IKT og pasientsikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
Systematisk HMS arbeid
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilpassede helsetjenester
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilsynsmyndighetens rolle
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Orientering om automatisk tilgangsstyring
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Barn som pårørende.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Legemiddelhåndtering
Problemstyring Problem Management
Samdata 2012 Somatikk.
Håndtering av avviksmeldinger
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Båtbrann Skadesak for retten - I forbindelse med klargjøring av stedet for reparasjonsarbeidet hadde det dagen før vært benyttet varme arbeider i forbindelse.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kvalitet, risiko og avvik
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Kvalitet i et moderne sykehus
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

IKT og pasientsikkerhet Stig Harthug 20.09.2011

Definisjon av kvalitet i helsetjenesten (Nasjonal Helseplan) Med kvalitet forstås i hvilken grad aktiviteter og tiltak i helsetjenestens regi øker sannsynligheten for at individ og grupper i befolkningen får en ønsket helsegevinst, gitt dagens kunnskap og ressursrammer.

Hva er pasientsikkerhet? WHO- omfatter det meste Virksom behandling Norsk definisjon Pasientsikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser Vern mot skade Kultur Pasientrettigheter

Kvalitet vs. pasientsikkerhet Pasientsikkerhet omfatter vesentlige deler av det som forstås med kvalitet i kjernevirksomheten Pasientsikkerhet appellerer mer til helsepersonell enn kvalitet

To err is human Amerikansk rapport 2000 Experts estimate that as many as 98,000 people die in any given year from medical errors that occur in hospitals. That's more than die from motor vehicle accidents, breast cancer, or AIDS--three causes that receive far more public attention. ...

Teser for lærende organisasjon Ansatte er her for å hjelpe pasientene Ingen ønsker å skade noen Når skader kan skje, er det oftest fordi vi ikke har planlagt eller organisert arbeidet godt nok Systemfeil er vanlige, men kan oftest fjernes No shame, no blame Vi er forpliktet på å bidra med å unngå lignende hendelser i framtiden

Hvorfor IKT i helsetjenesten? Understøtte bedre behandlingsresultater kvalitet Understøtte effektiv ressursutnyttelse kvantitet vs. kostnad Utvide grensene for hva helsetjenestene kan tilby Nye utrednings og behandlingsmetoder Forenkle hverdagen for helsepersonell og pasienter Raskere, sikrere, bedre oversikt, mer forutsigbart

Risiko ved bruk av IKT i helsetjenesten Tap av liv og helse Tap av materielle verdier Tap av omdømme Integritetstap – personvern

Erfaring til nå Personvernhensyn veier tungt Driftssikkerhet har i noen grad vært vurdert Pasientsikkerhet har vært undervurdert

Myndighetsregulering av IKT i helsetjenesten Personvern meget sterkt omfattende regulering Pasientsikkerhet Generelt krav om forsvarlighet i helselovgivningen Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Internkontrollforskriften Bestemmelser som vedrører personvern og unntak i taushetsplikten Svake spesifikke krav til systemene

Når noe galt skjer Det pekes ofte på at feilene skyldes brukerfeil Brukerutløste feil er ikke synonymt med personfeil I noen grad skyldes det på leverandør I noen grad skyldes det på systemeier (sykehusledelsen)

Systemfeil versus personfeil Sanksjoner mot utøver? Forbedre utøveren? Hjelper dette? Systemfeil Finne årsak og forbedre systemet Bygge inn sikkerhet som gjør det vanskeligere å gjøre feil

Kasus 1 Eldre mann med nytilkommet koronarsykdom. Undersøkt på lokalsykehus og henvist til Haukeland med medisinsk frist 4 uker. Blir ikke korrekt registrert i DIPS og blir følgelig ikke innkalt. Ved purring blir det satt opp ny undersøkelse etter ytterligere en mnd. I mellomtiden dør pasienten. Det vurderes som mulig sammenheng mellom fristbrudd og dødsfall. Saken meldes til Helsetilsynet

Kasus 2 Hardt skadet, uidentifisert pasient tiltrengende intensivbehandling blir ikke registrert i DIPS ved innkomst. Det er ikke mulig å rekvirere røntgenundersøkelser uten at id finnes i systemet. På grunn av at datasystemet ved røntgenavdelingen var nede, kunne pasienten likevel undersøkes ved manuelle rutiner. Tilsvarende kunne det ikke tas blodprøver. Ble løst ved at legen personlig møtte fram på lab med blodprøvene og på grunn av personlige relasjoner klarte å få hjelp på laboratoriet.

Kasus 3 Pasient med kreftdiagnose ble ikke fulgt opp i lang tid fordi laboratoriefunn ikke ble lagt inn i arbeidslisten til den ansvarlige gruppen. Andre forhold kompliserte også sykehusoppholdet, og pasienten døde. Det ble ansett å være en mulig sammenheng mellom forsinket diagnose og dødsfallet. Saken er meldt Helsetilsynet.

10 potensielt livstruende situasjoner Informasjon er ikke tilgjengelig til riktig tid eller sted Pasienten faller ut av en arbeidsflyt Ikke mulig å legge inn en pasient som ikke passer i systemet Mangelfull ID fører til at pasienten ikke registreres og det kan ikke rekvireres prøver eller røntgen Helsepersonell har ikke tilgang til systemene Manglende brukerstøtte utenfor ordinær arbeidstid Feilmedisinering pga. overføringsfeil mellom system og kurve vv. Helsepersonell får ikke informasjon om oppfølging i tide Manglende gjenfinning av informasjon (mangelfull id) Uoverensstemmelse mellom informasjon i parallelle systemer

Hvordan fremme pasientsikkerhet ved bruk av IKT? Bedre planlegging og systemutvikling Helsepersonell må interessere seg mer for IKT IKT systemutvikling og arbeid med pasientflyt (arbeidsprosesser) må gå hånd i hånd Grensesnittene må bli mer intuitive Innebygde kontroller av ”ulovlige” og ufullstendige handlinger Support må bli tilgjengelig hele tiden Det må bli enklere å få nødvendige tilganger til systemene Bedre opplæring Alle operasjoner må ha enkle ”kriseløsninger”