Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999). Resolusjon ”…bare så sikker jeg er på at en natts virkelighet - for ikke å snakke om den i et helt liv - noen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
Lilandspeiderne Informasjon.
Litterære virkemidler
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Modernismens plass i norskfaget
EPISK DIKTNING inkl novelle
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Med sekken full av penger!
Dokumentasjon av en prosess
REKLAME.
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Hva gjør førsteinntrykket
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Filmens representasjonsformer
Medlemskap og mangfold
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Har vi et verdifullt verdigrunnlag? Valg, mål og drømmer. Akershus Fotballkrets
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Samhandling og kommunikasjon
Kapittel 2: Episk diktning
En multimedia presentasjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Din nærhet til det du ser
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Forelesning 14: Kants Etikk
Maria Gripe.
Suksesskriterier.
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
Valgfag på Kastellet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Lekelyst - Med rom for lek.
Litterære virkemidler
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Engler i Det gamle testamentet
Treningsmentalitet -Hva kjennetegner de som ble best?
Litteraturhistorie
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Etikk og helseprofesjonene
Samfunnet som inkluderende fellesskap Kjell Erik Øie Statssekretær.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Fra ”Nesten som deg selv”
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
FILMFORTELLING FILMATISKE GRUNNELEMENTER TILSKUEREN FILMOPPLEVELSEN
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Ritualisering ved dødsfall
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Modernismens poetiske provokasjon
Utskrift av presentasjonen:

Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999)

Resolusjon ”…bare så sikker jeg er på at en natts virkelighet - for ikke å snakke om den i et helt liv - noen gang kan være hele sannheten” ”Og ingen drøm er noen gang bare en drøm”

Stanley Kubrick ( ) Født i New York - jødisk, rumensk, østerriksk og polsk bakgrunn (stedspolyfoni preger filmene) Født i New York - jødisk, rumensk, østerriksk og polsk bakgrunn (stedspolyfoni preger filmene) Filmografi utvalg 1960 – Spartacus 1962 – Lolita 1964 – Dr. Strangelove 1968 – 2001: A Space Odyssey 1971 – A Clockwork Orange 1980 – Ondskapens hotell 1987 – Full Metal Jacket 1999 – Eyes Wide Shut

Kubrick som regissør Kan plasseres i en modernistisk, postklassisk og en postmodernistisk tradisjon Kan plasseres i en modernistisk, postklassisk og en postmodernistisk tradisjon De fleste filmene hans er adaptasjoner De fleste filmene hans er adaptasjoner Fortellingen ligger både i innhold og form Fortellingen ligger både i innhold og form Tematikk  dehumanisering  sivilisasjonskritikk Estetikk  Lange tagninger  Kamerakjøringer og bruk av steady-camera  Bruker nærbildet aktivt  Bruker klassisk musikk  Kontrast i lyd og bilde (bruker bevisst ulike stemninger for å markere avstand og ironi)

Eyes Wide Shut  Adaptasjon av Traumnovelle av Arthur Schnitzler (Østerrike, 1928)  Postmodernistisk film med postklassiske og modernistiske elementer  Filmens motiv - To førjulsdager i et ektepars liv - Ektefellene utfordrer hverandre gjennom gjensidig fantasiavsløring

Overordnet fortellerstruktur  Introduksjon Bill lever i en illusjon/falsk virkelighet (søvn) – eyes wide shut Bill lever i en illusjon/falsk virkelighet (søvn) – eyes wide shut  Komplikasjon Bills virkelighetsforståelse settes på prøve (drøm) Bills virkelighetsforståelse settes på prøve (drøm)  Resolusjon Bill våkner opp (våken tilstand) eyes wide open Bill våkner opp (våken tilstand) eyes wide open

Introduksjon – eyes wide shut  Bill tumler seg bevisstløst og ansvarsløst gjennom livet – lommebok, hvordan Alice ser ut, barnepassers navn, vil ikke pakke gaver  Postmoderne fremmedfølelse – Zieglers party er en maskerade  Homo decorans

