Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Produktstrategi Helsenorge Versjon 1.0.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Produktstrategi Helsenorge Versjon 1.0."— Utskrift av presentasjonen:

1 Produktstrategi Helsenorge Versjon 1.0

2 Produktstrategi helsenorge.no
Bakgrunn⎹ Om arbeidet Produktstrategien skal beskrive hvordan helsenorge skal utvikles i perioden Produktstrategi for helsenorge.no utvikles parallelt med utvikling av nasjonal e-helsestrategi. Dette har vært koordinert jevnlig. Det er igangsatt et eget løp for innholdsstrategi som er en viktig del av produktstrategien – etter innspill fra produktstyret 18.nov blir løpene enda tettere koblet. Det har i parallell også pågått et prosjekt for merkevarestrategi, som det har vært samkjørt med. Produktstyret har gitt innspill til mål og innretning av arbeidet i produktstyremøtet 19/9, samt innspill til foreløpige forslag til mål og strategi den 18/11. Det er innhentet innspill i arbeidsmøter og det er gjennomført en kreativ prosess med et bredere utvalg av deltakere. Det ble avholdt en leverandørdag med lynmøter med ca 30 leverandører for å få innspill til produktstrategien, og avholdes ny åpen leverandørdag i januar. Deltagelse Kjernegruppe Nina Linn Ulstein, Annike Asserson, Kristine Smestad, Asgeir Døhl Dybvig, Maria Gjerpe, Inger Anette Finrud, Hilde Lyngstad, Torunn Brandt, Thomas Grimeland, Anders Ravik, Pia Maria Møller Jensen, Fredrik Glorvigen, Stine Camilla Bjerkestrand, Daniel Walø, Camilla Sogn-Lunden Utvidet gruppe Utvidet løsningsgruppe, Berit Markestad, Rune Røren, Per-Morten Gullberg, Ingar Dahl, Bent Are Melsom, Rikke Holmefjord, James Bjerkholt, Kim Hoel Halvorsen Innhenting av innspill og forankringspunkter Produktstyret for helsenorge.no Nasjonal e-helsestrategi NUFA Ledermøter i Direktoratet for e-helse Helsedirektoratet IKT-Norge Leverandørdag Produktstrategi helsenorge.no

3 Produktstrategi helsenorge.no
Bakgrunn ⎹ Om helsenorge Helsenorge er innbyggernes inngang på nett til en samlet digital helsesektor. Aktører i helsesektoren kobler seg på helsenorge for effektiv samhandling med innbyggerne. Helsenorge vil muliggjøre flere og mer verdifulle digitale helsetjenester i samarbeid med helse- og omsorgssektor og næringsliv. +154% flere innlogginger i 2016 Besøk Opp 51% i 2016 2800% økning i innloggede sidevisninger i 2016 12,7 mill besøk i 2016 Åpne sider med kvalitetssikret informasjon om helse, rettigheter, sykdommer og forebygging Innloggede sider med selvbetjeningsløsninger Innbyggernes vindu inn i andre løsninger, som kjernejournal og e-resept. Aktører som tilbyr innloggede innbyggertjenester: HELFO Pasientreiser ANS ca 40 fastlegekontorer (jan ‘16) To av fire helseregioner Pilotbruk i omsorgssektoren i 2017 +51 % flere besøk i 2016 Produktstrategi helsenorge.no

4 Produktstrategi helsenorge.no
Bakgrunn⎹ Historikk Helsenorge.no er en felles inngang til helsetjenester på nett. Stadig flere bruker tjenestene og portalen tilbyr kontinuerlig nye tjenester for innbyggeren. I parallell med utviklingen av helsenorge.no har sektoren løftet nettsidene for sykehusene inn i felles innholdsportal. Helsenorge.no har vunnet flere kåringer på brukervennlighet og kvalitet i innbyggertjenester. På helsenorge.no finner innbygger kvalitetssikret og oppdatert informasjon om helse, livsstil, sykdom, behandling og rettigheter. Her finnes effektive selvbetjeningsløsninger og mulighet for sikker samhandling og dialog med helseaktører. 2011 2013 Informasjonsportal med kvalitetssikret helseinformasjon – oppstart juni 2011 Oppstart innloggede tjenester- oversikt over helse, økonomi og rettigheter Vaksiner, resepter, egenandeler, kjernejournal, vestlandspasienten Flere innloggede tjenester - selvbetjening for timer og innsyn i pasientjournal Timeadministrasjon (helse vest) Innsyn i sykehusjournal (helse nord) Digital dialog fastlege (pilot) Velg behandlingssted Målbilde for digitale innbyggertjenester i spesialist Nye steg på veien mot målet med nasjonale digitale helsetjenester Pasientreiser Dialog med behandler, endre/bestille time, egenrapportering Beslutningsstøtteverktøy Bytte fastlege Timer og dialog PLO (pilot) Produktstrategi helsenorge.no

5 Nåsituasjon⎹ Innhold: Hva vi tilbyr innbyggerne per februar 2017
Åpne sider med kvalitetssikret informasjon om helse, rettigheter, sykdommer og forebygging Innloggede sider med ulike selvbetjenings- og dialogfunksjoner Produktstrategi helsenorge.no

6 Nåsituasjon⎹ Målbilde
Innbyggerne skal oppleve én samlet helsetjeneste på nett helsenorge.no  Om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter Organiseringen av helsetjenestene, og tilbudet som møter deg er noen ganger vanskelig å forså og å håndtere. Når du er på nett, skal du møte en samlet helsetjeneste.  Oversikter  Selvhjelpsverktøy Egen helse: Behandling og oppfølging Min helse Tjenester som krever innlogging Avtaler og kontakter Økonomi og rettigheter Innsyn i helsetjenestens journaler og registre Brukerinnstillinger og personvern Produktstrategi helsenorge.no Produktstrategi helsenorge.no

7 Behandling og oppfølging Økonomi og rettigheter
Nåsituasjon⎹ Målbilde Innbyggerne skal oppleve én samlet helsetjeneste på nett helsenorge.no  Om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter Helseopplysninger og kunnskap om egen helse; forebygging, helsehjelp og mestring  Oversikter  Selvhjelpsverktøy Egen helse: Behandling og oppfølging Avtaler og kontakter Administrasjon av helsekalender og forløp; timeavtaler, henvisninger og kontaktmuligheter Økonomi og rettigheter Oversikt over økonomi og rettigheter; søknader og vedtak Innsyn i helsetjenestens journaler og registre Samlet innsyn i opplysninger som helsetjenesten har registrert om innbygger, og hvem som har benyttet opplysningene Brukerinnstillinger og personvern Varselprofil og fullmakter; samtykker og reservasjoner for bruk av helsetjenesten og utlevering til forskning Produktstrategi helsenorge.no

