Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Ta livet og øyeblikket tilbake
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Hønefoss politistasjon
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Mestring og forebygging av depresjon
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Undersøkelse av Malene Tonheim og Anders Hjelmaas
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
- Verdsettende ledelse
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Rus; to helt forskjellige betydninger;
Mestring og forebygging av depresjon
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Ungdom og rus Bodø 2017 Politimesteren i Salten.
Cannabisprogram ungdom
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Utskrift av presentasjonen:

Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune Marianne Otterstad, Fredrikstad kommune

Cannabisavvenningskurs Ungdommens stemme Anerkjennelse og ikke-dømmende holdning Viktigheten av gruppa Endring – forskning og praksis Veien videre

To ungdommer ser tilbake på eget hasjmisbruk Perspektiver på avhengighet – alkohol og hasj Sier fortsatt at han ikke er så avhengig på tross av daglig massiv røyking over flere år Hva gjør man når man røyker- ambisjoner/ drømmer

Hva sier ungdom selv - lydspor Fordeler med å røyke: Bedre søvn Bedre matlyst Bedre sex Dempe følelser, selvmedisinering, døyve smerte, slappe av inni seg, slipper å tenke på dårlige ting Forsterke følelser Fin måte å treffe folk, egen kultur, har noe felles Føler seg litt tøff, blir godkjent Få dagene til å gå Kjedelig hvis man ikke røyker Smaker godt

Hva sier ungdom selv- lydspor Ulemper ved å røyke: Blir sliten Blir giddeløs, sløv, livet blir kjedelig Rotete Mister fantasien Finner ikke på ting, skjer ingenting Vanskelig å se at du har noe til felles med de som ikke røyker, gjør at man ikke åpner seg og stenger seg inn i egen verden Blir innestengt, asosial, sosialt tilbakestående, stille Liker ikke å bli stein All energi går med til hvordan man skal skaffe neste gang. Penger Sier dumme ting Angst (noia), særlig i sosiale sammenhenger Ingen virkelige venner Hoste Hukommelse

Ungdommens perspektiv- lydspor En typisk hasjmisbruker- overbevist om at man fungerer adekvat. Gi faen holdning - opplevelse av å ha kontroll- miste kontroll

Anerkjennelse og ikke-dømmende holdning Balansekunst, snakke om både det positive og negative ved cannabis Møte cannabisrøykeren som et helt menneske med drømmer og visjoner i livet Cannabisen har hatt en viktig funksjon ”Kan komme å si at du har hatt sprekk uten å få kjeft” – i kurset er dette en læresituasjon

Kursdeltagerne sier ”Det beste tilbudet med best fremgangsmåte for ungdom synes jeg” ”Skulle ønske det varte lenger” ”Alle blir respektert som de er” ”Bli møtt med en ikke-dømmende holdning” ”God kjemi med gruppa” ”Det er lov og ikke være optimistisk – få lov til å være i elendigheten”

Viktigheten av gruppa Gruppe - Har nytte av hverandre - Utfordrer hverandre ved deres ulike motivasjon, oppfatninger og strategier Fekjær (2009) mener det viktig med gruppe dersom: Har opplevd relasjonelle skader og nederlag Opplever sosial isolasjon Har mangelfull sosial trening Har et negativt selvbilde og opplevelse av å være alene i sin håpløshet

Kursdeltagerne sier ”Det å møte andre i samme situasjon som også har lyst til å slutte med hasj og som også synes det er vanskelig – det hjelper” ”Lære mer teknikker av både kurs og menneskene” ”Man må slutte av egen vilje, ingen andre kan gjøre det for deg” ”Mange der ute som vil slutte og trenger hjel, men ikke vil legges inn”

Forskning Hva virker: Fleksibelt tilbud slik at man kan nå misbrukere i forskjellige aldre og med forskjellige grader av avhengighet og problemer Målet med behandlingen bør ikke være total rusfrihet, men i stedet søke å nå en forbedring av psykologisk og sosial kompetanse, samt økt kognitiv fleksibilitet Identifisere selv subtile kognitive forverringer, og ha metoder for å forbedre disse. Viktig å fokusere på øyeblikkelig avholdenhet fra stoffet ”Ut ur dimman”, Petrell, Blomqvist og Lundqvist 2005

Endring – forskning og praksis Sosial endring Kognitiv endring Gladere Tenker mer gjennom hva som skjer når en røyker

En ungdoms stemme ”Selv om ingen av oss hadde fullført kurset, så hadde deres innsats ikke vært forgjeves. Personlig føler jeg at deres håp og tro i hver enkelt av oss, har betydd mye for meg. Og vi som har lyst til å forandre på vårt liv, får gjennom dere bekreftet at det faktisk er mulig å være livsglad og en interessant person, selv uten å ruse seg. Dere må sikkert levere resultater ovenfor deres overordnende, og de vil helst se at alle deltagerne klarer å slutte, tenker jeg meg. Men uansett så har dere to klart å i hvert fall justere litt på kursen på ALLE av oss. Så deres påvirkning har ringvirkninger i våre liv og de rundt oss. Takk for alt!” E-post fra en kursdeltager etter brukerevalueringen 2007.

”Det du vil gjøre, gjør det før du begynner å røyke hasj” Appell ”Det du vil gjøre, gjør det før du begynner å røyke hasj” Takk for oss!