PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læren om sjelen.
Advertisements

Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
(Barne-og ungdomspsykologi)
Utviklingspsykologi Status og framtid
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Noen sentrale studier Minnesota-studiene av eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre Studier av eneggede og toeggede tvillinger vokst opp sammen Adoptivstudiene.
”Bevissthetspsykologien”
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Kapittel 11 Læringsteori.
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
(Barne-og ungdomspsykologi)
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
”Bevissthetspsykologien”
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9 Bertil Bjerkan

Kapittel 11, Metodehistorie Historiske endringer av: - Tema. - Problemstilling. - Metode. Leipzigmodellen: - Tema: Bevissthet, særlig persepsjon; allmenmenneskelige prosesser; én person representativ. - Problemstilling: Forholdet mellom fysisk påvirkning og opplevelse. - Metode: Introspeksjon; selviakttakelse hos én person.

Metode (forts.) Parismodellen: - Tema: Det uvanlige hos individet; abnormalpsykologi og utviklingspsykologi. - Problemstilling: Forstå og forklare det uvanlige; medisinsk modell. - Metode: Kvalitative beskrivelser av det unike.

Metode (forts.) Angloamerikanske modell: - Tema: Evner og ferdigheter. - Problemstilling: Måle forskjeller mellom mennesker. - Metode: Tester; statistikk. Eksperimentell og korrelasjonell psykologi: - Forskning på generelle, allmenmenneskelige forhold vs. forskning på forskjeller mellom individer.

Kapittel 10, Anvendt psykologi Pedagogisk psykologi. Klinisk psykologi. Testpsykologi.

Kapittel 9, Behaviorisme Behaviorismen, fra ca. 1910, som reaksjon mot bevissthetspsykologien, introspeksjon og uvitenskapelighet. Redefinering av psykologi til studiet av atferd. 1910-1960 som ”skolenes epoke”. Hva med situasjonen i dag?

Behaviorisme (forts.) Tema: Atferd; det observerbare og målbare; læring. Problemstilling: Hvorfor oppfører folk seg som de gjør? Kausalforklaringer og funksjonelle forklaringer. Lært atferd. Metode: Naturvitenskapelig orientert, i utgangspunktet eksperimentell forskning og laboratoriestudier.

Behaviorismens forhistorie 1900-1910: Økt fokus på atferd, men… …atferd som uttrykk for eller indikasjon på mentale prosesser. Mentale prosesser som årsak til eller forklaring på atferd. Dyrepsykologi, komparativ psykologi.

John B. Watson (1878-1958) Eksplisitt målsetting om å etablere en ny skole som alternativ til eksisterende psykologi. Redefinering av psykologi fra studiet av bevissthet til studiet av atferd. Ekskluderer dermed en rekke fenomener fra psykologien (tenkning, følelser, etc.). Empirisme: Læring og erfaring som viktigste årsaksfaktor til utvikling av ny atferd og nye ferdigheter. Biologiske faktorer i bakgrunnen. Mentale prosesser i bakgrunnen.

Watson (forts.) Bevegelse  forårsaket av. Handling  utført med intensjon om. Metoder som Watson godtok: - laboratorieeksperiment - tester - verbal rapport - betingingsmetode S – R psykologi. Determinisme (likhet med psykoanalysen).

Neobehaviorismen Viktigste kjennetegn: Responser styrt ikke bare av stimuli, men også av konsekvenser.

Andre sentrale navn Tolman (1884-1959). Organismen som mellom liggende variabel. Inkluderer kognitive prosesser og læring. Latent læring og motivasjon.

B. F. Skinner (1904-1990) Ytterligere utvikling og komplisering av Watsons utgangspunkt. SD – R – SR Overgang til atferdsterapi og anvendt atferdanalyse.