8 Nåsituasjon⎹ Målbilde
helsenorge.no E-helsekapabiliteten innbyggertjenester Gir innbygger tilgang til egne helse- opplysninger og gjør innbygger i stand til å utføre mer selv, bedre mestre egen helsesituasjon og bidra til en mer aktiv pasient- og pårørenderolle. Innbygger får også tilgang til tilpasset informasjon om helse og helse- og omsorgstjenesten. Forutsetter tilsvarende realisering for helsepersonell, samt tilpasninger mht. sikkerhet og presentasjon.  Om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter  Oversikter  Selvhjelpsverktøy Egen helse Avtaler og kontakter TIMEAVTALER OG ADMIN OM BEHANDLERE OVERSIKT OG EGEN-REGISTRERINGER Økonomi og rettigheter OPPFØLGING OG BEHANDLING ØKONOMI RETTIGHETER KUNNSKAP OG MESTRING Innsyn PASIENT-JOURNALER HELSEREGISTRE Brukerinnstillinger og personvern REPRESENTASJON OG TILGANG BRUK AV HELSE-TJENESTER DELING OG UTLEVERING Produktstrategi helsenorge.no Produktstrategi helsenorge.no

9 Nåsituasjon⎹ Målbilde helsenorge.no
Redaksjonelt innhold om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter Nåsituasjon⎹ Målbilde Oversikt over behandlere, behandlingssteder, kvalitet Selvhjelpsverktøy Egen helse Avtaler og kontakter Målbildet beskriver hvilken støtte innbyggere skal få gjennom helsenorge. Målbildet er utviklet med basis i overordnede føringer, behovsanalyser fra innbyggere og sektor og prioriteringer. Det gjeldende målbildet er en videreutvikling og utvidelse av målbildet som er besluttet for digitale innbyggertjenester i spesialisthelsetjenesten (DIS). OVERSIKT OG EGENREGISTRERINGER Få oversikt over egen helse, og mulighet for å registrere, samle og analysere egne helseopplysninger. TIMEAVTALER OG ADMINISTRATIVT Få oversikt og mulighet for å administrere avtaler med aktørene i helsesektoren. OM BEHANDLER OG BEHANDLINGSSTED Få oversikt over de behandlere innbygger har eller kan velge mellom, samt gi relevante opplysninger om behandlere. OPPFØLGING OG BEHANDLING Få støtte til behandling av spesifikke tilstander, inkludert dialog og samhandling. Økonomi og rettigheter ØKONOMI Få mulighet til å foreta økonomiske oppgjør basert på innbyggers rettigheter. RETTIGHETER Få status på søknader og rettighetskrav, samt veilede i rettigheter som innbygger har eller kan få krav på. KUNNSKAP OG MESTRING Få person- eller situasjonstilpasset informasjon som hjelper innbygger å opparbeide kunnskap og mestre egen helsesituasjon. Innsyn PASIENTJOURNALER Få innsyn i journal og logg over helsepersonells bruk. HELSEREGISTRE Få innsyn i egne opplysninger i helseregistre og hva opplysningene brukes til. Brukerinnstillinger og personvern REPRESENTASJON OG TILGANG Få tilgang til tjenester på helsenorge.no på vegne av seg selv, barn og fullmaktsgivere. Få mulighet for å registrere fullmakter slik at andre kan bistå i oppfølging av egen helse. BRUK AV HELSETJENESTER Sette innstillinger for varsler og bruk av helsetjenester på helsenorge.no og i sektoren. DELING OG UTLEVERING Sette innstillinger for deling og utlevering av helseopplysninger til andre - pårørende og andre aktører. Produktstrategi helsenorge.no

10 Nåsituasjon⎹ Status i forhold til målbilde
Redaksjonelt innhold om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter Nåsituasjon⎹ Status i forhold til målbilde Oversikt over behandlere, behandlingssteder, kvalitet Selvhjelpsverktøy Egen helse Avtaler og kontakter Målbildet beskriver hvilken støtte innbyggere skal få gjennom helsenorge. Status er at helsenorge har støtte for flere tjenester, som i høy grad forenkler og effektiviserer egen helsehverdag (blå og lyseblå). Det er viktig at disse blir tilgjengelige fra alle helseaktører. I tillegg beskriver målbildet en rekke tjenester med høyt verdipotensial, som ikke er støttet enda (lyseblå og hvit). Dette er tjenester som vil gi bedre helse og nye muligheter for innbyggere som aktive deltagere i egen helsehverdag. Eksterne aktører vil bidra med tjenester som realiserer de gjenstående områdene av målbildet. OVERSIKT OG EGENREGISTRERINGER Få oversikt over egen helse, og mulighet for å registrere, samle og analysere egne helseopplysninger. TIMEAVTALER OG ADMINISTRATIVT Få oversikt og mulighet for å administrere avtaler med aktørene i helsesektoren. OM BEHANDLER OG BEHANDLINGSSTED Få oversikt over de behandlere innbygger har eller kan velge mellom, samt gi relevante opplysninger om behandlere. OPPFØLGING OG BEHANDLING Få støtte til behandling av spesifikke tilstander, inkludert dialog og samhandling. Økonomi og rettigheter ØKONOMI Få mulighet til å foreta økonomiske oppgjør basert på innbyggers rettigheter. RETTIGHETER Få status på søknader og rettighetskrav, samt veilede i rettigheter som innbygger har eller kan få krav på. KUNNSKAP OG MESTRING Få person- eller situasjonstilpasset informasjon som hjelper innbygger å opparbeide kunnskap og mestre egen helsesituasjon. Innsyn PASIENTJOURNALER Få innsyn i journal og logg over helsepersonells bruk. HELSEREGISTRE Få innsyn i egne opplysninger i helseregistre og hva opplysningene brukes til. Grunnleggende funksjonalitet på plass Noe funksjonalitet på plass, mer potensiale Brukerinnstillinger og personvern REPRESENTASJON OG TILGANG Få tilgang til tjenester på helsenorge.no på vegne av seg selv, barn og fullmaktsgivere. Få mulighet for å registrere fullmakter slik at andre kan bistå i oppfølging av egen helse. BRUK AV HELSETJENESTER Sette innstillinger for varsler og bruk av helsetjenester på helsenorge.no og i sektoren. DELING OG UTLEVERING Sette innstillinger for deling og utlevering av helseopplysninger til andre - pårørende og andre aktører. Knapt påbegynt, høyt verdipotensiale Produktstrategi helsenorge.no

