”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Utviklet av pedagoger i
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Brukerundersøkelse, vår 2017
Utskrift av presentasjonen:

”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.

Disposisjon Innledning Problemstilling Fagplan- og undervisningsplan Om arbeidskravet til førsteårsstudentene Rammebetingelser/kriterier for laging av hjemmeside

Disposisjon fortsetter Metode- feilkilder Presentasjon av datamaterialet Personlige hjemmesider Personlige hjemmesider IKT i studentenes hverdag IKT i studentenes hverdag Konklusjon Konklusjon

Innledning Hovedemne: ” Pedagogisk bruk av informasjonsteknologi ”. Punkter fra fagplanen for 4.året: * IT og læringsteori * IT- baserte læremidler * IT i læreplaner * IT i organisering og samarbeid

Innledning fortsetter * IT i problemorientert arbeid * IT og tverrfaglig samarbeid * IT i tilpassa opplæring * IT i den flerkulturelle skolen * IT i livslang læring- fjernundervisning * IT og kjønnsproblematikk Utviklende eller undersøkende

Problemstilling Vurdering av hjemmesidene til førsteårsstudentene ved Allmennlærerutdanningen, Hio: I hvilken grad tilfredsstiller nettsidene de formelle kravene? Hvordan forholder studentene seg til publisering av personlige opplysninger om seg selv og sin familie?

Fagplan og undervisningsplan 1. Hva har studentene fått av undervisning i emnet ”å lage hjemmeside” og er dette på frivillig basis eller obligatorisk? 2. Hvor mye undervisning har de fått og er dette nok? 3. Hvilke forutsetninger har elevene for å gjennomføre dette arbeidskravet? Har de tidligere motatt IKT- relatert undervisning? Hvis ja, i hvilke emner?

Fagplan og undervisningsplan fortsetter Kurs: ”Å lage hjemmeside” 1. Filbehandling (repetisjon) 2. Tekstredigering med Netscape composer 3. Lenker: til URL (absolutt adresse), til annen lokal side (relativ adresse) og innen siden (hoppe til bokmerke) 4. Sett inn bilde 5. Publisering

Fagplan og undervisningsplan fortsetter ”Studentene må i løpet av det første studieåret sørge for å utvikle sin egen IKT-kompetanse. Alle studenter får tilbud om et innføringskurs i IKT, der noen av dagene er obligatoriske samt at det er noen arbeidskrav.” ”Det er viktig at studentene sørger for å anvende det de lærer på kurset og selv utvikle kompetansen sin videre. Studentene må kunne ta i mot og sende….

Fagplan og undervisningsplan fortsetter …. beskjeder med vedlegg på e- post, hente fram informasjon og beskjeder om Hio og eget studium samt finne fram i offentlige dokumenter, hente fagstoff på Internett og bruke tekstbehandling ved innlevering av oppgaver og rapporter. Arbeid i flere fag vil forutsette bruk av IKT. For eksempel vil studentene stifte bekjentskap med bruk av regneark i matematikk og utstrakt bruk av Internett i pedagogikk”

Fagplan og undervisningsplan fortsetter En del studenter har ikke levert hjemmesiden. Hva kan være grunnen? ”Ansvar for egen læring ” ? ”Kurset gir en grunnleggende innføring i IT, i hovedsak rettet mot ferdighetsorientert kunnskap. Det legges vekt på å etablere et grunnlag for gode arbeidsvaner og prinsipiell forståelse samtidig som studentene utfordres til selv å ta valg i forhold…..

Fagplan og undervisningsplan fortsetter ….til egen læring. Alle studier ved høgskolen forutsetter egeninnsats fra studentene utenom instruksjon/undervisning. Som kjent oppøves ferdigheter best gjennom øving så det er viktig at studentene selv sørger for å anvende det de har lært.”