Innspill til Strategisk Næringsplan Gruppeleder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Internasjonalt arbeid
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Innovasjon Rogaland Strategiforslag: Nyskapingsprosesser.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Regional transportplan Agder
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.

Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regionale forskningsfond
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
NÆRINGSLIVSAPPARATET – KOORDINERTE OG PROFESJONELLE HVA ER NÆRINGSLIVETS BEHOV? v/Marit Dille – sentral aktør i næringslivet i Ytre Namdal.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Hvorfor regionale møter?
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Innspill til Strategisk Næringsplan Gruppeleder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor Thingbø, Halliburton (Energi/offshore) Ø. Soma Eriksen, Norgesgruppen (Handel/grossist) Kristian Bøe, Kverneland (Mat-/industri) Anders Hansen, DHL (Logistikk-aktørene ) STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Gruppens mandat: Med utgangspunkt i godsforflytning til & fra andre regioner i Norge og Europa forøvrig skal man:  Klarlegge nå-situasjon, sterke/svake sider og foreslå strategiske målsettinger for å bedre næringslivets forbindelseslinjer til sine markeder  Utarbeide strategier som støtter opp under og styrker Stavanger-regionen som et nasjonalt logistikk knutepunkt.  Foreslå konkrete innspill til prosjekter eller større satsinger regionen bør ha fokus på for å bidra til for å styrke regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt. I tillegg etablere grunnlag for utarbeidelse av mer detaljerte handlingsplaner innen området.

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt •Hva vil et nasjonalt logistikksenter plassert i vår region gi av positive ringvirkninger for andre regioner og AS Norge? •Hva er de viktigste grunner for at et slikt logistikksenter ikke skal plasseres i vår region? •Hvordan skal vi best gå fram for å oppnå målsettingen med et nasjonalt logistikksenter i vår region? Sentrale spørsmål :

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Deltakelse: Energi/offshoreMat/-industriHandel. VareeiereHalliburton Kverneland Norgesgruppen Statoil Marine Harvest S-gruppen ConocoPhillipsGildeWest-office SchlumbergerFiskå MølleEuropris ProservBamaCoop/NKL TineBilbyen/Bavaria LogistikkDHL, MAKSI, NorCargo, NorSea, CargoNet, Avinor m. fl OrganisasjonerLogistikkforeningen, Næringsforeningen, TF, LTL, NHO

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Underlagsmatriale -Statistikk -Faggruppenes innspill Oppstarts- møte Gruppe 4 Presentere gruppens planer med vekt på næringsklyngene - energi - matindustri - handselsnæring Felles work-shop alle fag-grupper Presentasjon på ARNE’s Storsamling møter i fag-gruppene etter behov Presentasjon Gruppe 4 OKT NOV Evaluerings- møte Gruppe 4 15 DES Plan:

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt

Visjon og mål for et logistikk-knutepunkt: •Nasjonalt senter for energi/offshoreaktivitet •Matfylket sikres effektiv markedsadgang – (Blått/grønt) •Nasjonalt distribusjonssenter for handel og industri Nasjonalt ansvar - Internasjonal ambisjon •Effektiv kobling med internasjonale markeder •Volum og skalafordeler - transittvolumer •Retningsbalanse (handel inn (ut?) – industri ut) •Tyngedepunkt i Europa flyttes østover (EU/Russland) •Kompetanse – (forsyningskjeden – globalisering)

NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT

Hvorfor er dette viktig for næringslivet? Eksportrettet industri - et KYSTFENOMEN Note : Ex ships, oil & gas Source : SSB New infrastructure New legislation New services INTERMODALITY LOGISTIKK økt betydning som KONKURRANSEFAKTOR Note : % of turnover Source : TF Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Logistikk er næring – næring er logistikk!

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Situasjon og trender: Næringslivet preges av: •Globalisering – outsourcing av produksjonsaktivitet •Økt integrasjon i forsyningskjeden – og industri/logistikk •Manglende retningsbalanse – import/eksport – øst/vest •Mange særinteresser - tenk større – konsolidering •Lokalregionen er for liten – men strategisk viktig •Østlandet er en kostbar flaskehals (ekstra tid og kostnad) Usikkerhet med hensyn til politisk vilje og handlekraft •Byråkrati – virkemidler – rammevilkår •Næringslivet må gjøre det meste sjøl – men er det lønnsomt ?? •Hvem betaler – hvem tar gevinsten??