11 Produktstrategi helsenorge.no
Nåsituasjon⎹ Analyse STYRKER Helsenorge gir en samlet helsetjeneste på nett, som er sterkt etterspurt av både innbyggere og helsesektoren. Utløser betydelige effektiviseringsgevinster i helsetjenestene. Gir en styrket pasientrolle, muliggjør involvering av pårørende og bidrar til pasientens helsetjeneste. Kan øke tilgang til helsetjenesten for innbyggere som finner det utfordrende å benytte seg av analoge tjenester. Muliggjør en helsetjeneste med lavterskeltilbud. Koordinert utvikling, generiske løsninger som kan gjenbrukes på tvers av aktører, og sterkt fagmiljø på digitale innbyggertjenester. Sikker og stabil drift – har et effektivt system i samarbeid med NHN og HELFO for overvåkning, brukerstøtte, feilhåndtering, m.m. SVAKHETER Tjenestetilbudet varierer basert på hvor du bor på grunn av at aktørene tar tjenester i bruk i ulik takt. Mangler tjenester for viktige aktører som kommunehelsetjenesten og avtalespesialister. Viktige deler av målbildet, som skal understøtte bedre pasientbehandling, er ikke realisert ennå. Manglende effektmåling og tillit til løsningens kvalitet begrenser sektorens promovering av bruk Mangelfull kapasitet i sektoren for produksjon og validering av faginformasjon. Uklarhet i roller, ansvar og beslutningsmyndighet gjør både forvaltning og etablering av nye tjenester krevende Korte tidshorisonter og hyppige endringer i finansieringssituasjon vanskeliggjør effektiv utvikling og forvaltning Mangler god API-støtte for å koble seg på Det gjenstår arbeid på arkitektur og utviklingsomgivelser. MULIGHETER Markedsføre helsenorge.no for innbyggere og sektoren for økt bruk Få raskere takt på utbredelse av løsningene gjennom tydeligere styring Gjøre det lett for nye aktører å knytte seg på, lett for nye behandlere å ta løsningene i bruk og gi tilgang til data og komponenter for leverandørmarkedet slik at de kan innovere rundt dataene. Styrke tjenestetilbudet ved å til rette legge for at eksterne tilbydere kan skape tjenester som er attraktive for innbyggere og helsetjenestene Styrke nasjonal styring for økt forutsigbarhet og effektivitet i hvem som utvikler hva. Forenkle og effektivisere forvaltning TRUSLER Det er ikke sammenheng mellom styring, finansiering og ambisjonen om en samlet helsetjeneste på nett Det etableres andre løsninger som undergraver målet om en felles helsetjeneste på nett At det inntreffer en sikkerhetshendelse – som svekker tilliten til digitale innbyggertjenester Ikke tilstrekkelig mulighet til å sikre kvalitet og håndtere kompleksitet i hele verdikjeden (systemer, roller, prosesser fra behandler til innbygger) – dette kan undergrave kvalitet, sikkerhet og innhold i løsningene Manglende strategi for pasientgrupper som er vanskelige å nå Mangelfull støtte for raske og sikre effekt- og nyttevurderinger av digitale helsetjenester Produktstrategi helsenorge.no

12 Nåsituasjon⎹ Styringsmodell
Produktstyret for helsenorge.no Prosjekt1 Prosjekt2 Prosjekt3 Forvaltning Prosjekter og Forvaltning Hvem: Prosjekt1…n : Prosjekteier: Virksomheter i sektoren Forvaltning: Direktoratet for e-helse Hva: Gjennomfører prosjekter og operative forvaltningsaktiviteter Nasjonalt e-helsestyre NUFA (Fagutvalg) «Styringsforum» for nasjonal løsning Hvem: Forretningssiden/behovseiere/IKT-ansvarlig i sektoren Hva: Behandler strategiske og taktiske saker for den nasjonale løsningen Nasjonal styringsmodell Hvem: Sektor (toppleder, strategisk, fag) Hva: Tilrår nasjonal strategi, prioriteringer og strategiske veivalg for e-helse som gir rammebetingelser for nasjonale løsninger NUIT (Strategiutvalg) Oppgaver og ansvar Oppgaver og ansvarsområder for Produktstyret: Forslag til veikart og målbilde for helsenorge.no i samsvar med nasjonal e-helse strategi ivareta et oppdatert veikart for tjenester på helsenorge.no foreslå nye prosjekter til nasjonal portefølje Vurdere behov og forslag til større endringer i produktet: vurdere og beslutte behov og forslag til større endringer, som utgjør vesentlige endringer av funksjonalitet, brukeropplevelse og tjenestens innhold på tvers av tjenesteeiere Være orientert om status for utvikling av helsenorge.no og innstille til beslutning om eskalerte saker. Bidra til riktige rammebetingelser for vedlikehold og forvaltning av helsenorge.no evaluere dagens forvaltning og vurdere forbedringer og nye rammebetingelser finansieringsmodell for forvaltning Dersom det er uenighet i Produktstyret helsenorge.no, kan uenighet eskaleres i nasjonal styringsmodell. Produktstrategi helsenorge.no

13 Produktstrategi helsenorge.no
Nåsituasjon⎹ Styringsmodell – formål med produktstyret for helsenorge Formålet med produktstyret for helsenorge.no er å sikre helhetlig utvikling og forvaltning av helsenorge.no i tråd med nasjonale strategier og prioriteringer, samt at helsenorge.no som plattform tilrettelegges for at markedsaktører kan gjenbruke data og tekniske tjenester til innovasjon og tjenesteutvikling. Produktstyret skal også bidra til at tjenester på helsenorge.no skal gi nytte for helsepersonell i møte med innbygger. Produktstyret skal: anbefale veikart og målbilde for helsenorge.no beslutte endringer/prosjekter i henhold til strategi for e-helse beslutte løsningsvalg ved uenighet på tvers av tjenesteeiere anbefale/innstille rammebetingelser for vedlikehold og forvaltning av helsenorge.no for behandling i nasjonal styringsmodell Produktstrategi helsenorge.no

14 Produktstrategi helsenorge.no
Målet er nasjonale digitale helsetjenester Nåsituasjon⎹ Finansiering Antall økter per år Bruksstatistikk: Flere innloggede tjenester - selvbetjening for timer og innsyn i pasientjournal Finansierings-kilder: Oppstart innloggede tjenester- oversikt over helse, økonomi og rettigheter: Informasjonsportal med kvalitetssikret helseinformasjon – oppstart juni 2011 Mkr Nue tjenester i 2013 Enkeltaktører i sektoren har i økende grad finansiert ny funksjonalitet Produktstrategi helsenorge.no

