VURDERING AV FUNKSJONSEVNE - NYTTIG GRUNNLAG FOR PRIORITERING?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Etikk og brukermedvirkning
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Ny Befalsordning – utfordringene
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
hvordan kan det gjennomføres?
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING AV FUNKSJONSEVNE - NYTTIG GRUNNLAG FOR PRIORITERING? Ingvild Kjeken, ergoterapispesialist, PhD Nasjonalt revmatologisk rehabiliterings- og kompetansesenter (NRRK)

MÅ ERGOTERAPEUTER PRIORITERE? Prioritering er nødvendig når behovet for en tjeneste overstiger de ressurser man har til rådighet Er dette en aktuell situasjon for ergoterapeuter?

ER PRIORITERING EN AKTUELL PROBLEMSTILLING? Litteratursøk i Medline på begrepene ”occupational therapy” og ulike varianter av ”prioritise” Treffene var få og omhandlet i hovedsak prioritering av karriereveier forskningsspørsmål hva som er viktig å rette behandlingen mot i individuelle behandlingsforløp (ergoterapeuters / pasienters prioriteringer) hvilke vurderings- eller behandlingsmetoder som bør foretrekkes hvilke undervisningsmetoder studenter liker best

ER PRIORITERING EN AKTUELL PROBLEMSTILLING? SJ Foye et al. Ethical Issues in Rehabilitation: A Qualitative Analysis of Dilemmaes Identified by Occupational Therapists. Top Stroke Rehabilitation 2002;9:89-101 38 ergoterapeuter ved et rehabiliteringssykehus besvarte spørreskjema Av 19 etiske tema ble ”Konfliktløsning mellom rehabiliteringsteam og pasient” prioritert som viktigst ”Fordeling/disponering av begrensede ressurser” kom på 15. plass

Eksempler på hvem / hva som prioriteres opp – ned eller bort? ER PRIORITERING EN AKTUELL PROBLEMSTILLING? Eksempler på hvem / hva som prioriteres opp – ned eller bort?

ER PRIORITERING EN AKTUELL PROBLEMSTILLING? Søk på ”prioritise patients” alene ga 15 treff som omhandlet prioritering av pasienter i forhold til for eksempel by-pass kirurgi lever-tranplantasjon innsetting av protese i hoften hvem som skal få time hos spesialist eller avvises hvem som skulle få plass på en palliativ enhet i et akutt-mottak Eksempler der tilstandens alvorlighetsgrad legges til grunn for prioriteringen

PRIORITERING I HELSETJENESTEN

Hastegrad Alder Livsstil Produktivitet Sosiale behov PRIORITERING NOU 1997:18 Prioritering på ny Alvorlig tilstand Stor forventet effekt Billig intervensjon Hastegrad Alder Livsstil Produktivitet Sosiale behov Lite alvorlig tilstand Beskjeden forventet effekt Kostbar intervensjon

ERGOTERAPEUTERS SAMFUNNSKONTRAKT

ERGOTERAPEUTERS SAMFUNNSKONTRAKT Ergoterapeutene tar samfunnsansvar basert på befolkningens rett til aktivitet og deltagelse Dette innebærer at vi … prioriterer de ergoterapifaglige ressursene i perspektiv av: overordnede politiske, juridiske og administrative rammebetingelser effekt på funksjon, aktivitet og deltagelse faglig forsvarlighet i lys av behov for tjenesten, innhold og kvalitet i tjenesteutøvelsen samt konsekvenser for den enkelte bruker av tjenestene avveining mellom nytteverdi for den enkelte og nytteverdi for mange økonomiske hensyn på kort og lang sikt det øvrige tjenestetilbudet Lite fokus på alvorlighetsgrad

ALVORLIGHET NOU 1997:18 Prioritering på ny Hvorvidt en tilstand er alvorlig vurderes ut fra Risiko for død eller funksjonstap Graden av fysisk eller psykisk funksjonstap Smerter og ubehag Alvorlighet er en nødvendig – men ikke tilstrekkelig betingelse for prioritering innen den norske helsetjeneste When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

FORVENTET NYTTE NOU 1997:18 Prioritering på ny Tiltak med stor nytte skal ha høyere prioritet enn tiltak med liten nytte Nytte vurderes ut fra Økt sannsynlighet for overlevelse Fysisk eller psykisk funksjonsforbedring Smertereduksjon eller reduksjon i fysiske og psykiske plager When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

