NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Næringsarealprosjektet
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Transport og transportutfordringer
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Havnedirektør, Bodø havn KF
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Langsiktig arealstrategi
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Næring og regional utvikling
Oppsummering 02.september 2016
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland Statens vegvesen

Problemstillinger 1.Hvordan ser transportsystemet (infrastrukturen) i Kristiansandsområdet ut med tanke på næringslivets transporter? 2.Hva er trafikkveksten i området. 3.Hvordan er sammenhengen mellom arealbruk og transportstruktur? 4.Hvordan organiserer næringslivets sine transporter? 5.Hvor går de viktigste godsstrømmene i dag? 6.Hva kan gjøres for å øke kollektivandelen ved etablering av nye næringsområder?

Problemstillinger 6.Hva er potensialet for overføring av gods fra vei til bane/sjø? 7.Havnestruktur og adkomst 8.Hva gjør Statens vegvesen for å møte næringslivets behov?

Hva genererer næringstransport •Kommunesentre •Enkeltforretninger og bedrifter •Nærings- og industriområder •Godsterminaler •Havner og havnerelatert virksomhet •Kjøpesentre •Land- og skogbruk •Samferdselsknutepunkt (Ferjer, buss, fly, tog)

Trafikktall på hovedvegnettet

Trafikkøkning

Prognoser For godstransport på veg kan vi regne med gjennomsnittlig 4 % årlig vekst. EU forventer en dobling av det totale godstransport-arbeidet fram mot 2020, dvs. noe over 4 %. Dette er om lag fire ganger raskere vekst enn det som er forutsatt i NTP Samtidig er det under halvparten av den registrerte trafikkveksten for vogntog og semitrailere langs E18 og E39 i perioden

Siste trafikkutvikling •Totalvekst, Norge 2006: 1.7% •Totalvekst Sørlandet 2006: 2.4% •Vekst tungtrafikk Norge % •Økning januar januar 2007 •Totalvekst Norge: 3.6% •Totalvekst Sørlandet : 7.1% •Økning tungtrafikk Norge: 8.3%

Overføring av gods veg-bane •På tross av sterk vekst på Sørlandsbanen har det vært vekst i trafikken av tungtrafikk på E18/E39. •For Statens vegvesen er det bra at jernbanen tar noe av veksten i tungtrafikk. Det vil bidra til å redusere veksten av tungtrafikk på hovedvegene, men det gir ikke grunnlag for endring av planene for utbygging, drift eller vedlikehold av stamvegnettet.

Forbedring for næringstransport Hva er gjort? •Narvika, kryss til ny havn •Ny avkjørsel til Sørlandsparken •Ny E18 gjennom Kristiansand mot øst •Forbedret atkomst til Lumber

Problemstrekninger i dag. •Vågsbygdveien •E 39 vest for Kristiansand mot Songdalen og Søgne. •Stamveg Kristiansand - Lillesand •Trafikk inn og ut av Kvadraturen, spesielt mot vest •Nedre del av Setesdalsveien. •Kvadraturen

Situasjonsbeskrivelse Tett befolket kyststripe med høy transportintensitet Hovedtyngden av befolkningen er konsentrert i 4 byregioner: Drammensområdet, Vestfoldbyen, Grenlandsbyen og Agderbyen. Byområdene er transportmessig knyttet til stamvegene, E18, E39 og Rv 9.

Hva etterspør næringslivet ? Norges Lastebileier-Forbund: - gjøre vegen (infrastrukturen) bedre tilpasset lastebiler og lastebiltransport (standard, adkomst) - tilrettelegge bedre for lastebiltransport oppå infrastrukturen (kontroll, drift, betaling, info) - forståelse, kunnskap, fokus

Anbefalte strategier Videreutvikle dagens havnestruktur med en godshavn Kristiansand Utvikling av terminaler med tilknytning til jernbane og stamvegnettet Hovedadkomsten til de sentrale godshavnene omklassifiseres og rustes opp som deler av stamvegnettet Godstransporttilbudet på Sørlandsbanen og terminalene i Kristiansand og bygges videre ut for transport av containere og semitrailerhengere

Arealbruk og transport – Hva nå? •Styrke eksisterende næringsområder. •Satse på kommunesentrene. •Utnytte fordelene ved etableringer nær viktige kollektivtraseer. •Unngå nye enkeltetableringer basert kun på privatbil. •Sikre effektive og trygge atkomster til alle typer næringsområder.

Statens vegvesens rolle videre •Bygge ut hovedvegnettet som planlagt •Optimalisere tilknytningen mellom E18/E39 og Kvadraturen/ havna/ Euroterminalen •Bedre atkomst til terminaler og næringsområder. •Styrke drift og vedlikehold av eksisterende vegnett.