Medisinsk fredsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 5 ”Peace-through-Health” i voldelig konflikt.
Psykisk helse – et ubrukelig og helt nødvendig begrep
HELSE OG LIVSSTIL.
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 1
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
TITLE End polio now Presidentsamlinge | 2 | 3 Tall pr 10. des (Rapport til møte i WHO 13. januar • Totalt:Økning fra 2012: 68% (fra 213 til.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 4
Helse og sykdomsbegrepet
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 7
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 2 Medisin, helse og menneskerettigheter.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
”Krig er utvikling i revers”
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
The Rotary Foundation (TRF) PETS i D2250 Grete Sæbøe 9. mars 2013 District Rotary Foundation Seminar.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Future Vision Plan The Rotary Foundation mot et nytt århundre
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
E-post: FIRM Norge FIRM, Forum for forebyggende infeksjonsmedisin og reisemedisin ble opprettet i 1993.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
TITLE Prosjekter i Rotary PETS Fevik mars 2014.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
RRFC Ingrid Grandum Berget
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Rotarys fredsengasjement Subject Ingrid Grandum Berget
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Klinikk for psykisk helsevern og rus
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Fredsstudier Endowment/Major Gift Advisor Ingrid Grandum Berget
Inntrykk fra indisk helsevesen
”Krig er utvikling i revers”
Norwegian Strategy Aginst Antibiotic Resistance – some examples
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
ROTARY FOR FRED The Rotary Foundation Seminar Per O. Aukner
….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN
Utskrift av presentasjonen:

Medisinsk fredsarbeid Et voksende ekspertiseområde innen helsearbeid, voldsforebygging og fredsbygging og syv interaktive internettkurs

Helsepersonell som fredsarbeidere Leger og annet helsepersonells bidrag til å bevare og fremme fred er den viktigste faktoren i arbeidet for å oppnå helse for alle. (World Health Assembly, 1981)

Rammeverk og definisjoner Hva er medisinsk fredsarbeid?

Hva medisinsk fredsarbeid IKKE er:

Vold – et folkehelseproblem “Vold er ofte forutsigbart og mulig å hindre. Som andre helseproblemer er volden ikke jevnt fordelt over folkegrupper og situasjoner. Mange av faktorene som øker risikoen for vold sammenfaller på tvers av type vold, og er mulige å modifisere.” Gro Harlem Brundtland (WHO 2002)

Grunnleggende termer i medisinsk fredsarbeid Fred = evnen til å takle konflikter med empati, kreativitet og på ikke-voldelig vis Konflikt = inkompatible mål i et målsøkende system Vold = en unødvendig krenkelse av grunnleggende behov Menneskelige behov: fysiske, mentale, sosiale og åndelige Fredsarbeid: forebygge/redusere vold og fremme fred (Galtung 1996 og 2002, Rosenberg 2003)

Helhetlige teorier om fred og helse overlapper hverandre Velvære Menneskelig sikkerhet Grunnleggende behov Fravær av lidelse, traumer og skade Menneske-rettigheter

Implisitt og eksplisitt medisinsk fredsarbeid Helsepersonell Helse-arbeid FRED Helsepersonell Freds-arbeid HELSE

Karakteristika ved rammeverket Medical Peace Work Helhetlig forståelse av fred Fredsarbeid IKKE bare på toppnivå Fredsarbeid IKKE bare i krigssoner Fredsarbeid IKKE bare for fredsaktivister Folkehelsetilnærming til vold og fred Eksplisitt fredsarbeid – for HELSENS skyld

 www.medicalpeacework.org Nettbasert ressurssenter for læring Syv MPW internettkurs gratis 83 lærebokleksjoner 350 spørsmål i multiple-choice-oppgaver 21 problembaserte e-læringscaser

Fredsopplæring for helsepersonell - hvorfor? Maktmisbruk skaper helseproblemer Helsepersonell i fare for å gjøre skade Helsepersonell som pådrivere for fred Fredskapasitet kan styrkes

Målgrupper Leger Sykepleiere Folkehelsearbeidere Psykologer og psykoterapeuter annet helsepersonell og studenter på disse områdene

Mål for MPWs opplæringsmateriell Forebygge krig, terror, menneskerettighets-brudd og annen maktmisbruk. Fremme medfølelse, omsorgs- fulle forhold, rettferdige strukturer og fredskultur. Forbedre helseutfallet for pasienter og samfunn i voldelige situasjoner. Styrke helsepersonells kompe- tanse i freds- og konfliktarbeid.

Mål for opplæringen (1) Når du er ferdig med dette kurset bør du være i stand til å: ha en folkehelsetilnærming til krig og andre former for vold. demonstrere kunnskap om hvordan helsen påvirkes av direkte og strukturell vold mot individer og samfunn.

Mål for opplæringen (2) belyse bredden av muligheter helsepersonell har til å bidra til å redusere fredsunderskudd. identifisere helsepersonells egne fredsegenskaper og demonstrere bevissthet om annen nyttig fredskompetanse. gjenkjenne og utnytte muligheter til voldsforebygging og til å fremme fred ved ditt arbeidssted og i klinisk praksis.

Login page

Syv internettkurs

MEDSINSK FREDSARBEID ER OGSÅ … et partnerskap mellom helseorganisasjoner og læringsinstitusjoner Croatian Medical Journal, HR Finnish Psychologists for Social Responsibility, FI Global Doctors, DK Norwegian Medical Association, NO Human Rights Foundation of Turkey, TR Institute of Public Health of the Republic of Slovenia, SI IPPNW Germany, DE International Federation of Health and Human Rights Organizations, NL Johannes Wier Foundation, NL Medact, GB Norwegian Centre for Telemedicine, NO Nuremberg Clinic - Centre for Communication, Information, Education, DE NVMP Gezondheidszorg en Vredesvraagstukken, NL University of Bergen, Centre for International Health, NO University of Bradford, Centre for Conflict Resolution, GB University College London, Centre for International Health & Development, GB University Medical Center Hamburg-Eppendorf, DE County Governor in Troms, NO OG ÅPENT FOR FLERE SAMARBEIDSPARTNERE

Referanser Galtung J (1996). Peace by peaceful means: peace and conflict, development and civilisation. London, Prio/Sage. Galtung J (2002). What is peace studies? In Johansen J, Vambheim V (eds). Three papers by Johan Galtung. Tromsø, Centre for Peace Studies, University of Tromsø, Norway Rosenberg M (2003). Nonviolent communication: a language of life. Encinitas, CA, Puddle Dancer Press. WHO (2002). World report on violence and health. Geneva, WHO. World Health Assembly (1981). Resolution 34.38. © medicalpeacework.org 2012 Forfatter Klaus Melf, grafisk profil Philipp Bornschlegl, oversetter Ellen Krystad