Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Eksamen i Treningslære 2
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
SkolebibliotekLøftet
Skulebiblioteket – Staden for å lære meir ?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Historiefaget i skolen
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Læreplanen i eldre historie
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Digital ferdigheter i alle fag
Tidligere læreplaner.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Læreplanen Historie Vg2.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Digitale tankekart i læring og undervising
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Barnehagen som språkarena
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
UNIVERSET.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Skriving i begynneropplæringa
Bedre vurderingspraksis
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Skolebiblioteket – stedet for å lære mer Skolebiblioteket i et didaktisk perspektiv Et undervisningsopplegg for allmennlærerutdanningen Av: Tove P. Sætre,
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Ingvill Dahl, Høgskolen i Nesna Biblioteket og den nye læreplanen Foredrag Nesna 28.september 2006 Plankonferanse skolebibliotek i Nordland.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Informasjon til fordypningsoppgaven
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Kilder.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Læreplan i samisk som førstespråk
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon

Kompetansemål i norsk, 4.trinn - finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett

Kompetansemål i norsk, 7.trinn - bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte

Kompetansemål i norsk, 4.trinn - foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy

Kompetansemål i norsk, 4.trinn - uttrykke tanker om språk, personer og handlinger i tekster fra dagliglivet og i skjønnlitterære tekster fra ulike tider og kulturer

Kompetansemål i samfunnsfag, 7. trinn - velje eit tema, forme spørsmål ig kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder

Kompetansemål i samfunnsfag, 7. trinn - utforske ulike kjelder, illustrere korleis dei kan gje ulik informasjon om fortida, og forklare korleis historikarar brukar dei til å lage historiske framstillingar

Kompetansemål i norsk, 7.trinn - bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder

Referanseteknikk Kildekritikk Fusk/plagiering

Kompetansemål i norsk, 7.trinn - forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett