensikten.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Kurs for brukere av KFF-KSS
Attestasjon og anvisning
Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR Orientering i dekanmøtet
Utskrift av presentasjonen:

Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet

2 Kunnskapsdepartementet Hvorfor eget reglement for eksternfinansiert virksomhet Sikre sammenhengen mellom kjernevirksomheten og den eksternfinansierte virksomheten Ivareta overholdelse av EØS-regelverket Sikre at sektoren forholder seg ryddig til eksterne bidrags- og oppdragsytere Sikre at ledelse og styret ved institusjonene har oversikt og kontroll over den eksternfinansierte virksomheten

3 Kunnskapsdepartementet Styrets ansvar Styret skal fastsette retningslinjer for bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet ved institusjonen. Styret er ansvarlig for at bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet underbygger institusjonens strategiske prioriteringer, og regnskapsføres i samsvar med Kunnskapsdepartementets retningslinjer fastsatt i Hovedinstruks fra Utdannings- og forskningsdepartementet om økonomiforvaltningen ved universitet og høyskoler 1. august 2005

4 Kunnskapsdepartementet Hva faller ikke under forskriften Salgs- og leieinntekter fra institusjonens kommersielle virksomhet For eksempel gevinst ved salg av eiendom, anlegg og maskiner samt andre salgs- og leieinntekter (jf. inntektsfordelingen i regnskapsmalen). Kurs og opplæringsaktivitet med kommersielt formål. Salg av tjenester og varer på kommersielle vilkår.

5 Kunnskapsdepartementet Hva faller inn under F Bidragsfinansiert virksomhet Med bidragsfinansiert aktivitet forstås prosjekter hvor institusjonen henter støtte fra nasjonale og internasjonale finansieringskilder, uten krav til leveranser (uten motytelse) ved avtale/kontraktsinngåelse. Oppdragsfinansiert virksomhet Med oppdragsfinansiert aktivitet forstås prosjekter institusjonen utfører mot vederlag(betaling) fra ekstern(e) oppdragsgiver(e), med krav til leveranser (med motytelse) ved avtale/kontraktsinngåelse

6 Kunnskapsdepartementet Kriterier for å inngå samarbeid med andre virksomheter a. Samarbeidet skal være av faglig interesse for institusjonen, og aktiviteten skal styrke institusjonens evne til å utføre sine primæroppgaver. b. Fagmiljøer internt ved institusjonen skal involveres i samarbeidet. Et hovedformål med å inngå samarbeid skal være at kvaliteten på aktiviteten i interne fagmiljøer blir bedre som resultat av samarbeidet.

7 Kunnskapsdepartementet Kriterier forts. c. Institusjonen skal påse at samarbeidet ikke svekker institusjonens faglige uavhengighet. d. Samarbeidet skal forvaltes slik at det ivaretar institusjonens økonomiske interesser. e. Institusjonen kan ikke direkte eller indirekte subsidiere aktivitet ved samarbeidende virksomhet. Samarbeidende virksomhet må fullt ut dekke de kostnader som følger av dets aktivitet.

8 Kunnskapsdepartementet Faglig interesse Med aktivitet av faglig interesse forstås aktivitet som styret kan godtgjøre at styrker fagutviklingen internt ved institusjonen, og er forankret i institusjonens strategi

9 Kunnskapsdepartementet Faglig uavhengighet Med faglig uavhengighet forstås fravær av uønskede eller utilsiktede bindinger på hvordan institusjonen forvalter sin grunnbevilgning. Faglig uavhengighet innebærer også at forpliktende samarbeid ikke medfører begrensninger i institusjonens selvstendighet i faglige spørsmål

10 Kunnskapsdepartementet Samarbeidsavtale a.Økonomi Avtalen skal regulere de økonomiske forholdene mellom institusjon og samarbeidende virksomhet. b. Personalforhold I den utstrekning ansatte i institusjonen skal utføre arbeid for samarbeidende virksomhet, skal det skje i henhold til skriftlig avtale mellom partene

11 Kunnskapsdepartementet Samarbeidsavtale forts. c. Styredeltakelse Institusjonens ansatte kan delta i styret til samarbeidende virksomhet. Eventuell styredeltakelse skal fremgå av avtalen. Institusjonens øverste leder kan ikke inneha slikt verv, med mindre det er et selskap som fullt ut eies av staten, jf forvaltningsloven § 6 første ledd punkt e. Styreleder er institusjonens øverste leder. d. Andre avtaleforhold Andre forhold av betydning for samarbeidet skal innarbeides i avtalen

12 Kunnskapsdepartementet Organisering av bidrags- og oppdragsfinansier aktivitet a. Aktivitet finansiert over grunnbevilgningen skal institusjonen organisere internt. b. Valg av intern versus ekstern organisering skal begrunnes i hensynet til å øke institusjonens faglige utbytte, eller gi bedre vern av institusjonens faglige uavhengighet

13 Kunnskapsdepartementet Organisering a. All bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet skal organiseres som prosjekter, og det skal utarbeides egne avtaler, periodiserte budsjett og regnskap for disse. Budsjett og regnskap skal vise alle direkte og indirekte kostnader, og ellers ta høyde for oppdrags- og/eller bidragsyters spesifikke krav til budsjettering og regnskapsførsel. Kravene om avtaleinngåelse vil ikke gjelde midler stilt til rådighet som ren bevilgning eller gave, men institusjonen må likevel kunne redegjøre for bruken av disse midlene

14 Kunnskapsdepartementet Organisering b. For oppdragsfinansiert aktivitet skal oppdragsgiver dekke alle direkte og indirekte kostnader som oppdraget fører med seg. c. For bidragsfinansiert aktivitet skal institusjonen søke å avklare alle direkte og indirekte kostnader som prosjektet fører med seg. Dersom institusjonen skal delfinansiere bidragsfinansiert aktivitet, skal institusjonen vurdere om prosjektet har slik faglig interesse at det tilsier delfinansiering, samt vurdere kostnadene ved dette. Institusjonens vurderinger skal dokumenteres