Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tema for presentasjonen.
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Skien kommune.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Samordning av IKT i spesialisthelsetjenesten v/Administrerende direktør i Nasjonal IKT HF, Gisle Fauskanger INFOBRUK-KURS 2016.
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Miria Grisot og Margunn Aanestad
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
Moderniseringsprogram i SSB
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Det er nok best at alle styrer med sitt…
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Enkel brukerveiledning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Jannicke Sundsby Karlengen og Cathinka Astrup Gjersøe
Produktstrategi Helsenorge Versjon 1.0.
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet «E-helse - hva skjer?» Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet

Nasjonale innsatsområder Kvalitetsindikatorer Helseforvaltningsløsninger Administrative registre Kjernejournal E-resept helsenorge.no «En journal» Meldingsutbredelse Sikkert helsenett Standardisering Informasjonssikkerhet Statlige felleskomponenter (ID-porten, Folkeregisteret, Altinn osv)

Meld. St. 9 (2012-2013) Én innbygger – én journal, digitale tjenester i helse- og omsorgssektoren Mulighetene som ligger i moderne teknologi må utnyttes for å nå helsepolitiske mål om bedre kvalitet og pasientsikkerhet Helsepersonell skal ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger Innbyggerne skal ha tilgang på enkle og sikre digitale tjenester Data skal være tilgjengelig for kvalitetsforbedring, helseovervåking, styring og forskning.

Nasjonale «plattformer» - en forutsetning En innbygger - èn journal Helsepersonell Kjernejournal E-resept Helseregistre En journal Innbyggere Helsenorge.no Telefonitjenester Helseforvaltningen Saksbehandling Selvbetjening Økonomi Administrative registre Felles datakilder i en helhetlig IKT arkitektur Kjernejournal er et steg på veien i retning mot «én journal»: -Kjernejournal gir erfaring med deling av informasjon gjennom pasientforløpet -Kjernejournal gir viktige erfaringer med å etablere og innføre sektorovergripende løsninger -Kjernejournal standardiserer innhold og funksjonalitet -Kjerne-journal hever kvaliteten på eksisterende infrastruktur og registre. Esak xxxx Felles datakilder i form av registre og annen helseinformasjon som er nødvendig for å ivareta et helhetlig pasientforløp Helseportalen helsenorge.no er iferd med å bli en nasjonal løsning for helsetjenestens digitale løsninger mot innbyggerne – klikk over til neste plansje…

(offentlige / private) Helhetlig styring av IKT krever en nasjonal struktur med tydelige roller og ansvar Felles IT-strategi og målbilder (gevinster og effektmål) Styre (helseledere) Brukergrupper og bestillere organiseres slik at like behov kan dekkes ved felles IT løsninger Bestiller Utvikler Innføring Helse-personell Pasienter Innbyggere Administrasjon Forvaltning Nasjonale og lokale leverandører er parter i en helhet Leverandører (offentlige / private) Utvikling Vedlikehold Drift Felles nasjonal IKT strategi med målbilder Prinsippet er at de som har ansvaret for å levere helsetjenester også må styre IT utviklingen, eks Helse vest hvor HF direktørene sitter i styret for Helse vest IKT med tilhørende juridisk ansvar. Bestillere: Bakteppe: 408 bestillere innen PLO, lavere betalingsevne og ukoordinerte bestillere gir også svake leverandører NIKT – er en begynnende nasjonal bestillerrolle, fungerer regionalt. KommIT under oppseiling for kommunene Fastlegene – nasjonal bestillerrolle? Sterkere leverandører – Dips bra innen spesialist grunnet bedre bestillere

styring kultur

Oppsummering Moderne teknologi må utnyttes for å nå helsepolitiske mål om bedre kvalitet og pasientsikkerhet Innbyggernes digitale atferd stiller nye krav Nasjonale plattformer etableres Helhetlig styring av IKT en forutsetning Kultur må endres

Takk for oppmerksomheten! | 8