Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Norge i dag – fakta om sosial ulikhet i helse
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HELSE OG LIVSSTIL.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fysisk aktivitet og helse
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
Endringer i tinnitusplager over tid
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fremtidens matproduksjon
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Er Norge et klassesamfunn?
Sosial kapital og velferd
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Hvordan skrive en god utredning?
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Fremtidens matproduksjon
Diskrete stokastiske variable
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Levekår og helse i Bergen
Morten William Knudsen
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Larvik – der det gode liv lever!
Søvn, hvile og aktivitet
Samhandlingsreformen
Kvalitative forskningsmetoder
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Randomiserte kontrollerte studier
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
V/ Øyvind Giæver, Sosial- og helsedirektoratet Sosial ulikhet i helse.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Mulighetene for en videreutdanning
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Hva menes med naturmangfold?
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning SOS1005: 15.09.04 Terje Andreas Eikemo Hva betyr klasse for velferd? NB: Hele forelesningen er lagt ut på min hjemmeside: http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eikemo/sosial_ulikhet.htm

Tema for forelesningen Hvorfor blir noen av oss syke og andre ikke? Hvorfor dør noen tidligere enn andre? Har velferdsstater bedre helse enn andre land? Har vi ulikheter i helse i Norge? Hva er helse (og klasse)? Er klasse viktig verktøy for å forklare ulikhetene? Hvilke teorier finnes som kan forklare eventuelle ulikheter?

Medisinsk sosiologi – ett nytt fagfelt LEGER Har tradisjonelt studerert ”harde fakta” SOSIOLOGER Har tradisjonelt studerert ”myke fakta” Epidemiologi: leger og sosiologer møtes! …er læren om sykdommers og sykdomsdeterminanters fordeling i befolkninger og deres årsaksforhold.  Både myke og harde fakta spiller inn.

Helse i Norge Helse viktig for individet: klarer seg bedre i livet når det gjelder jobb, økonomi og opplevelser Helse viktig for samfunnet: God helse i befolkningen betyr mer arbeidskraft, ressurser og mindre utgifter til trygd og behandling Helse påvirker menneskets livskvalitet og samfunnets politikk Velferdsstatens mål: bedre levekår for alle gjennom handlingsplaner Norge bruker stadig mer kroner per hode på helse Helsetjenesten sentralisert for å samle kompetanse  Konsekvensen er at vi lever lengre, men flere blir syke

Generelt om helseulikheter Har sykdomsbildet et systematisk preg? Eilert Sundt konkluderte slik allerede for 150 år siden Oppmerksomheten rundt dette skjøt fart i 1960-årene Helseulikheter omtales blant leger som sosioøkonomiske helseulikheter Sosiologene kaller slike ulikheter for sosiale helseforskjeller Elstads (2000) definisjon: ”varig og viktig forskjell i aggregert helse mellom sosiale posisjoner i den samme sosiale strukturen”

Relevansen til klasser The Black-Report fra 1980 skapte oppsikt: Ny interesse for klasser Lignende undersøkelser i Norge; blant annet av Dahl og Kjærsgaard (1993) og Borgan (1995) viste samme resultater Forskningsartikler om klasse og helse har kommet hyppig de siste tiårene: hovedsakelig fra Skandinavia og Nederland

Måling av klasse og helse Helse måles etter mortalitet eller morbiditet Morbiditet måles ofte som subjektiv generell helse, langvarig sykdom, mental lidelse eller kronisk lidelse Det fokuseres på dårlig helse – ikke god helse Mortalitet måles som antallet dødsfall innenfor et visst område i en gitt periode Vi kan benytte prevalensrate, incidencerate eller regresjonsanalyser Kvalitative undersøkelser benyttes også Målinger av klasse tar i bruk klasseskjemaer For eksempel Wright eller Goldthorpe

Teorier om sammenhenger mellom klasse og helse Artefakte forklaringer Sosial-konstruktivisme: vi har ingen forskjeller Materialistiske-/strukturelle forklaringer Naturlig utvikling lager ulikhetene Livsstil/behaviouristiske forklaringer Sosial posisjon påvirker helsedeterministiske valg Psykososiale forklaringer Negative erfaringer fra lavere klasser fører til helsedestruktive handlinger Sosial mobilitetsforklaringer De med god helse kommer i bedre klasser

Konklusjon (bla.a. ut fra tabeller i forelesningstekst) Vi har klasseforskjeller i nordiske velferdsland Ulikhetene i Norden er relativt større enn i resten av Europa. Dette gjelder særlig for ulike utdanningsnivå, men også for klasser Likevel bør vi fokusere på å finne både relative og absolutte forskjeller i helse