15 Føringer og drivere

16 Føringer og drivere⎹ Overordnede mål og føringer
Produktstrategien tar utgangspunkt i overordnede mål og føringer, og felles behovsforståelse som er utviklet i flere samarbeidsprosjekter. Utvikling av helse- og omsorgstjenesten Kvalitet og pasientsikkerhet Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelse-tjeneste Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg Overordnede mål for IKT-utviklingen i helse- og omsorgssektoren Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester Meld. St. 28 (2014–2015) Legemiddel-meldingen Meld. St. 19 (2014–2015) Folkehelse-meldingen Meld. St. 9 ( ) Én innbygger – én journal Meld. St. 47 (2008–2009) Samhandlings-reformen Meld. St. 11 (2012–2013) Personvern Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan Meld. St. 27 ( ) Digital agenda Norge Meld. St. 34 (2015–2016) Verdier i pasientens helsetjeneste - Melding om prioritering Kvinnsland-utvalget HelseOmsorg21 Nasjonal forsknings- og innovasjons-strategi for helse og omsorg Behovsforståelse og målbilder utviklet i ulike samarbeidsprosjekter Viktige fellesprosjekter: Forprosjekt: Digital dialog fastlege Forprosjekt: Målbilde for digitale innbyggertjenester i spesialisthelsetjenesten (DIS- rapporten) Målbilde for felles legemiddelvisning Forstudier for Tjenester i PLO og for Helsestasjoner E-helsestrategi Målbilde og anbefalt utviklingsretning for én innbygger én journal Pågående: Prosjekt for nasjonal strategi for e-helse Produktstrategi helsenorge.no

17 Føringer og drivere⎹ Overordnede mål og føringer
Meld.St. nr. 9 ( ) «Én innbygger – én journal» Regjeringen har som mål at digitale tjenester på nett skal gjøre kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere, og bidra til at innbyggerne opplever tjenesten som tilgjengelig og helhetlig. Enkle og tilgjengelige tjenester på nett skal gi grunnlag for mer delaktighet og en demokratisering av pasientens og brukerens rolle. Innbyggerne skal i større grad bestemme utforming av eget tjenestetilbud. Digitale tjenester på nett kan utgjøre en viktig rolle i det totale tilbudet av helse og omsorgstjenester i framtiden. Meld.St. nr. 10 (2012–2013) "God kvalitet – trygge tjenester" Helhetlige IKT-løsninger og digitale tjenester skal gjøre kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere. Pasienter og brukere skal få elektronisk tilgang til egne helseopplysninger, mulighet til å utføre enkelte oppgaver selv på en sikker måte, og mulighet for elektronisk dialog med helsepersonell. Meld. St. nr. 27 «Digital agenda for Norge» . Det er et mål at alle skal ha en god brukeropplevelse når de benytter digitale tjenester fra offentlig sektor. Gevinstene ved digitalisering av forvaltningen kan ikke realiseres uten at brukerne benytter de tjenestene som tilbys digitalt. Offentlige tjenester må derfor svare på brukernes behov, og ha god brukskvalitet. Produktstrategi helsenorge.no

18 Føringer og drivere⎹ Overordnede mål og føringer
Helseomsorg21-strategien Strategien skal bidra til :God folkehelse - for befolkningen og for den enkelte, inkludert tjenester av høy kvalitet, pasientsikkerhet, brukermedvirkning, kunnskapsbaserte tjenester, innovasjon og effektivitet, kompetent helsepersonell og god organisering og ledelse. Nasjonal e-helsestrategi v0.7 Én helhetlig og kunnskapsbasert helse- og omsorgstjeneste som utnytter de teknologiske mulighetene og involverer innbyggere for å bidra til bedre helse, bedre resultat av helsehjelp og bedre utnyttelse av kapasitet. Bedre sammenheng i pasientforløp gjennom å involvere innbygger i planlegging og gjennomføring av helsehjelp. Produktstrategi helsenorge.no

19 Produktstrategi helsenorge.no
Føringer og drivere⎹ Utvalgte konkrete føringer med relevans for helsenorge Overordnede føringer for digitale helsetjenester Innbyggere som likeverdige partnere Digitale tjenester skal bidra til å gjøre kontakten mellom innbyggerne og helse- og omsorgstjenesten enklere slik at innbyggeren opplever tjenesten som tilgjengelig, sikker og helhetlig. 1,4 Den nasjonale nettportalen helsenorge.no skal være den viktigste offentlige informasjonskilden og kommunikasjonskanalen for pasienter og brukere. 2 Det skal etableres helhetlige tjenester hvor ulike løsninger spiller sammen (henvisning til mhelse og velferdstek)2 Bedre kommunikasjon og involvering av pasienter og pårørende er sett som en særskilt utfordringsområde med behov for forbedringer.2 Offentlige tjenester skal fremstå sammenhengende og helhetlige for brukerne, uavhengig av hvilke offentlige virksomheter som tilbyr dem. 3 Godt personvern og god informasjonssikkerhet .3 Produktstrategien for helsenorge bør bidra inn mot målbildet for én innbygger én journal Pasienter og brukere skal kunne delta i utformingen av eget helse- og omsorgstilbud gjennom tilgang til informasjon om egen helse og mulighet for digital dialog med helse- og omsorgstjenesten. 1,4 Selvbetjeningsløsninger, brukervennlig informasjon, bildeskrift, samvalgsverktøy og utvikling av velferdsteknologi er viktige virkemidler for å oppnå bedre kommunikasjon og mer likeverdige tjenester. 2 Sikre at alle pasientgrupper forstår språk og tjenestene som tilbys2 Bidra til å realisere mål i pårørendeprogrammet - for en aktiv og framtidsrettet pårørendepolitikk - Styrket pårørenderolle2 Støtte økt bruk av velferdsteknologi og mobil helseteknologi (m-helse) for behandling og oppfølging av personer med kroniske sykdommer. 2 «En hovedprioritering i IKT-politikken er å sette brukeren i sentrum. Ved å ta utgangspunkt i brukernes behov, kan det offentlige i større grad tilby tjenester som brukerne har nytte av. Målsettingen er å lage så gode og effektive digitale løsninger at de aller fleste velger å benytte seg av disse.» 3 Prioriterte satsingsområder fra regjeringen Kvalitet i helsetjenestene Barn og unge: Bedre tilbud innen helse- og omsorgstjenester til barn og unge2 Psykisk helse: Øke effektivitet i behandling - økt kapasitet - utvidet tilbud2 Redusert ventetid for behandling: Økt kapasitet - enklere å finne ledig kapasitet2 Utvikle digitale tjenester knyttet til innføring av primærhelseteam - ref: "Primærhelseteamet vil være befolkningens primære kontaktpunkt med helse- og omsorgstjenesten"2 Viktig å stimulere til helsefremmende tiltak for å forebygge sykdom og bidra til mestring. 2 Få god og riktig hjelp 2 Unngå unødige komplikasjoner og skader2 Kilde: 1) Tildelingsbrev Direktoratet for e-helse 2016, 2) Stortingsinns /8/ - Meld. St. 12 (2015–2016) - Kvalitet og pasientsikkerhet 2014 , 3) Meld. St. 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet, 4) Meld. St ) «Én innbygger – én journal» , 4) Meld.St. nr. 9 ( ) «Én innbygger – én journal» Produktstrategi helsenorge.no

