Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Sør-Afrika KFUM Tensing
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kompetente barn og unge
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Introduksjonssenteret
Tidligere læreplaner.
Mangfold og fellesskap
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Samspill og samarbeid med Oslo Kommune Perspektiver fra barne- og ungdomssektoren v/ Martin E. Andresen Barne- og Ungdomsrådet i Oslo.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
1. versjon av RealDok RealDok ble utviklet av Jærtek etter oppdrag fra Rogaland fylkeskommune, og 1. versjon av programmet var ferdig i Programmet.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Studiedirektør Jan Atle Toska
Ny læreplan… Høst 2017.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Kjerneelementer under arbeid
Ledelse.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Utdanning er nøkkelen til livskvalitet, bærekraftig utvikling og håp.
Utdanning er nøkkelen til livskvalitet, bærekraftig utvikling og håp.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar 29.10.2007 Høyskolen i Sogn og Fjordane Ane Bergersen & Jan Julusmoen

Vårt pilotprosjekt (2 årig) Hovedmålet for prosjektet er å utvikle kompetanse blant de ansatte på DALICE og andre lærerutdanninger i Zambia i å bruke lokal kunnskap i fådelte og fulldelte skoler i i Zambia og å utvikle lokale læreplaner. Virkemidler for å nå målet er bruk av fådelt metodikk, elevaktive læringsformer generelt og entreprenørskap. Delmål i prosjektet er å: Utvikle faget “Community Studies” på lærerutdanningen i Livingstone (DALICE) Utvikle nord-sør kompetanse ved HSF ved å integrere kunnskap om sør I læreplaner og studietilbud. Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Ane Bergersen og Jan Julusmoen Entreprenørskap Hva er en entreprenør? En som ser muligheter og kan utnytte mulighetene til beste for seg selv, sin familie og lokalsamfunnet. Kjerneelementer: Lokalsamfunnskunnskap Ressurser og ressursanalyse Kreativitet Kommunikasjon og samhandling Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Ane Bergersen og Jan Julusmoen Erfaringer Datainnsamling av lokal kunnskap Miljø Helse Sosio-kulturell Estetikk Økonomi Utprøving i 6 grunnskoler Eks. Tomatplanter Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Zambisk eksempel på ”entreprenørskap” Mukuni skole Lokalt håndverk Skole – lokalsamfunn Produktutvikling Miljø konsekvenser Entreprenørskap, kjønn og bivirkninger Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Ane Bergersen og Jan Julusmoen Utfordringer Entreprenørskap i en Zambisk kontekst Nasjonal politikk Sentralisert/desentralisert utdanningspolitikk Tradisjoner og verdier kontra bistandsstyrte programmer? (Teori og praksis) Økonomi Makt Lokalsamfunn Tradisjonelle, politiske og administrative ledere Råderett over ressurser og beslutningsmyndighet Individ Kunnskap Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Community Studies som fag 5 komponenter /perspektiver Tverrfaglige tema settes i system Eget fag eller integrering i alle fag Fungerer dårlig i grunnskolen Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Community Studies, lokal kunnskap, entreprenørskap og lokal læreplan Sterk sammenheng mellom flere ”prosjekt” som implementeres uavhengig av hverandre Vi forsøker å se helhet basert på programmer/prosjekter som pågår Målet med vår rolle har vært å være en samarbeidspart med vekt på å se sammenhenger og ikke være en ekspert med ”alle svarene”. Ane Bergersen og Jan Julusmoen

Er entreprenørskap universelt? Zambisk entreprenørskap noe annet enn vestlig entreprenørskap? Økonomi (viktighet, form, type kunnskap) Ansvarlighet (på andre måter/arenaer) Manglende utbygd velferdstat (Slektskap viktig) Kjønn (Kvinner de beste entreprenører?) Kollektivisme – individualisme Pedagogiske verktøy (REAL) – en brei forståelse av entreprenørskap der lokal kontekst vektlegges Ane Bergersen og Jan Julusmoen