Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Om selvtillit, nettverk, mentoring for Kvinne-på-topp-programmet i Arbeiderpartiet 4. mars, 2008 Lene Rønning-Arnesen.
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Omstilling uten nedbemanning
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
NHOs forskningspolitiske konferanse Berit Svendsen Direktør for Fixed i Telenor Nordic.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Snakker de om meg?! Ikke gå glipp av hva folk sier om firmaet ditt i sosiale medier Faggruppen for webkommunikasjon Den norske dataforening 13. februar.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Valgfag på Kastellet skole
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Endringsagent, prosjektleder og leder Al-Araki,
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Modellkommunene Hva er unikt?
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Selvkjørende minibusser Oslo
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Felles europapolitisk arbeid gjennom
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Asker - mulighetenes kommune
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
utfordringer i en ny region
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker eMind AS

Etablert 2007 Analyse, teknologi, systemer  E-medvirkning  Analyse av atferd og opinion i sosiale medier  ERP-systemer, prosjektledelse, e-handel, data- mining

Innhold Introduksjon: Sosiale medier  Teknologi  Kommunikasjon ◦ Sosial organisering ◦ Kulturelle endringer Offentlig sektor/Gov 2.0 ◦Internasjonalt ◦Norge Framtidens byer ◦Internt ◦Eksternt Anbefalinger

Diskusjon.Deltakelse. Samarbeid. Kollektiv intelligens. Data.

Sosiale medier: Muligheter for Framtidens byer

Effekter av offentlig sektors bruk av sosiale medier Innovasjon Styrking av demokratiet Kunnskaps- deling, deltakelse, samarbeid

Internt Interne sosiale nettverk  Knytte sammen mennesker, byer og ideer  Mindre byer, få ressurser: Ikke alene, ”avstand” elimineres  Dele informasjon og kunnskap  Innovasjon - transformasjon Onlinemøter og –konferanser  Spare tid  Spare miljøet  Spare penger  Dokumentdelingsverktøy  Spare tid, effektivisere  Først internt:  Internt sos. nettverk: Lære hvordan bruke sosiale medier for senere ekstern bruk (jf. Telenor)  Ikke ta, men gi tid!)  Dum deg ut! Risikovillighet  Så eksternt: Lytt (sentralisert lytting, deling i nettverket), lære, delta, engasjere, involvere

On(og off-)linekonferanser Lær Twitter ved å bruke Yammer!

Internt sosialt nettverk

Fildeling, onlinemøter Rådgivning, ideer, informasjon deles og spres på Huddle. Til hundre personer, ikke til en eller noen få.

Hundre hoder tenker bedre enn ti. Intern og ekstern kompetanse Del kompetanse i nettverket (byene, departementene, eksterne rådgivere):  Ekstern rådgivning inn i internt sosialt nettverk – råd til alle, ikke til en eller noen få  ”Abonnere” på relevant informasjon  Spare tid, få ideer, få hjelp  Mindre miljøer ikke alene: Alle har like god tilgang til alle ressurser – gjennom nettverket!

Eksternt Lytte Lære Delta (først internt) Engasjere Involvere Lytte: Sette bort (spare tid, effektivisere) Forstå innbyggerne Bedre beslutningsgrunnlag/legitimitet Mobilisere

Hva snakker folk om?

Politiske trender og tendenser

Den norske politiske bloggosfæren, aug. 2009

Facebook: Nasjonalt/lokalt

Et bilde sier mer enn...

Anbefalinger Internt  Bruk ”interne sosiale medier” for å:  Spare tid, penger og miljø  Dele informasjon og kunnskap: Effektivitet, innovasjon  Lære om sosiale medier (alle deltar i intern fase) Eksternt  Lytt (sett bort jobben, innsikter leveres til alle gjennom internt sosialt nettverk)  Lær, delta, engasjer, involver

Takk! Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker, eMind AS