KOSTNADER OG KOSTNADSEFFEKTIVITET NOU 1997:18 Prioritering på ny Den gitte ressursinnsatsen i helsesektoren må brukes på de pasientene som samlet får den høyeste helsegevinsten, målt ved forbedret livskvalitet og forlenget levetid Mao – hvis man må velge mellom å gi bare en av to pasientgrupper behandling der diagnosen er forskjellig, men ressursinnsatsen den samme, skal den som har størst forventet helsemessig gevinst av behandling velges When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

KOSTNADER OG KOSTNADSEFFEKTIVITET NOU 1997:18 Prioritering på ny Konsekvensen er at vi i prioriteringsdebatten må sette pasienter og pasientgrupper opp mot hverandre Behandling av noen medfører forsakelse for andre When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

PRIORITERINGSGRUPPE RE/HABILITERING NOU 1997:18 Prioritering på ny Aktuelle mål for rehabilitering kan være Å oppnå eller vedlikeholde dagliglivets aktiviteter Mulighet for å forflytte seg ute eller inne Mulighet for utdanning Mulighet for å ta arbeid Mulighet for deltagelse i kulturaktiviteter, foreningsliv, sosiale arenaer og lignende Det er i de store gråsonene, ved mindre alvorlige tilstander og utfyllende former for rehabiliteringstilbud at det blir relevant å stille krav til dokumentasjon av tilsvarende type som til medisinsk behandling Hvilke typer funksjonsforbedringer er viktigst? When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

DOKUMENTASJON AV KVALITET OG EFFEKT NOU 1997:18 Prioritering på ny Et fundamentalt krav til en helsetjeneste som ønsker å være vitenskaplig basert i sitt valg av tiltak er at tilbudet skal være dokumentert eller dokumenterbart At et tiltak er dokumentert innebærer at en skal ha størst mulig sikkerhet for at det har den ønskede effekt på den tilstanden man ønsker å påvirke When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

DOKUMENTASJON AV KVALITET OG EFFEKT Er det mulig å dokumentere effekt uten å gjøre systematiske vurderinger? When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

Systematisk innhenting av informasjon om funksjon FUNKSJONSVURDERING Systematisk innhenting av informasjon om funksjon When I was preparing this presentation I started by taking a closer look at the core concepts in the title – assessment and measure. According to the Oxford Dictionary an assessment is an opinion or a judgement about something or someone, that has been thought about very carefully, while to measure is to find the size, the quantity, etc. of something in standard units. In other words, while an assessments may be carried out as a description, which could be combined with a numerical rating, a measure will always include some sort of numbers or scores. The rationale for using assessments and measures in clinical practice is that they should help us to answer clinical important questions.

FUNKSJON International Classification of Functioning (ICF) Aktiviteter er menneskers utførelse av oppgaver og handlinger Deltagelse er å engasjere seg i en livssituasjon International Classification of Functioning (ICF)

FUNKSJONSVURDERING Bruke kvalitetssikrede metoder / instrumenter Tre hovedkategorier instrumenter / verktøy Tester (normerte) Spørreskjema (pasienter egenrapporterer) Intervjubaserte (pasientspesifikke) De tre kategoriene gir ulik informasjon og brukes til forskjellige formål

TESTER Standardiserte handlinger/funksjoner Helsepersonell observerer og scorer Normbaserte Generaliserbare

SPØRRESKJEMA Standardiserte spørsmål (items) Pasientene vurderer/scorer selv nåværende nivå Normbaserte og generaliserbare

AKTIVITETSUTFØRELSE - HÅNDARTROSE Ingen Litt Moderate Store Ekstreme Skru opp kraner X Vri et rundt dør eller skaphåndtak Kneppe knapper Feste smykker Åpne glass med skrulokk Bære full kjele med en hånd Skrelle frukt el. grønnsaker Løfte tunge gjenstander Vri vaskekluter

PASIENTSPESIFIKKE INSTRUMENTER Bygger på intervju der hensikten er å beskrive pasientens prioriterte områder/aktiviteter/mål Mer eller mindre formaliserte prosedyrer for intervju og scoring Pasientene vurderer/scorer selv nåværende nivå Er ikke normbaserte

AKTIVITET/DELTAGELSE - BEKHTEREV

Individ-nivå System-nivå FUNKSJONSVURDERING For å få svar på viktige spørsmål for Pasienten Behandlere Behandlingsapparat, helsevesen, politikere og befolkning Individ-nivå System-nivå

