REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Deltaking, inkludering og velferd
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
NordlandsLøftet. MØTE… Strategier for rekruttering til høyere utdanning i Nordland: HURTIGRUTENS HUS 10.JUNI 2013.
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Arbeidsliv og utdanning
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Tilsettinger Januar 2014.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
11Jeg i arbeidslivet.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Legeyrket Av Amina og Mona.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Tiltak på virksomhetsnivå og tilbud til den enkelte  For å lykkes med seniorpolitikken er det viktig å utvikle en seniorpolitikk som svarer til deres.
Utdanningsvalg 10.klasse
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Strategi for arbeidskraft og rekruttering
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Foto: Carl-Erik Eriksson Teknisk fagskole sett fra arbeidsgivers ståsted Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 2. og 3. februar 2011 Randi Sesseng Aas Trondheim.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
1756 Inderøy kommune Arbeidsgiverpolitikk Seniorpolitikk en del av vår arbeidsgiverpolitikk Vedtatt av kommunestyret i møte Iverksettes fra 1.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Seniorer i finansnæringen
Bedriftsundersøkelsen 2017
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Status lærlingordning
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN Hva skal til for at vi skal få godt kvalifiserte søkere til stillingene i fylkeskommunen. Ole Bjørn Helberg HTV F 2

Oppdraget Diskuter hva som er gode grep for å sikre fremtidig rekruttering til skole og barnehage. Hva kan kommunen selv gjøre, hva er forventningene til de andre aktører? (kom gjerne inn på faktorer som skolens omdømme og veiledning av nyansatte)

Behovet for ny arbeidskraft Vi har stort behov for arbeidskraft. Gjennomsnitts alderen på Undervisningspersonalet i Fylket er på 56,7 år. Sist år ble 180 nye lærere ansatt i fylket. Flere klasser ble ikke startet på grunn av vi ikke fikk lærere. Flere venter med å pensjonere seg og tar ett år til. Fylkeshuset trenger mange ny medarbeidere til viktige stillinger.

Rekruttering Der er det mye å ta tak i når det gjelder rekruttering. Viser til det store arbeidet fylket har gjort med denne saken. Det er viktig at en følger opp de forslagene som er fremlagt. Bla. Besøke utdanningsinstitusjoner utenom fylket som Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Det er mange som tar høyere utdanning utenfor fylket. Innvitere folk tilbake til fylket for orientering om mulighetene. Se Molde kommune.

Rekrutteringstiltak: Det private næringsliv i fylket trenger også godt kvalifisert arbeidskraft. Mange med høy utdannelse har også enn partner som trenger arbeid hvis en av de får arbeid i fylket. En må også se på eventuelt opplegg for barn, kulturskole, idrettslag etc for å aktivisere hele familien. Det gjelder ikke bare rekrutering til fylkeskommunen, men en må se alt i sammen heng.

Rekrutering For å få søkerer til Møre og Romsdal Fylkeskommune, må vi ha samarbeid med det private nærigsliv og kommuner, slik at vi kan i fellesskap rekruttere kvalifisert arbeidskraft til alle i fylket. Greier vi å ansette noen i Fylkeskommunen så kan vi også få partneren ansatt i en privat bedrift eller i en av kommunene her. Det er alt for mange som ikke returnerer til fylket etter endt utdanning ved de store utdaningsinstitusjonene i landet.

Rekruttering Det er alt for mange som forlater fylket for å ta høyere utdanning. Alt for få av de kommer ikke tilbake etter endt utdanning utenfor fylket. Her må det gjøres ett stort arbeid for å få de tilbake til en aktraktiv jobb i Møre og Romsdal, både i det private og offentlige virksomheter.

Lærlinger En må gjøre noe med lærlingsplassene. Fylkeshuset, de forskjellige skolene og tannlege kontorene har alt for lite lærlinger. Det er viktig at en så stor virksomhet som fylkeskommunen har så mange lærlinger som mulig. Mange private bedrifter har 10% av arbeidsstokken som lærlinger og der har vår virksomhet mye å gå på.

Muligheter til videreutdanning En må ha gode muligheter når det gjelder videreutdanning for å gjøre karriere i virksomheten. Har en gode permisjonsmuligheter og gode støtteordninger til videreutdanning vil det gjøre at mange kan velge fylke som arbeidsgiver. Det betyr at mange kan gjøre en karriere i virksomheten. Fylket kan fylle opp stillinger fra egne rekker. Det er mange stillinger som har ett arbeid som det er vanskelig å rekrutere til. En kan videreutdanne personell som kan gjøre arbeid som t en har problem med å rekrutere på grunn av arbeidetsart.

Lønn som virkemiddel Lønn som en kan konkurere med andre i samme området i arbeidsmarkedet som en konkurer i. Alle er enig at fylkekommunen med høyt utdannende fagpersonell har (mye) mindre lønn eller de en kan sammenligne seg med.

Arbeidstidsordninger Arbeidstidsordninger der en kan tilpasse arbeidstiden slik at det passer med livssituasjonen en er i. Småbarnsfamilier, sykdom i familien og andre utenforligende saker som kan gjøre det vanskelig å ha normal arbeidstid i perioder av sin yrkeskarriere.

Arbeidsforhold/arbeidstid. Mange lærere og skoleledere sliter i dag med å få tilmålt tid til å strekke tid til å gjøre jobben sin – jfr rapporten fra Tidsbrukutvalget. Tid til ledelse må det gjøres noe med både når det gjelder at folk står i jobben sin og å rekkrutere nye til ledelsen. En må se på måter å løse dette.

Veiledning Veiledning av nye lærere. Dette må innføres for skape en god start i yrkeskarieren og at de vil stå lenger i stillingene sin. Dette er et av de viktigeste tiltaket som gjør at en ivaretar kvaliteten i arbeidet som skal gjennomføres. En lærer må yte 100 % fra første dag, der er det ingen slingringsmonn. Andre yrkesgrupper bruker fra ½ år til 2 år før enn kan si en gjør jobben 100%, mens læreren må gjør det fra første dag. Veiledning av andre i virksomheten må også legges tilrette for slik at de fortere komme inn i arbeidet de skal utføre.

Seniorpolitikk Vi må ha ordninger som gjør at seniorer står lenger i stillingen sin. Finansiering av aktuelle tiltak må ikke gjøres avhengig av den enkelte skoles budsjett. Gode eksempler fra kommuner f.eks Kristiansund: Ekstra ferie, ekstra lønn, redusert arbeidstid. Graderes etter alder.

Konklusjon Må legge mer vekt på det gode arbeidet som er startet i Fylket, slik at det blir fulgt opp med handlinger. Ny arbeidsgiver politikk. En må reverse den store fokusen på skolene når det gjelder bundet tid og se på tiltak som gjør at en kan få mer tid til kjerneoppgavene i skolen: undervisning og for og etterarbeid. Gode permisjonsordninger og videreutdanningstiltak. Gode senior tiltak som gjør at folk står lenger. Bedre samarbeid med kommuner og private bedrifter til felles rekrutering.