Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Veiledet matematikk.
Digital ferdigheter i alle fag
Tidligere læreplaner.
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Læreplaner i matematikk
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Den digitale dimensjonen i kroppsøving
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
Eksamen i Kunnskapsløftet
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Digitale tankekart i læring og undervising
Lysåpning og senteravstand
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Funksjonar i dagleglivet
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs LK06 - Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs

KL06 - Hovedområder

En analyse av den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk fellesfag i vgs, og trinn 1-12. KL06 - læreplanen for matematikk. Grunnskolen og 5+3 timers i vgs. ”Digital kompetanse” eller ”Å kunne bruke digitale verktøy.” Hva innebærer det i matematikkfaget? I hvilke hovedområder i den videregående skole er den digitale dimensjonen nevnt?

”Å kunne bruke digitale verktøy.” En av de fem grunnleggende ferdigheter: ”Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.”

”Å kunne bruke digitale verktøy.” - fagspesifikke og generelle termer Fagspesifikke termer Utforsking Visualisering Simulering Modellering Generelle termer publisering kjenne til, bruke og vurdere problemløysing finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel vere kritisk til kjelder, analysar og resultat

I hvilke hovedområder er den digitale dimensjonen nevnt?

Matematikk vg1T (teoretisk) Tal og algebra løyse likningar, ulikskapar og likningssystem av første og andre grad (...) både med rekning og med digitale hjelpemiddel Geometri Sannsyn lage binomiske sannsynsmodellar ut frå praktiske døme, og berekne binomisk sannsyn ved hjelp av formlar og digitale hjelpemiddel Funksjonar bruke digitale hjelpemiddel til å drøfte (...) funksjonar (...)

Matematikk vg2T (teoretisk) Geometri Kombinatorikk og sannsyn Kultur og modellering bruke teknologiske verktøy i utforsking og modellbygging

Matematikk vg1P (praktisk) Tal og algebra Geometri Økonomi gjere lønnsberekningar, budsjettering og rekneskap ved hjelp av ulike verktøy undersøkje og vurdere forbruk og ulike høve til lån og sparing ved hjelp av nettbaserte forbrukarkalkulatorar Sannsyn Funksjonar gjere greie for omgrepet lineær vekst, vise gangen i slik vekst og bruke dette i praktiske døme, også digitalt

Matematikk vg2P (praktisk) Tal og algebra i praksis Statistikk Modellering (...) bruke teknologiske verktøy i utforsking og modellbygging og vurdere modellen og kor gyldig han er

En oppsummering Tal og algebra løyse likningar, ulikskapar og likningssystem av første og andre grad (...) både med rekning og med digitale hjelpemiddel Sannsyn lage binomiske sannsynsmodellar ut frå praktiske døme, og berekne binomisk sannsyn ved hjelp av formlar og digitale hjelpemiddel Funksjonar bruke digitale hjelpemiddel til å drøfte (...) funksjonar (...) gjere greie for omgrepet lineær vekst, vise gangen i slik vekst og bruke dette i praktiske døme, også digitalt Økonomi gjere lønnsberekningar, budsjettering og rekneskap ved hjelp av ulike verktøy undersøkje og vurdere forbruk og ulike høve til lån og sparing ved hjelp av nettbaserte forbrukarkalkulatorar Modellering (...) bruke teknologiske verktøy i utforsking og modellbygging og vurdere modellen og kor gyldig han er

En titt på verb som brukes i kompetansemåla KL06 vg1 og vg2. Hva slags verktøy er digitale hjelpemidler tenkt å være? Løse Beregne/gjøre beregninger Digitale hjelpemidler som verktøy for å effektivisere beregninger. En forlengelse av kalkulatorens inntog i R94? Bruke til å drøfte Bruke i utforsking Bruke i modellbygging Undersøke, vurdere Digitale hjelpemidler som bidrag i læringsprosessen vha. visualisering og simuleringer.

I hvilke hovedområder er den digitale dimensjonen ikke nevnt? I de fire matematiske faga på vg1 og vg2 er den digitale dimensjonen nevnt i 7 av de 15 kompetansemåla som er relatert til hovedområdene. Hovedområdet geometri nevner ikke den digitale dimensjonen i det hele tatt.

Et tankekors – Digitale hjelpemidler er ikke nevnt i hovedområdet geometri Er geometri så visuelt i seg selv at digitale hjelpemidler ikke er nødvendig i det hovedområdet? Kan det tenkes at nettopp geometri pga. det visuelle, er godt egnet for bruk av digitale hjelpemidler?

Kan digitale hjelpemidler i geometri gi et bidrag til bedre læring?

Ordtelling gr. l. ferdigh. og fagplaner - Matem Ordtelling gr.l. ferdigh. og fagplaner - Matem. grunnskolen og vg skole Ord Forekomster KL06 Forekomster L97+R94 analysere 9 1+0=1 digital 14 0+0=0 informasjon 1 12+3=15 Informasjonsteknologi/IKT 6+0=6 løyse (oppg, likninger) 8 11+13=24 presentere (data o.l.) 3 5+1=6 tekniske/teknologiske 8+7=15 utforske 5+5=10 verktøy 7 1+3=4 visualisere vurdere 17 33+3=36

Diagram antall ord - Utdrag fra tabellen. Fra informasjon til analyse?

Viktig for lærer å vite: Hva innebærer digital kompetanse i matematikk? Fagplanen sier helt konkret: Å løse oppgaver (problem, likningar, ulikheter og likningssystem av første og andre grad........) med digitale hjelpemiddel gjere lønnsberekningar, budsjettering og rekneskap ved hjelp av ulike verktøy undersøkje og vurdere forbruk og ulike høve til lån og sparing ved hjelp av nettbaserte forbrukarkalkulatorar bruke digitale hjelpemiddel til å drøfte (...) funksjonar (...) lage modellar ....og berekne ...... med digitale hjelpemiddel Ikke så konkret: lineær vekst: vise gangen i slik vekst og bruke dette i praktiske døme, også digitalt (...) bruke teknologiske verktøy i utforsking og modellbygging

Digital kompetanse som begrep: Hva sier fagplanen? Digital kompetanse som begrep: Hva legger vi i det? Som lærere må vi være bevisste på hva fagplanen sier når vi utformer undervisningen i vårt fag.