20 Føringer og drivere⎹ Overordnede teknologiske trender
Sosiale media og online-tjenester Mobile plattformer Stordata og analyseplattformer Skybaserte tjenesteplattformer Personnær teknologi og tingenes internett «Ting» som føler, måler, ser og som er tilkoblet Internett “The number of connected things is set to explode, with Gartner forecasting it will reach 25 billion by 2020.” Digitale teknologier som tillater innbyggere til å: Få bedre tilgang til tjenester Kunne delta i prosesser som berører dem Ta mer informerte beslutninger Delta i virtuelle nettverk med andre som har samme interesser Skifte fra stasjonære løsninger til mobile løsninger Stor prosesseringskraft Enkelt å bruke Personnære enheter Avanserte dataanalysemuligheter Algoritmer som utnytter store mengder data Maskiner utfører analytiske oppgaver raskere, bedre og mer presist enn mennesker Tradisjonell IT produksjon settes ut i skyen Infrastruktur (IaaS), plattformer (PaaS) og applikasjoner (SaaS) er tilgjengelig for «alle» Tungvekts-IKT blir mindre differensierende Innbyggeren som partner og deltakere Nye måter å nå grupper av innbyggere (f.eks. kroniske sykdommer) Møte mellom innbygger og helsetjenesten trenger ikke å være stedbundet Innbyggeren vil generere mye helseinformasjon Store mengder helsedata om store populasjoner kan hentes inn og kobles fra forskjellige kilder Innbyggere vil få tilgang til «diagnoseverktøy» Muligheter for å effektivisere e-helse produksjon Understøtter helhetlige og koordinerte forløp og samhandlingsmodeller Klinikere og deres pasienter vil ha tilgang til biometrisk og andre former for informasjon fra et bredt spekter av nettverksenheter. Fjernovervåking, varsling og trendmåling uansett hvor pasienten er. Produktstrategi helsenorge.no

21 Føringer og drivere⎹ Trender knyttet til digitalisering
Overordnede trender knyttet til digitalisering av helse- og omsorgstjenesten internasjonalt. Tilgang på dokumentasjon om medisinsk beste praksis Utvikling av medisinsk teknologi Digitalisering av helse- og omsorgstjenesten Tilgang på nye arbeidsmåter og leveransemodeller Hver time blir det: Publisert 91 nye artikler i PubMed-databasen, Publisert 23 nye patenter innen medisinsk teknologi, bioteknologi og farmasøytisk industri, Godkjent 11 patenter Digitalisering bidrar til at tradisjonelt medisinsk utstyr blir mindre, mer portabelt og mindre kostbart å produsere. Robotteknologi øker presisjonen på inngrep og reduserer operasjonstraumet. Sensorteknologi gjør at monitorering og oppfølging av pasienter blir mer automatisert og effektiv. Stadig mer av utstyret generer data som kan overføres til et EPJ Flere av prosessene «digitaliseres» (lukket legemiddelsløyfe, den digitale medisinske kurven) Dokumentasjonspraksisen endres ved at mer av informasjonen fanges gjennom sensorer, bilder og video. Nye aktører utnytter ny teknologi og økt «konsumentorientering» med deres egen kundebase til å levere helse- og omsorgstjenester gjennom nye leveransemodeller (Leverandører som kun leverer digitale konsultasjoner: tjenester som differensier på pasientgrupper og som bygger en leveransemodell med «on-stop-shopping») Omfanget av informasjon som vil genereres vil øke og vil stille krav til hvordan den brukes av helsepersonell Forventingene fra innbyggere til tilgjengelighet på aktive og passive enheter som «automatisk» oppdaterer deres helseopplysninger; Omfanget på informasjon som vil være tilgjengelig ikke bare for kvalitetsutvikling, men styring og forsking vil øke. Kompleksiteten i å utvikle IKT-løsninger som skal understøtte utviklingen gjør at helsesystemer som skal fremstå som helhetlige og koordinerte velger å anskaffe og implementere én EHR (Electronic Health Record). Hvordan etablere en leveransemodell som utnytter innovasjon og leverandørmarkedet? Hvilke aktører skal informasjon gjøres tilgjengelig for; Hvordan skal løsningene sikre innbyggernes valgfrihet; Tilgangen på ny Medisinsk Beste Praksis stiller høy krav til helsepersonell med hensyn til å holde seg oppdatert; Kravene til systemer for å sikre kontinuerlig kvalitetsforbedring må inneholde den fleksibilitet som er nødvendig for å kunne innhente, vurdere og distribuere retningslinjer, kvalitetsmålinger som holder tritt med den medisinske utviklingen. Produktstrategi helsenorge.no

22 Føringer og drivere ⎹ Samfunnsmål fra e-helsestrategien
Én helhetlig og kunnskapsbasert helse- og omsorgstjeneste som utnytter de teknologiske mulighetene og involverer innbyggere for å bidra til bedre helse, bedre resultat av helsehjelp og bedre utnyttelse av kapasitet. Oppgaver og ansvar Oppgaver og ansvarsområder for Produktstyret: Forslag til veikart og målbilde for helsenorge.no i samsvar med nasjonal e-helse strategi ivareta et oppdatert veikart for tjenester på helsenorge.no foreslå nye prosjekter til nasjonal portefølje Vurdere behov og forslag til større endringer i produktet: vurdere og beslutte behov og forslag til større endringer, som utgjør vesentlige endringer av funksjonalitet, brukeropplevelse og tjenestens innhold på tvers av tjenesteeiere Være orientert om status for utvikling av helsenorge.no og innstille til beslutning om eskalerte saker. Bidra til riktige rammebetingelser for vedlikehold og forvaltning av helsenorge.no evaluere dagens forvaltning og vurdere forbedringer og nye rammebetingelser finansieringsmodell for forvaltning Dersom det er uenighet i Produktstyret helsenorge.no, kan uenighet eskaleres i nasjonal styringsmodell. Pasienter og brukeres behov og ønsker i sentrum Fremme helse og mestring i hele befolkningen Tilgjengelige, trygge, helhetlige og koordinerte helse- og omsorgstjenester Kunnskap, kvalitet og pasientsikkerhet gjennom utvikling og innovasjon Effektivt og bærekraftig helse- og omsorgssystem Godt personvern og god informasjonssikkerhet Aktivt deltakende innbyggere Fokus på den enkeltes livsverdier og behov, i sykdom og helse Fremme helse, forebygge at sykdom oppstår Når behovet for helsehjelp er der Helhetlige og koordinerte helse- og omsorgstjenester Bruk av beste praksis for å understøtte kvalitet, pasientsikkerhet Samhandling med markedet for å understøtte utvikling og innovasjon Nyttig gjøring av kunnskap og teknologi for sikre effektive tjenester Personvern og informasjonssikkerhet skal være en integrert del av utviklingen og bruken av IKT Produktstrategi helsenorge.no

