Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo k.l.berge@iln.uio.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grunnleggende språklige ferdigheter - på tvers av fag
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Skriving som grunnleggende ferdighet
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet
Basiskompetanse i arbeidslivet
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Hvordan leser ungdom nettaviser?
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Strategier og kompetanse
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Grunnleggende ferdigheter – Kunnskapsløftet som en literacy-reform
VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Framtida nå – les og forstå!
Forståelsen av skriving i ny norsk læreplan og skriveprøver
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver I Norge: den vitenskapelige bakgrunnen Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Målsetting Forankre en forståelse for skriving som grunnleggende ferdighet hos hver enkelt lærer Ufarliggjøre idéen om skriving som grunnleggende ferdighet.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Nasjonale prøver Sandved skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo k.l.berge@iln.uio.no

Disposisjon Om skriftkulturelle utfordringer i utdanning og arbeidsliv Hvordan møte utfordringene? Internasjonale erfaringer Norske initiativer til skriftkulturelt orientert utdanning Hvorfor ”literacy”? Den faglige forankringen for vekten på skriftkultur i utdanningssystemet Bruk av literacy-tenkning i arbeidet med skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet Grunnleggende utfordringer i arbeidet med å definere skriving Forståelsen av skriving: skrivehjulet Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Om skriftkulturelle utfordringer i utdanning og arbeidsliv (1) Situasjonen på arbeidsmarkedet i postindustrielle land De økende kravene til avansert skrift-/skrivekyndighet (”literacy” - lesing og skriving) i alle sektorer av samfunnet Forskning på bruken av skrift i samfunnet: skriftpraksiser og skrifthendelser Lancaster-skolens etnografiske skriftkulturforskning: David Barton, Roz Ivanic m.fl. Det svenske prosjektet ”Skriftbruk i arbetslivet” Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Om skriftkulturelle utfordringer i utdanning og arbeidsliv (2) Et eksempel: studien ”En arbetsdag i skriftsamhället” av professor Anna-Malin Karlsson, Uppsala universitet Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Om skriftkulturelle utfordringer i utdanning og arbeidsliv (3) Undersköterskan Snickaren Betongarbetaren Lastbilsjåfören ”Lilla röda boken” Journalen Svarta boken Texter på expeditionsdörren Egna anteckningar Avdelningens dagbok Avdelningens samlingspärm Almanacka Krönikebok osv… Ritning Bygghandling Märkningar på tejp Skyltar Följesedel Utsättningar Lista vid porttelefon Tidrapport Ritning(ar) Etiketter runt järn Markeringar på vägg Märkningar på saker Armerings-spesifikation Handskriven lista Lassinformation Fakturor Fraktsedlar Etiketter Färdskrivarkort Tankjournal Texter på bilen Text på tankautomaten Utlastningschemat Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvordan møte utfordringene? Internasjonale erfaringer (1) Utdanningssystemets nye interesse for skrive- og leseopplæring som svar på den sterke skriftliggjøringen av samfunnet OECDs DeSeCo-dokument understreker ”literacy” som kjernen i kompetanser, såkalte ”critical competencies PISA + IEA-undersøkelser + ulike lokale løsninger, f.eks. asTTle-systemet i New Zealand Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvordan møte utfordringene? Internasjonale erfaringer (2) Literacy-didaktikk som grunnlag for utdanningssystemet i New Zealand literacy i voksenopplæringen literacy for folk med engelsk som førstespråk literacy for folk med andre språk enn engelsk som førstespråk Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Norske initiativer til skriftkulturelt orientert utdanning Vedtak i Stortinget 2006 Innføring av grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring i alle fag: Kunnskapsløftet (L06) Innføring av nasjonale prøver i noen grunnleggende ferdigheter Nasjonale prøver i skriving er fra og med 2010 utvalgsprøver Etableringen av Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning: Vox’ kompetansemål for lesing og skriving som basiskompetanse Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

VOX og skriving som basiskompetanse Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor ”literacy”? Den faglige forankringen for vekten på skriftkultur i utdanningssystemet (1) Literacy: studiet av skriftkultur og skriftkyndighet Grunnforskning Kognitivistisk orientert literacyforskning Sosio-kulturelt orientert literacyforskning Anvendt literacyforskning Praktisk-pedagogisk orientert literacyforskning Literacyforskningens kumulative preg, jf. M. Cole & D. Olson. 2006. Technology, Literacy, and the Evolution of Society: Implications of the Work of Jack Goody Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Hvorfor ”literacy”? Den faglige forankringen for vekten på skriftkultur i utdanningssystemet (2) Gjør bruken av skrift og skriftkyndighet en forskjell? Svar: ja Skriften er en semiotisk ressurs som muliggjør, legger til rette for eller etablerer vilkårene for visse sosiale institusjoner, kulturelle samhandlingsmønstre og -prosesser og individuelle og kulturelle tenkemåter Jack Goody 1986. ”The Logic of writing and the organization of society” 1987. ”The Interface between the written and the oral” Betydningen av en utviklet skriftkyndighetstenkning som grunnlag for utdanningsreformer Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

De overordnede formålene med skriving som grunnleggende ferdighet Bruk av literacy-tenkning i arbeidet med skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet (1) De overordnede formålene med skriving som grunnleggende ferdighet Støtte og hjelp til fremming av læring i fagene Tilgang til ressurser for demokratisk deltakelse Tilgang til ressurser for deltakelse i yrkeslivet Redskap for egenutvikling Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Det grunnleggende begrepet er tekst Bruk av literacy-tenkning i arbeidet med skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet (2) Det grunnleggende begrepet er tekst Snakke og skrive tekster Lytte til og lese tekster Det overordnede målet er tekstkulturell dannelse Tilpassing til tekstkulturer, Kritikk av tekstkulturer Refleksjon over tekstkulturer Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Grunnleggende utfordringer i arbeidet med å definere skriving Å forstå skriving sosio-kulturelt og kognitivt Å definere skriveferdighet Å finne ut hvordan skriveferdighet utvikles Å finne ut hvordan skriveferdighet blir undervist Å finne hvordan skriveferdighet blir prøvd og vurdert Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Forståelsen av skriving (1) Skriving er grunnleggende for alle fag: Tekstkulturer og skrivetradisjoner (literacy) fra alle fag i skolen er reflektert inn i skriveferdighetsbegrepet Tekster er multimodale Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Forståelsen av skriving (2) Ulike skrivemåter er ulike måter å mene på: Argumentere, fortelle, forklare, beskrive Skriveferdighet er en kompleks ferdighet Skrivehjulet fanger kompleksiteten Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Forståelsen av skriving (3) Skrivehandlinger Skrivemål Skriftens mediering + verktøy: vurderingsområdene Kulturkontekster og genrer: skriving i fagene og i forhold til de generelle målene med skolen Situasjonskontekster og ytringer: elevenes faktiske skriving - skriving som hendelse Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)