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Energi/offshore: Situasjonsbeskrivelse: •Få, sentrale aktører kontrollerer godsflyten •Orientert mot kyst/sjøsiden •Aktiviteten flytter nordover – utover Trender: •Ytterligere konsolidering •Effektivisering – økt aktivitet •Nye aktører/metoder – nye muligheter •Internasjonale markeder betjenes fra regionen

Situasjonsbeskrivelse: •Må kompensere for store avstander til markedet •Eksport betinger effektiv kobling til globale markeder •Relativt lav foredlingsindustri i regionen – stort potensial •Nasjonal fordelingspolitikk begrenser eksport (avgifter) •Underdimensjonert offentlig servicetilbud (mat-tilsyn) Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Trender: •Avtakende industriaktivitet – outsourcing - redusert volum •Skalafordeler/konsolidering –> volum, frekvens, regularitet, •Må etablere ubrutte forsyningskjeder – (jord/fjord til bord) •Effektiv logistikk øker muligheten for foredling Matfylket/industri:

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Handel/grossist: Situasjonsbeskrivelse: •Befolkningskonsentrasjon på Østlandet (enn så lenge...) •Økende krav til effektivisering – større distribusjonsområder •Betydelig transitt til andre regioner (Kjeder/handelshus) •Kjøpesterkt marked lokalt og nasjonalt Trender: •Distribusjons-senter til/fra stor-regionen •Enda tettere koblinger i logistikk-kjeden (Beine Veien) •Kjedekonsepter – konkurranse på kjedenivå •Blir nasjonale kjeder solgt til Europa...?

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Logistikkaktører: Situasjonsbeskrivelse: •Dårlig retningsbalanse •Særinteresser styrer - lite helhetlige løsninger •Underdimensjonert infrastruktur – kommer forbedringene? •Dårlig og dyre forbindelser langs kystaksen Trender: •Spesialisering og konsolidering •Samarbeid og konkurranse for å utvikle bedre tjenestetilbud utover transport-tjenester •Just in time – logistikk-aktørene tar mer ansvar •Kompetansebehov – forsyningsledelse - internasjonalt

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering: Dialog og samarbeid -Mellom flere offentlige instanser og nivå -Mellom offentlige og næringslivet -Mellom bransjer og aktører i logistikk-kjeden -Næringsklynge sikrer konkurranse og samarbeid Vi må utnytte regionale fortrinn -Internasjonalt næringsgrunnlag med beslutningskraft -Beliggenhet -Samferdselsinvesteringer: Fly/Bane/Vei/Havn/Båt Parallellitet samfunnsinvesteringer og næringsliv -Bruk næringslivet som medspiller -Virkemiddelapparatet må innrettes mot definerte mål -Kompetanse og forskning må møte markedsføring og nye løsninger

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering (forts.) Ta nasjonalt ansvar i møte med globaliseringen -Styrk regionalt samarbeid -Bjellesau-funksjon – vi er de nærmeste til å lede an -Vi må gi noe til andre regioner - men hva? Logistikk er næring – næring er logistikk! Utnytt globaliseringen til vår fordel! -Spesialisering mot verdiskapende produkter -Produksjon og foredlingsmuligheter for matgleder -EU stimulerer i forhold til sine egne behov (utvidelse øst) -Asia er like langt vekke for alle!

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt  Hold trykk på samferdsel mot Knutepunkt 2010!!! -Vei/bane/fly/båt/havn - Kyststamveien må prioriteres -Ryfast, Terminaltangenten, Ganddalterminal, Risavika knutepunkthavn -OPS- muligheter må tas i bruk – men statlig finansiering må sikres!  Regional samordning – Tydelig profil - Handlekraft -Nasjonal konkurranse – overvinn politiske vanskeligheter -Prioritert næringsplan som sikrer industrien og retningsbalanse -Bjellesau-effekten – vi må informere og lede an!  Felles utvikling av nye logistikk-løsninger -Landets logistikk–knutepunkt og kompetanse-senter -Nye løsninger, varehotell, samordning av varestrømmer -fra HVIS til HVORDAN Konkrete forslag til innspill:

Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt  Felles markedsføring av regionen som distribusjonssenter -Tiltrekke oss sentrale aktører – etablere robuste varestrømmer -Utvilke markedet - fagmiljø - skalafordeler -Sikre internasjonale relasjoner – stimulans og konkurranse  Kompetanseoppbygging -Forskning og analyse – utnytte Universitetet -Styrke fagmiljøet – utvikle nettverk -Kompetanseformidling – beste praksis/konkurranse  Utnytte virkemiddelapparatet -Innovasjon Norge, Intsok, EU-midler -Stavanger Partner - ARNE -Bransjesamarbeid – næringsklynger gir vekst Konkrete forslag til innspill (2):

NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT HVORFOR FÅR VI DET TIL  Åpen og internasjonal orientering  Internasjonale relasjoner og nettverk  Velutviklet tjenestetilbud  Robust og ressursrikt næringsliv  Hovedkontorfunksjoner og beslutningsmiljø  Kompetanse og teknologifortrinn  Markedskunnskap og kapitalstøtte  Godt samarbeid mellom offentlige og private  Løsningsorientering og handlekraft  Effektiv infrastruktur og næringsvennlig politikk  Lønnsomme bedrifter i vekst Vi kan gjøre jobben for AS Norge!