23 Strategi

24 Produktstrategi helsenorge.no
Strategi ⎹ Mål Helsenorge skal… Bedre samhandling Fremme helse Vi er til for… Innbyggere: Nettstedet som hjelper meg å navigere i helsetjenesten slik at jeg opplever den som oversiktlig og forståelig. Jeg får enklere bistand når jeg trenger det og opplever samarbeidet som godt. Opplysningene mine er trygge, og jeg har tillit til at mitt personvern ivaretas. Helsesektoren: Plattformen som gjør det mulig å kommunisere bedre og enklere med innbyggere og som understøtter sikker og effektiv helsehjelp. Næringslivet, forskere og innovatører: Plattformen som gjør terskelen lavere for å tilby flere og mer verdifulle helserelaterte, digitale tjenester innenfor regelverket – både praktisk og kostnadsmessig. Samfunnet: Digitalisering og effektivistering Helsenorge skal gi bedre muligheter for samhandling mellom helseaktører og innbyggere. Innbyggere skal oppleve bedre sammenheng i pasientforløp på tvers av ulike behandlere. Helsenorge skal være den viktigste offentlige informasjons- og kommunikasjonkanalen innen helse - og skal være en integrert del av helsetjenestene på tvers av geografi og behandlere. Helsenorge skal fremme bedre helse ved å muliggjøre et bedre helsetilbud med økt kvalitet. Løsningene skal støtte forebygging og folkehelse og bedre effekt av behandling - ved at behandlere får bedre forutsetninger for samhandling og at pasienter kan ta mer aktivt del i egen behandling og gode valg om egen helse. Forenkle helsesektoren Bidra til innovasjon Helsenorge skal gi mer effektiv innbyggerdialog, og muliggjøre effektivisering og forenklling av arbeidsprosesser. Den skal frigjøre ressurser for helsetjenestene og helseforvaltningen. Den skal gi mer effektiv deltagerdialog og enklere datatilgang for forskningsmiljøer. Helsenorge skal, i tett samarbeid med leverandører, næringsliv, sektoren og innbyggere, tilrettelegge for et rikt tilbud av kvalitetssikrede digitale helsetjenester. Produktstrategi helsenorge.no

25 Strategi 2017-2020⎹ Alternative retninger som er vurdert
B C Øke nedslagsfelt, øke bruks- mulighet og dele aktivt Øke nedslagsfelt Øke nedlagsfelt og øke bruksmulighet Produktstrategi helsenorge.no

26 Strategi 2017-2020⎹ Vurdering av de ulike retninger
B C Øke nedslagsfelt Øke nedslagsfelt og bruksmulighet Øke nedslagsfelt, bruksmulighet og dele aktivt Kjernejournal Få flere helseaktører på. Bredde eksisterende funksjonalitet til hele sektoren. Få flere helseaktører på og utvide med ny funksjonalitet for å dekke samfunnsoppdraget bedre. Få flere helseaktører på, utvide funksjonalitet og rigge for aktiv deling. Støtte for innovasjon og næringsutvikling. Produktstrategi helsenorge.no

27 Strategi 2017-2020⎹ Anbefalt strategisk retning
C Øke nedslagsfelt, øke bruksmulighet og dele aktivt Begrunnelse For å realisere gevinster fra nasjonale løsninger, må de tas i bruk av både sektor og innbygger. Derfor må vi sørge for at helse- og omsorgsaktørene kobler seg på (nedslagsfelt) og at innbygger opplever nok verdi (bruksmulighet) til å ville ta helsenorge i bruk. For å akselerere leveransekraften i retning samfunnsmålet vårt, må vi samspille godt med næringsliv og leverandører, slik at vi kan dra nytte av hverandres styrker og innovasjonskraft sammen med de nasjonale løsningene (dele aktivt). Strategi Flere typer helseaktører Flere av aktørene Flere innbyggerbrukere Flere samarbeidspartnere Flere som drar i samme retning Høyere utviklingstakt Høyere gevinstrealisering Produktstrategi helsenorge.no

28 Strategi 2017-2020⎹ Overordnet strategi helsenorge
VISJON Veien inn til helhetlige, fremtidsrettede, digitale helsetjenester, for effektiv samhandling og bedre helse Flere typer helseaktører Flere av aktørene Flere innbyggerbrukere Flere samarbeidspartnere Flere som drar i samme retning Høyere utviklingstakt Høyere gevinstrealisering C Øke nedslagsfelt, øke bruksmulighet og dele aktivt Helsenorge.no STRATEGISKE FOKUSOMRÅDER Ta ut potensiale og øke anvendelse Realisere verdiøkende tjenester for forebygging og behandling Utvikle kultur og infrastruktur for trygg deling av informasjon MISJON Sammen skaper vi gode, enkle og sikre digitale helsetjenester 1 2 3 STRATEGISK INITIATIV Få på flere helseaktører, for å få mer likhet i tilbud på tvers av geografier og aktører. Få på flere innbyggere gjennom styrket brukervennlighet, større opplevd nytteverdi, og målrettet markedsføring. Gjøre nødvendige tiltak innen personvern, sikkerhet, og drift og forvaltning for å understøtte økt bruk. Målrettet utvidelse av tjenestetilbudet. Enklere for aktørene i sektoren å delta i tjenestetilbudet. Gjennomgående sikkerhet og personvern. Økt tilgjengelighet for innhold, styrket informasjonsarkitektur og gode redaksjonelle verktøy. Muliggjøre gjenbruk av ressurser og innhold Økt forutsigbarhet i målbilder, utviklingsplaner, muligheter og rammevilkår for eksterne Samspill med funksjonalitet fra andre og pådriver for at sektoren tar i bruk nye digitale muligheter VERDIER Nytte Kvalitet Tydelighet Samarbeid Produktstrategi helsenorge.no

29 Strategi 2017-2020⎹ Gjennomgang strategisk fokusområde
Ta ut potensiale og øke anvendelse 1 Få på flere helseaktører, for å få mer likhet i tilbud på tvers av geografier og aktører. Koble på resterende offentlige helseaktører til digitale innbyggertjenester Sikre at tjenestene har god nytteverdi og lav terskel for å bli tatt i bruk for helseaktører Få på flere innbyggere gjennom styrket brukervennlighet, større opplevd nytteverdi, og målrettet markedsføring. Sørge for kontinuerlig forbedring av brukskvalitet og tjenestetilbud gjennom behovs- og brukerstyrt utvikling. Sikre god tilgjengelighet av innhold og tjenester gjennom effektive søk, trafikkmåling og sømløs kommunikasjon på tvers av kanaler. Drive målrettet og effektiv markedsføring både for sektor og innbyggere. Bedre støtte for barn og unge i aldersgruppen år og deres foresatte Gjøre nødvendige tiltak innen personvern, sikkerhet, og drift og forvaltning for å understøtte økt bruk. Bidra til at regelverket understøtter innbyggers og helsesektorens behov. Sikre ivaretagelse av innbyggers personvern og informasjonssikkerhet, samt videreutvikle sikkerhetstjenestene for å støtte morgendagens behov Forbedringer for å understøtte stabil drift og overvåkning i takt med vekst i bruk Få på flere helseaktører, for å få mer likhet i tilbud på tvers av geografier og aktører. Få på flere innbyggere gjennom styrket brukervennlighet, større opplevd nytteverdi, og målrettet markedsføring Gjøre nødvendige tiltak innen personvern, sikkerhet, og drift og forvaltning for å understøtte økt bruk. Produktstrategi helsenorge.no

