”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Disposisjon Innledning Problemstilling Fagplan- og undervisningsplan Om arbeidskravet til førsteårsstudentene Rammebetingelser/kriterier for laging av hjemmeside
Disposisjon fortsetter Metode- feilkilder Presentasjon av datamaterialet Personlige hjemmesider Personlige hjemmesider IKT i studentenes hverdag IKT i studentenes hverdag Konklusjon Konklusjon
Innledning Hovedemne: ” Pedagogisk bruk av informasjonsteknologi ”. Punkter fra fagplanen for 4.året: * IT og læringsteori * IT- baserte læremidler * IT i læreplaner * IT i organisering og samarbeid
Innledning fortsetter * IT i problemorientert arbeid * IT og tverrfaglig samarbeid * IT i tilpassa opplæring * IT i den flerkulturelle skolen * IT i livslang læring- fjernundervisning * IT og kjønnsproblematikk Utviklende eller undersøkende
Problemstilling Vurdering av hjemmesidene til førsteårsstudentene ved Allmennlærerutdanningen, Hio: I hvilken grad tilfredsstiller nettsidene de formelle kravene? Hvordan forholder studentene seg til publisering av personlige opplysninger om seg selv og sin familie?
Fagplan og undervisningsplan 1. Hva har studentene fått av undervisning i emnet ”å lage hjemmeside” og er dette på frivillig basis eller obligatorisk? 2. Hvor mye undervisning har de fått og er dette nok? 3. Hvilke forutsetninger har elevene for å gjennomføre dette arbeidskravet? Har de tidligere motatt IKT- relatert undervisning? Hvis ja, i hvilke emner?
Fagplan og undervisningsplan fortsetter Kurs: ”Å lage hjemmeside” 1. Filbehandling (repetisjon) 2. Tekstredigering med Netscape composer 3. Lenker: til URL (absolutt adresse), til annen lokal side (relativ adresse) og innen siden (hoppe til bokmerke) 4. Sett inn bilde 5. Publisering
Fagplan og undervisningsplan fortsetter ”Studentene må i løpet av det første studieåret sørge for å utvikle sin egen IKT-kompetanse. Alle studenter får tilbud om et innføringskurs i IKT, der noen av dagene er obligatoriske samt at det er noen arbeidskrav.” ”Det er viktig at studentene sørger for å anvende det de lærer på kurset og selv utvikle kompetansen sin videre. Studentene må kunne ta i mot og sende….
Fagplan og undervisningsplan fortsetter …. beskjeder med vedlegg på e- post, hente fram informasjon og beskjeder om Hio og eget studium samt finne fram i offentlige dokumenter, hente fagstoff på Internett og bruke tekstbehandling ved innlevering av oppgaver og rapporter. Arbeid i flere fag vil forutsette bruk av IKT. For eksempel vil studentene stifte bekjentskap med bruk av regneark i matematikk og utstrakt bruk av Internett i pedagogikk”
Fagplan og undervisningsplan fortsetter En del studenter har ikke levert hjemmesiden. Hva kan være grunnen? ”Ansvar for egen læring ” ? ”Kurset gir en grunnleggende innføring i IT, i hovedsak rettet mot ferdighetsorientert kunnskap. Det legges vekt på å etablere et grunnlag for gode arbeidsvaner og prinsipiell forståelse samtidig som studentene utfordres til selv å ta valg i forhold…..
Fagplan og undervisningsplan fortsetter ….til egen læring. Alle studier ved høgskolen forutsetter egeninnsats fra studentene utenom instruksjon/undervisning. Som kjent oppøves ferdigheter best gjennom øving så det er viktig at studentene selv sørger for å anvende det de har lært.”