Ludvigsenutvalget Fremtidens skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ONSDAG 31. OKTOBER  PRESENTASJON  GJENNOMGANG AV ARBEIDSOMRÅDET TORSDAG 1. NOVEMBER  NTP  VIRKSOMHETSPLAN  MØTEPLAN.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Noen utfordringer for skolene
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
På vei mot ny utviklingsplan
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Trinn 2 Barnets første leveår.
Teknologi og forskningslære
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Makten og demokratiet - bred forskning og klare konklusjoner Ellen Rømming - Sekretariatsleder i Makt- og demokratiutredningen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
1.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Skolebasert vurdering
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Karriererettleiing – fokusområder og veien videre
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Læreplanen Historie Vg2.
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole: Et kunnskapsgrunnlag
Undervisningssektoren 2015
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Ludvigsen-utvalget I hvilken grad dekker skolens innhold de kompetanser som elevene vil trenge i et framtidig samfunns- og arbeidsliv? Mye bra, men også.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole: Et kunnskapsgrunnlag Sten Ludvigsen, UiO
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Mot en nasjonal kompetansepolitisk strategi Eivind Heder, Kunnskapsdepartementet.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Fremtidens spesialsykepleiere
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Effektiv undervisning
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Fagforbundet Vest-Agder
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Organisering av fagskolesektoren
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Arbeid med overordnet del
Utskrift av presentasjonen:

Ludvigsenutvalget Fremtidens skole Innlegg konferanse Arbeidslivsfaget 29. november 2013 Sekretariatsleder Hege Nilssen

Mandat Utvalget skal vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et framtidig samfunns- og arbeidsliv. Delinnstilling 1. september 2014: Historisk utvikling i fagene Sammenlikning med andre land Anbefalinger knyttet til krav til fremtidig kompetanse Hovedinnstilling 15. juni 2015: Vurdere fagenes innhold ift fremtidige kompetansebehov Vurdere fagenes struktur ift fremtidig kompetansebehov Ludvigsen-utvalget

Sammensetning Utvalget er sammensatt av personer med bred kompetanse og erfaring: Professor Sten Ludvigsen, utvalgsleder, Oslo Styreleder Kjersti Kleven, Ullsteinvik Debattansvarlig Morgenbladet, Sigve Indregard, Oslo Skolesjef Eli Gundersen, Stavanger Rektor Tormod Korpås, Sarpsborg Lege/samfunnsdebattant Bushra Ishaq, Oslo Rektor Pia Elverhøi, Tromsø Prosjektleder Helge Øye, Gjøvik Professor Mari Rege, Stavanger Doktorgradsstipendiat Sunniva Rose, Oslo Lektor Daniel Sundberg, Växjö, Sverige Professor Jens Rasmussen, København, Danmark Ludvigsen-utvalget

Grunnlaget Utvalgets arbeid vil basere seg på kunnskapsgrunnlag fra: Evalueringen av Kunnskapsløftet Internasjonale undersøkelser Nasjonale prøver Registerdata Ulike undersøkelser som er rettet mot kvalitetsforbedring, etc Empirisk baserte vurderinger av trender Annen relevant forskning Ludvigsen-utvalget

Kunnskapsløftet Læringsresultater Bedring - optimisme Strukturtrekk Stabilitet (frafall, gjennomstrømming, valg av studier) Sosial ulikhet – stabilt, men små tegn til endring Styring og innhold Kommuner og skoler i ulikt tempo – ulik endringskapasitet og kompetanse Kompetansemål - lærerkompetanse Ludvigsen-utvalget

Læreplaner og innhold Analyse av grunnleggende ferdigheter I studier av klasserom: Forekomst av grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier er for tilfeldig, svak dybdeorientering Læreres planlegging Det er få funn på planlegging for en systematisk progresjon i elevenes tilegnelse av grunnleggende ferdigheter – over tid – på tvers av fag Vurderingspraksis Vurderingspraksis er endret etter Kunnskapsløftet Forutsetter kollektiv normering Ludvigsen-utvalget

NOU - Fremtidens skole Dybde og bredde Progresjon i og mellom fag Grunnleggende ferdigheter 21. Century skills Arbeids- og samfunnsliv Ludvigsen-utvalget

21. Century skills Fremtidens kompetansekrav Møte behov i framtidig samfunns- og arbeidsliv Sikre at den enkelte får utnyttet sine ferdigheter Eksempler på kompetanse/ferdigheter som andre prosjekter har vurdert som viktige for en fremtiden Kreativitet Kritisk tenkning Verdier Holdninger Å lære å lære Kommunikasjon Samarbeid Tverrfaglighet Teknologi Læringsstrategier Hvilken betydning får dette for skolens innhold? Ludvigsen-utvalget

Kontakt med eksterne Utvalgets kontakt med eksterne parter: Utvalget har åpenhet om sitt arbeid Dialogmøter der en eller flere organisasjoner (NHO, LO, Utdanningsforbundet mv) samles Forberedte møter om avgrensede problemstillinger Skriftlige innspill fra organisasjonene Dialogmøter etter samme lest som ovenfor med andre parter som faglige råd, nasjonale sentra, forskere mv Utvalget etablerer en blogg der utvalgets arbeid og relevante problemstillinger presenteres Ludvigsen-utvalget