30 Strategi 2017-2020⎹ Gjennomgang strategisk fokusområde
Realisere verdiøkende tjenester for forebygging og behandling 2 Målrettet utvidelse av tjenestetilbudet: Få mer nasjonal styring og prioritering som ivaretar alle verdiaspekter. Realisere prioritert nasjonal brukerfunksjonalitet. Enklere for aktørene i sektoren å delta i tjenestetilbudet: Tydelige kriterier for helseaktørers tilkobling og bruk av plattformens mekanismer og funksjoner Tilrettelegge for at nye mekanismer og brukerfunksjoner kan realiseres av eksterne. Gjennomgående sikkerhet og personvern: Sikre at løsningene er i tråd med økt fokus på og krav til innebygd personvern og informasjonssikkerhet. Økt tilgjengelighet for innhold : Øke kvaliteten i innholdet og innholdsvisningen på helsenorge (flyttet fra 1) Fremtidsrettet informasjonsarkitektur og verktøy som ivaretar strukturert og ustrukturert informasjon på en enkel og effektiv måte. Forbedre redaksjonsverktøy og effektivisere arbeidet med innhold for innholdseiere. Målrettet utvidelse av tjenestetilbudet Enklere for aktørene i sektoren å delta i tjenestetilbudet. Gjennomgående sikkerhet og personvern Økt tilgjengelighet for innhold, styrket informasjonsarkitektur og gode redaksjonelle verktøy Produktstrategi helsenorge.no

31 Strategi 2017-2020⎹ Gjennomgang strategisk fokusområde
Utvikle kultur og infrastruktur for trygg deling av informasjon 3 Muliggjøre gjenbruk av ressurser og innhold Etablere og realisere arkitektur og tekniske forutsetninger for at aktører kan ta direktoratets mekanismer i bruk. Etablere felleskomponenter for meldingsutveksling, skjema, dokumentdeling, varsling, videreformidling til posttjeneste, feilhåndtering, logging og språkvalg. Gjøre innhold og tjenester fra helsenorge tilgjengelig for gjenbruk av andre. Etablere egnede kriterier for bruk av direktoratets mekanismer og brukerfunksjoner. Økt forutsigbarhet i målbilder, utviklingsplaner, muligheter og vilkår for eksterne Tydeliggjøre overfor næringsliv/leverandørmarked hvilke mekanismer og brukerfunksjoner direktoratet kommer til å realisere. Tydeliggjøre overfor næringsliv, sektor og innbyggere hvilken rolle direktoratets kanaler skal dekke og gi leverandørmarkedet økt forutsigbarhet. 3. Samspill med funksjonalitet fra andre og pådriver for innovative helsetjenester Tilrettelegge for verdiøkende tjenester som spiller sammen med øvrig funksjonalitet. Innovasjonsarbeid: Fremme utvikling og implementering av fremtidens digitale helsetjeneste i tverrfaglig samarbeid mellom offentlige og private aktører. Være en pådriver og dialogpartner for sektoren i utvikling av digitale tjenestetilbud. Muliggjøre gjenbruk av ressurser og innhold Økt forutsigbarhet i målbilder, utviklingsplaner og vilkår for eksterne Samspill med funksjonalitet fra andre og pådriver for innovative helsetjenester Produktstrategi helsenorge.no

32 Målbilde for helsenorge
.. Som både gir én vei inn til helhetlige helsetjenester og som aktiv deltager og bidragsyter til et rikt økosystem av digitale helsetjenester

33 Strategi 2017-2020⎹ én vei inn til basistjenester og et rikt økosystem
helsenorge Strategi ⎹ én vei inn til basistjenester og et rikt økosystem E-helse vil muliggjøre et økosystem for digitale innbyggertjenester Kapabiliteter Løsningskomponenter Systemer hos næringsliv og andre Andre helsedata Fagsystemer i helse- og omsorgsektoren (EPJ, saksbehandling) Integrasjonslag Helsedata E-helse Helsedata i sektoren produktstrategihelsenorge.no

34 Innbyggerfunksjonalitet
Brukerflate Innbyggerfunksjonalitet satt sammen og presentert på egnet form for å gi høy bruksverdi og god brukeropplevelse. Eksempel: «hvordan» helsenorge.no, Helsenorge-appen. helsenorge Innbyggerfunksjonalitet Innbyggerfunksjonalitet; kapabiliteter Bruker- og forretningsfunksjoner som realiserer behov beskrevet i epos og brukerhistorier. Omfatter forretningsregler, redaksjonelt innhold og andre ressurser. Eksempel: «hva» Administrere timeavtaler, bytte fastlege, gjøre innsyn i pasientjournal, bruke samvalgsverktøy, vedlikeholde fullmakter. Løsningskomponenter Løsningskomponenter Ressurser på ulike nivåer i form av byggeklosser som understøtter innbygger- funksjonalitet/kapabiliteter ved å realisere funksjonelle og tekniske arkitektur- komponenter. Eksempel: «komponent-ressurser» Autentisering, varselprofil, samvalgsverktøy og dialogtjenester. Integrasjonslag Integrasjonslag Grensesnitt som gir tilgang til direktoratets ressurser - løsningskomponenter og helsedata - basert på standarder for utvekslingsformat og avtalte datastrukturer. Eksempel: «kommunikasjon» Teknologi som støtter meldingsutveksling, dokumentutveksling og datautveksling; APIer. Helsedata E-helse Helsedata E-helse Nasjonale datalagere som inneholder ressurser i form av strukturerte opplysninger. ( Andre helsedata lagres i de respektive kildene og aksesseres via integrasjonslaget.) Eksempel: «data-ressurser» Personlig helseinformasjon i nasjonale løsninger som Personlig helsearkiv, kjernejournal og reseptformidleren. Grunndata. Produktstrategi helsenorge.no