KomplikasjonDrømmelogos  Forskyvning Karakterer: Bill + Alice= Carl + Marion= Tom + Nicole, både karakterene og forhold Karakterer: Bill + Alice= Carl + Marion= Tom + Nicole, både karakterene og forhold Bills kvinnebilde: Marion, Domino, datteren til Millich, maskekvinnen – og alle ligner de Alice Bills kvinnebilde: Marion, Domino, datteren til Millich, maskekvinnen – og alle ligner de Alice  Representasjon Symboler: masker, farger, maleri, speil, nakenhet, herskapshuset Symboler: masker, farger, maleri, speil, nakenhet, herskapshuset

Dagrester og assosiasjoner – opptrer i looper - henter opp elementer fra introduksjonsfasen Dagrester og assosiasjoner – opptrer i looper - henter opp elementer fra introduksjonsfasen  Samtalene  Tema - relasjoner  Drømmer repetert i drømmen (Alices mareritt)  I scenografi (julepynt, tepper, entreer, speil, lys og arkitektonisk utforming)  Selskapene

Resolusjon – eyes wide open Bill trer inn i en ny tilstand – tilstedeværelse i eget liv  Ny dialogform - tilhører ikke lenger ekteskapsklisjeen  Det glorete julelyset slukkes for første gang  Nye ansikter – masken har falt (annen sminke, lyssetting - dagslys)

Postmoderne mentalitet og sivilisasjon  Homo decorans og inautentiske og løse relasjoner  Avhumanisering  Vegring mot forpliktelse, varighet og alvor – øyeblikkets hedonisme

Det postmoderne klassesamfunnet og fravær av moral Filmen skildrer to umoralske samfunnslag på hver sin ende av skalaen: - et samfunnslag som er hevet over loven gjennom sin økonomiske, samfunnsmessige og kulturelle kapital – de er moralsk fritatt /frikjøpt pga posisjon (dekadanse) - et samfunnslag uten både økonomisk, samfunnsmessig og kulturell kapital – dehumanisert, primitiv storbyjungel (selger datteren sin) – de resignerte og utstøtte fra det samfunnsmessig fellesskapet

Ulike nivå i fortellingen: ytre handling og mentale prosesser  Ytre: Overklasseliv i New York  Indre: Bills psykologiske oppvåkningsprosess  slik blir form også innhold – filmens hvordan blir filmens hva

Postmoderne ironi Det henvises til klisjeer for å oppnå et troverdig univers  Bills yrke, en referanse til triviallitteraturen  Alice, hans kone som drev kunstgalleri  Alice i eventyrland?  Julen – psykedelisk og vulgær julepynt  Butikkeieren som selger sin egen datter til japanske menn  Overklassen er hvite amerikanere og underklassen er etniske minoriteter eller prostituerte  Bruk av symbolklisjeer (speil, masker)

Metafiksjon Kommunikasjonen mellom film og tilskuer  Tilskueragenter – dialoger som deler ut lesebriller  Repetisjon i samtaler, scenografi og kamerabevegelser  Casting (Cruise og Kidman)

Tilskueren er med i det dekadente spillet  Seksuelle undertoner leker med tilskueren. Vi venter på den visualiserte fantasi – men får den ikke.  Bills seksuelle forhold til konen og de prostituerte fullføres aldri. = vi alle er kikkere og får ta del i den skammen som Bill bærer

Oppsummering  Postmoderne sivilisasjon og mentalitet  Dekadanse og moralsk forfall  Homo decorans og inautentiske relasjoner  Blandet representasjonsformer  Postmoderne ironi, symbolikk og intertekstualitet  Modernistisk, postmodernistisk og postklassisk representasjonsform

Kilder og lesetips  Giddens, Anthony: Modernitetens konsekvenser, Pax 1997  Per Thomas Andersen: Tankevaser, Universitetsforlaget 2003 og Modernisme, Fagbokforlaget 2008  Dag Asbjørnsen: Dypt og grunnleggende overfladisk, Spartacus 1999