Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Vingedress. Regler,utdanning, kompendium
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad VigoSkolemodul Nytt av året Fagskolekonferanse 2. – 3. februar 2011 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Bygg- og anleggsteknikk.
Dialogkonferanse Naturbruk blå
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Individuell vurdering
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Eksamen i Kunnskapsløftet
VG2 FF - D5/FB - Forslag Drift av fartøy i læreplanen VG2 (337t) Drift av fartøy i læreplanen VG2 (337t) Lokal læreplan utdyper innholdet. Lokal læreplan.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL. SAMARBEIDSAVTALEN. Seminar
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Universitetet i Tromsø
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Studentombud – en oppsummering så langt
Tone Milde Seniorrådgiver
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet. Underavdeling for utdanning, sertifisering og bemanning (USB). Bakgrunn fra fiskeri: 1983-94: Fisker, på div. kystfiskefartøy og trålere. 1994-2006: Styrmann og skipper på div. trålere. Utdanning fra Nordland Fiskerifagskole. Startet i nåværende stilling i Sjøfartsdirektoratet i Jan. 07.

Sjøfartsdirektoratet rolle i forbindelse med rekruttering? Rekruttering av personell er i utgangspunktet en hver nærings eget ansvar. Sjøfartsdirektoratet er inneforstått med at det i dag er en vanskelig situasjon i fiskerinæringen, når det gjelder rekruttering av kvalifisert mannskap. Sjøfartsdirektoratet kan ikke se at dette gir grunnlag for endring i kravene til kvalifikasjoner for så vel underordnet, som sertifikatpliktig personell. Sjøfartsdirektoratets oppgave er og forvalte gjeldene regelverk, samt ha et overordnet oppsyn med at de forpliktelser Norge har påtatt seg overfor det internasjonale samfunn blir overholdt.

Hva kan Sjøfartsdirektoratet bidra med? Ingen forskrift er statisk. Det kan finnes løsninger på mange av de problemene som i fremtiden måtte komme opp innenfor rammene av STCW-95 konvensjonen. For at en skal kunne finne slike løsninger, forutsettes det en mer langsiktig strategi fra næringens side når det gjelder rekruttering. Sjøfartsdirektoratet vil ikke inngå noe kompromiss som ikke er samsvar med de forpliktelser vi har overfor det internasjonale samfunnet.

Hva må næringen selv gjøre? En hver næring må selv kunne forutse de problem som er under utvikling, for så å analysere om det er forhold i gjeldene regelverk som hindrer næringen i og snu utviklingen. Da gjerne i samarbeid med skolene. Sjøfartsdirektoratet vil da kunne vurdere aktuelle forslag opp mot de hensyn som må tas i forhold til STCW konvensjonen og sikkerheten til sjøs.

Utdanning og sertifikater! Norge har prinsipielt sagt at, uavhengig av fartøytype, skal navigatører og maskinister tilfredsstille kravene i gjeldende forskrift og dermed STCW – 78/95. I dag utstedes det fiskeskippersertifikat klasse A og B parallelt med STCW- dekksoffiser sertifikat. Ordningen var i utgangspunktet ment som en overgangsordning fra det gamle regime med de tidligere fiskeskipper og kystskippersertifikatene. Dette er ikke i samsvar med den prinsipielle holdningen.

Hva gjør Sjøfartsdirektoratet med dette? Denne ordningen vil Sjøfartsdirektoratet ta en ny gjennomgang av. Må finne løsninger som samsvarer bedre med vår prinsipielle holdningen. Utviklingen i denne saken vil bli bestemt i nært samarbeid med næringen og behandlet på vanlig måte i etablerte fora og ved forskriftsendring.

Situasjon når det gjelder fremtidige navigatører? Rekruttering fra samme arena som den øvrige sjøfartsnæringen og det øvrige yrkesliv. Tidligere ”sosialisering” inn mot næringen er av mange grunner fraværende i dag. Uformelle utdanningen som startet fra ”barnsben” av blitt borte.

Hvilke utfordringer gir dette? Få etablert gode holdninger og godt sjømannskap hos fremtidige navigatører. Her har skolene en mulighet til å bidra! Utfordringen ligger også om bord i hvert enkelt fartøy for å sikre at gode holdninger og godt sjømannskap blir tilført nyrekruttert mannskap.

Avklarning angående D5 sertifikat etter fullført VG2 Fiske og fangst. Sjøfartsdirektoratet ser viktigheten av at det også i fremtiden kan gis tilbud om en utdanning som fører til utstedelse av D5 sertifikat. Dette er selvsagt svært viktig med tanke på fiskerinæringen. Sjøfartsdirektoratet har mottatt et konkret forslag fra FosFor på et opplegg med opplæring og vurdering på VG2 Fiske og Fangst for å kunne løse et D5 sertifikat. I forslaget ønskes det avholdt 2 skriftlige eksamener i F1 Navigasjon (Inkludert Sjøveisregler og Nav. instrumenter) og i F2/F3 Skipslære med last og stabilitet. Hver eksamen på 6 timer.

Sjøfartsdirektoratets holdning til dette forslaget? STCW-95 konvensjon setter klare krav til at kandidaten skal være prøvd i hvert enkelt element, jf. Tabell A II/3 i STCW-koden. Dette kan kun oppfylles med at det gis eksamen i alle de fire fagene som det til nå har vært gitt eksamen i. Utdanningsforløpene i fagskolen kontra det som er foreslått fra FosFor er så vidt forskjellige at de kan ikke uten videre sammenlignes. Her vises til studiekravene i fagskolene. Det vil være mulig å løse D5 ved å avlegge privatisteksamener.

Konklusjon! Formell avsluttende vurdering må gjennomføres med eksamen i følgende fag: Navigasjon Navigasjonsmidler Sjøveisregler og brovakthold Skipslære Forutsetter at foreslåtte opplegg med ekstern sensor, samt samarbeid mellom skolene for utarbeiding av oppgaver, og sensurering, blir etablert. Det forutsettes også at hver enkelt skole utarbeider og får godkjent egen lokal læreplan for utdanningen. Det må videre utstedes kompetansebevis eller Vitnemål/Diploma, som henviser til STCW regel II / 3, og at karaktergivning fastsettes etter en karakterskala 1 – 6, med minimum karakteren 3 for utstedelse av D5/Fiskeskipper klasse B sertifikat

Avslutningsvis! Sjøfartsdirektoratet håper at det fortsatt kan gis et tilbud om utdanning til D5. Videre håper Sjøfartsdirektoratet at alle parter er sitt ansvar bevist slik at den vanskelige rekrutteringssituasjon ikke bidrar til redusert sikkerhetsnivå på sjøen. Lykke til videre med Årsmøtet.

TAKK FOR MEG! God middag!