35 Strategi 2017-2020⎹ én vei inn til basistjenester og et rikt økosystem
Fellesløsninger muliggjør et økosystem som bidrar til å realisere digitale innbyggertjenester Tjenestenavn Tjenestenavn Tjenestenavn Tjenestenavn Dialog med behandler Tjenestenavn Tjenestenavn Tjenestenavn Tjenestenavn Innbyggerfunksjonalitet Løsningskomponenter Integrasjonslag Helsedata Aktører vil få tilgang til data og komponenter som byggeklosser for innovasjon og tjenester via egne apper eller nettløsninger. Og muligheter til å delta i tjenestetilbudet som innbygger får via helsenorge inkludert å gjenbruke mekanismer for samhandling med behandlere produktstrategihelsenorge.no

36 Innbyggerfunksjonalitet
Hvilke typer tjenester finnes i økosystemet? Tjenester innbygger får tilgang til via helsenorge: helsenorge Basistjeneste i helsenorge Tjenestenavn Basistjeneste med redaksjonelt innhold fra andre aktører (f. eks. kvalitetssikret innhold, samvalgsverktøy) Innbyggerfunksjonalitet Tjenestenavn Basistjeneste med innbyggerfunksjonaitet levert av eksterne aktører (f. eks. digitalt skjema, symptomavklaring, e-læring) Tjenestenavn Lenke til eksterne tjenester (kan omfatte tjenestene nedenfor) Løsningskomponenter Tjenestenavn Tjenester innbygger får tilgang til via andre innganger: Ekstern tjeneste som innbygger velger å eksportere personlige helsedata til Integrasjonslag Tjenestenavn Ekstern tjeneste som benytter komponent- og/eller dataressurser fra helsenorge (to-veis; innbygger godkjenner ) Tjenestenavn Ekstern tjeneste som bruker åpne data eller innhold Tjenestenavn Helsedata E-helse Produktstrategi helsenorge.no

37 Strategi 2017-2020⎹ én vei inn til basistjenester i et rikt økosystem
For å gi innbygger én vei inn, må alle behandlingssteder/behandlere bidra til å gi innbyggeren en felles kontekst på tvers … og gi innbygger varsel om aktuelle hendelser/ny informasjon på helsenorge.no Helsenorge varsler om mottatt melding/hendelse iht. innbyggers varselprofil. Henvisninger og timeavtaler; avtaleoversikt og timebestilling Dialog; «innboks» med meldinger og evt. svarmulighet Helsekontakter; oversikt over behandlere og andre kontaktpunkter; kontaktmulighet og inngang til tjenester Behandlingsopplegg/digitale ressurser; oversikt over pågående og tidligere kurs, mestringsverktøy Inngang til journalinnsyn Annet: Legemiddelliste, prøvesvar, … Produktstrategi helsenorge.no

38 Strategi 2017-2020⎹ én vei inn til basistjenester og et rikt økosystem
Når innbyggeren og sektoren får en felles kontekst på tvers for viktige basistjenester - kan både sektoren, næring og innovasjonsmiljøer bidra med verdiøkende tjenester både via helsenorge.no og egne apper og innganger. Produktstrategi helsenorge.no

39 Veikart

40 Strategi 2017-2020⎹ Anbefalt veikart
2018* * Få på flere helseaktører: Innføring til 50% av fastleger, pilottjenester for hjemmetjenestene, forberedelser i HSØ og Helse Midt. Få økt bruk: Øke brukskvalitet, pilot for kronikere år, etablere merkevareplattform og plan for markedsføring. Støtte økt bruk: Styrke logging/overvåkning, innebygget personvern, utrede bedre forvaltningsmodeller Få på flere helseaktører: Innføring til 70% av fastleger, hjemmetjenesten i flere kommuner, basistjenester for HF i Midt og HSØ. Forberedelser for rask psykisk helsehjelp, helsestasjoner, avtalespesialister. Få økt bruk: Start realisering av merkevareplattform og markedsføringstiltak, flere tjenester for aldersgruppen Støtte økt bruk: Realisere styrket forvaltnings- modell, styrke tilgjengelighet, etablere dedikert innsiktsteam og overvåkning. Få på flere helseaktører: Innføring til 90% av fastleger, innføring i 70% av kommuner, likeverdig tilbud i spesialisthelsetjenesten. Få flere innbyggere på: Fortsett realisering av merkevareplattform og effektiv markedsføring. Tiltak for å støtte økt bruk: Videreføre målrettet arbeid med innsikt og overvåkning. 1 Ta ut potensiale og øke anvendelse 2 Styrke helsenorge som kommunikasjonskanal: Støtte direktevarsling og brevutsending inkludert/videreformidling, og utveksling av strukturerte data (skjema) Lavere terskel for bruk: Løfte til nasjonal arkitektur, ta i bruk XDS for innsyn Innføre Innebygd informasjonssikkerhet og personvern (gjennom SDL) Styrke kapabilitetene: Økt standardisering i påkobling/bruk av digitale innbyggertjenester. Prioriterte verdiøkende tjenester innen egen helse, mestring og dialog med behandler Starte løft på innholdssiden; tilgang, tilgjengelighet, og struktur Gjennomføre Innebygd informasjonssikkerhet og personvern (gjennom SDL) til innbygger. Flere verdiøkende tjenester innen egen helse, mestring og dialog med behandler, økt dialogfleksibilitet; video/lyd Fullføre løft på innholdssiden; tilgang, tilgjengelighet, nytt redaktørverktøy og struktur Utvikle personvernkomponenten slik at det styrker og gir nye muligheter for personvernet Realisere verdiøkende tjenester for forebygging og behandling Styrket sikkerhetsarkitektur – ny sikkerhetsmodell Utrede endringsbehov som følger av ny EU- personvernsforordning.. Gjennomgang av tjenestene for å sikre ivaretakelse av eksisterende krav i produksjonssatte tjenester og forberede. . Bedre tekniske forutsetninger for at aktører kan bruke direktoratets mekanismer og bidra med verdiøkende tjenester Repository med dokumentasjon, krav og veiledning for eksterne Bidra til felles retningslinjer helseaktører for å øke kvaliteten i tjenestene på helsenorge. Endringer ihht kravene i ny EU- personvernsforordning. (bla krav til dataportabilitet) , Videreutvikle støtte for at aktører kan bruke direktoratets mekanismer og bidra med verdiøkende tjenester Pilotere innovative helsetjenester som leveres i samspill med næring, og kan nås via helsenorge.no Gjøre ressurser tilgjengelig for eksterne Bidra til at flere verdiøkende tjenester fra eksterne blir tilgjengelig Endringer ihht kravene i ny EU- personvernsforordning. Bidra til at behandler og innbygger kan får tilgang 3 Utvikle kultur og infrastruktur for trygg deling av informasjon *Initiativer fra og med 2018 avhenger av finansiering der aktiviteten ikke dekkes av gjeldende forvaltningsbudsjett e-resept gi helsenorge.no


Laste ned ppt "Produktstrategi Helsenorge Versjon 1.0."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google