FUNKSJONSVURDERING Hva kjennetegner pasienten(e)? (Diagnostisere) Hva er viktige aktiviteter for pasienten(e)? (Målrette – utvikle tilbud) Hva er nåværende (typisk) funksjonsnivå? (Målrette – basis for intervensjon – vurdering av endring) Hva er sannsynlig fremtidig funksjon? (Prognose - potensiale) Overvåke behandling (Gjenta underveis for å sikre at det går det som planlagt) Har det skjedd endringer? (Evaluere effekt – forutsetter gjentatte vurderinger) Er det forskjell mellom individer og grupper? (Gjenta og sammenligne)

FUNKSJONSVURDERING - INDIVIDNIVÅ Informasjon om diagnose og prognose kan brukes til å prioritere mellom individer med samme tilstand, eller mellom individer med ulike tilstander Bør prioritere pasienter hvor ergoterapi har avgjørende effekt Forebygge funksjonstap Viktig / nødvendig for at pasienten skal mestre viktige aktiviteter Avgjørende for at pasienten kan skrives ut / bo hjemme Forutsetter at det er kunnskap om cut-off / terskelverdier for funksjon Eksempler?

FUNKSJONSVURDERING - GRUPPENIVÅ Må gjøres ut fra gjeldende retningslinjer og i tråd med institusjonens / avdelingens mål og oppgaver Forutsetter kunnskap om hvilke tiltak som har hvilken effekt for hvilke pasientgrupper Eksempler hvor det foreligger god dokumentasjon på at ergoterapi har stor nytteverdi? Kan også brukes til å identifisere behandlingsbehov

Community based occupational therapy for patients with dementia and their caregivers: a randomized controlled trial Graff MJ, Vernooij-Dassen MJ, Thijssen M, Dekker J, Hoefnagels WH, Rikkert MG. BMJ 2006;333:1196. Occupational therapy improved patients' daily functioning and reduced the burden on the care giver, despite the patients' limited learning ability. Effects were still present at 12 weeks, which justifies implementation of this intervention.

Tidsskrift for den Norske Legeforening 7/2008

Tidsskrift for den Norske Legeforening 7/2008

NOEN UTFORDRINGER Valg av instrumenter Riktig dosering av intervensjon Mot til å prioritere

VALG AV INSTRUMENTER

VALG AV INSTRUMENTER FIRE VIKTIGE SPØRSMÅL Gir instrumentet informasjon om det fenomenet vi ønsker å måle? (validitet) Er måleinstrumentet nøyaktige og pålitelige? (reliabilitet) Er instrumentet egnet til fange opp endring der det faktisk er endring? (responsivitet) Er instrumentet anvendelig i klinisk praksis?

ANVENDELIGHET Anvendelighet vurderes ut fra blant annet kostnader til anskaffelse, ressurser til opplæring, ressursbruk for gjennomføring (tid, praktiske problemer), forståelighet for pasient, nytte for pasient og terapeut på individ- og gruppenivå Instrumenter som skal brukes i klinisk praksis bør være lett å forstå, ikke for tidkrevende, og gi informasjon som kan brukes i videre behandling/rehabilitering Lite og systematisk er bedre enn mye, men tilfeldig

DRØM Konsensus om funksjonsvurdering i forhold til utvalgte grupper / tilstander Velge ut noen (få) vurderinger og gjøre det systematisk Samarbeide / oppsummere fra flere institusjoner

DOSERING Gi litt til alle eller mye til noen utvalgte? Får pasientene nok til at man kan forvente en effekt? Gode råd kan være dyre: å fortelle pasienter hva de skal gjøre betyr ikke at de har forstått hvordan de skal gjøre det / gjør det Å ta faget vårt på alvor er å gjøre sammen med i reelle situasjoner og å følge opp Funksjonsvurdere før, underveis og etter

DOSERING Gjennomgang av studier som undersøker effekt av håndøvelser for personer med håndartrose Inkludert 5 studier av god kvalitet (RCT) Stor variasjon i treningsprogrammene: Type øvelser Dosering – motstand, repetisjoner, antall økter Oppfølging og justering underveis Kun en studie vurderte ”adherence”

PRIORITERE = Å TØRRE Å TA BEVISSTE VALG Gi litt til alle fremfor mye til noen? ”Fylle på” til pasienter som allerede har tilbud fra mange andre eller utvikle/bedre tilbud til dem som får lite eller ingenting? Dersom ressursene ikke er tilstrekkelige velger vi uansett! Å prioritere er å ta bevisste valg Funksjonsvurdering kan bidra med nyttig kunnskap i når vi skal prioritere

SPØRSMÅL ELLER REFLEKSJONER?