FoU og fradragsrett OLF Skatteseminar 2011 Adv. Jan B. Jansen BA-HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Johan Petter Barlindhaug Styreleder North Energy ASA Prof. II Nordområdesenteret v/Universitetet i Bodø Møter vi utfordringene med tyngde - eller er vi.
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Kjell Erik Øie Statssekretær
Norsk petroleumspolitikk
Ved inngangen til 18.konsesjonsrunde: Regjeringens strategi
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus SkatteFunn Vigdis Tuseth, Innovasjon Norge Levanger 11.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Merverdiavgift – Praksis og erfaring
Innovasjon og nyskaping
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

FoU og fradragsrett OLF Skatteseminar 2011 Adv. Jan B. Jansen BA-HR

Problemstillinger •Sktl § 6-1; kostnad til inntektserverv ◦Saklig sammenheng ◦Tidsmessig sammenheng •Sktl § 6-25; konkrete prosjekter eller er blitt driftsmidler •Konsernforskning ◦Konsernforskning i utlandet •Nytte i Norge? •Sktl § 13-1 ◦Fordelingsprinsipper ◦Forskning i Norge •Nytte i utlandet •Sktl § 13-1 ◦Fordelingsprinsipper •Fokus på konsernforskning

Myndighetenes politikk •St.meld. Nr. 63 ( ): Det fremgår av punkt 10 og 11 i utlysnings­formularet at Olje- og energidepartementet under behandlingen av konsesjonssøknaden bl.a. vil legge vekt på at oljeselskapene gjennom gjensidig lønnsomt samarbeid med norsk industri bidrar til økonomisk vekst og sikring av norske arbeidsplasser. Videre har en også oppfordret til samarbeid på andre felter, særlig innen forskning og utvikling av teknologi for større havdyp (gjengitt i klagekjennelse fra 1988) •St.meld. Nr. 9 ( ): Samarbeidet skal komme all norsk industri til gode. Prosjektene skal være bedriftsøkonomisk lønnsomme og gjensidig fordelaktige for samarbeidspartnerne. Den utenlandske partneren skal bidra med f.eks. teknologi, marked, bedriftsutvikling, opplæring og/eller internasjonalisering av den norske partner ut over eventuelle finansielle ytelser. Samarbeidsbestrebelsene skal pågå som en kontinuerlig prosess, uavhengig av de enkelte konsesjonstildelingene.

Myndighetenes politikk •Faktahefte 1991: Tildelingskriterier Hovedkriteriet som legges til grunn for en vurdering av søkerene er om de har tlstrekkelig erfaring til å kunne delta aktivt i undersøkelsen etter og utnyttelse av petroleum. … En rekke andre forhold ved søkeren vil også bli tillagt vekt. Ett kriterium er i hvilken utstrekning søkeren er bidrar til å styrke norsk økonomi, industriell vekst og sysselsetting, herunder bruk av norske varer og tjenester i Norge og i utlandet, samt deltakelse i teknologi- og industrisamarbeid med norske forsknings- og industrimiljøer. •OEDs hjemmeside (2009): Regjeringens mål med forskning og utvikling innenfor energi- og petroleumssektoren er å bidra til en effektiv og bærekraftig utnyttelse av de norske energi- og petroleumsressursene. Satsingen på forskning og utvikling (FoU) er et sentralt element i regjeringens visjon om at Norge skal være verdensledende innenfor utviklingen av miljøvennlig energi. Energi- og petroleumsnæringenes forsknings- og teknologiprosjekter er de sentrale bidragene til langsiktig kompetanseutvikling og konkurransekraft innenfor den norske olje- og energisektoren. Den offentlige FoU-innsatsen er viktig for å utløse forskning og teknologiutvikling som ellers ikke ville vært iverksatt. Samlet bidrar satsingen på forskning og teknologiutvikling til å sikre økt verdiskaping og velferd for dagens samfunn og kommende generasjoner.

Myndighetenes politikk •OEDs hjemmeside OG21: OG21 har greid å få oljeselskaper, universiteter, forskningsinstitusjoner, leverandørindustri og myndigheter til å samle seg om en felles nasjonal teknologistrategi for olje og gass. OG21- samarbeidet er med på å sikre en mest mulig effektiv og målrettet forskningsinnsats i den norske petroleumssektoren. Dette samarbeidet regnes som unikt i sitt slag i verden. … En viktig målsetting for OG21 er at offentlige midler til forskning og utvikling innenfor petroleumsrelaterte områder må økes til 600 mill. kroner årlig. OG21 mener en slik offentlig forskningsinnsats er tilpasset de teknologiske hovedutfordringene man ser for seg i sektoren. Dagens offentlige midler blir kanalisert gjennom programmene PETROMAKS og Demo 2000 i Norges forskningsråd. Disse programmene er myndighetenes viktigste virkemiddel for å følge opp den nasjonale teknologistrategien. •Samrådet Kongsberg: - Langt unna kysten eksisterer det undervannsteknologi i verdensklasse. Jeg er imponert over Kongsbergmiljøets kompetanse og omstillingsevne. Dette er et viktig sted å besøke når vi nå står overfor nye utfordringer og vil ha behov for nye løsninger på norsk sokkel, sa olje- og energiminster Terje Riis-Johansen.

Faktaheftet 2010

•Offentlig involvering OG21 har greidd å få oljeselskap, universitet, forskingsinstitusjonar, leverandørindustrien og styresmaktene til å samle seg om ein felles nasjonal teknologistrategi for olje og gass. Bidraget frå styresmaktene i petroleumsforskinga er hovudsakleg organisert i forskingsprogramma PETROMAKS og DEMO Desse programma skal bidra til å nå måla som er sette gjennom OG21-strategien. Den offentlige finansierte petroleums forskinga har et betydelig fokus på miljø. Det er bevilga midler under PETROMAKS og DEMO 2000 til å finansiere forsking på tiltak som skal gi reduserte klimagassutslipp. Midlane frå styresmaktene blir kanaliserte gjennom Noregs forskingsråd, som koordinerer programma. ◦Offentlig styrt forskningsstrategi •Ressurshensyn, økt/forbedret utvinning •Norsk leverandørindustri

Litt historie •Ligningen 1980 (Utv 1985 s. 166) ◦Tilskudd uten direkte motvederlag •Alminnelig skattelovgivning •Formuesforminkelse (oppofrelse) eller ombytte verdier •«ikke var den nødvendige faktiske og rettslige sammenheng mellom de bidrag som var ytet og de utvinningstillatelsene selskapene hadde oppnådd eller kunne komme til å oppnå…» •Grunnlag for aktivering som teknisk know-how? ◦Avtalene ga ikke noen særrett til å utnytte resultatene eller overlate dem til andre mot vederlag. ◦Heller ikke tilstrekkelig at teknologi kunne få betydning i sokkelvirksomheten. •Klagekjennelse 1988; forskning og industrisamarbeid. •Industrisamarbeid, hovedformål betydning for lisenstildeling •Forskning boreslam, direkte sokkel. •Prosjekter knyttet til prosesser, teknologi og patenter fra morselskapet; videreutvikling relateres til landbasert virksomhet.

Operatør •Samarbeids-/regnskapsavtalen ◦Lisensrelevant forskning • b): Forskning mv som direkte kan henføres til Fellesoperasjonen, skal belastes felleskontoen med de faktiske kostnader, forutsatt at slike kostnader ikke overstiger de som ville påløpt dersom slike tjenester hadde blitt utført av frittstående konsulentfirmaer og serviceselskaper. ◦Generell FoU •Def. … prosjekter (etter Norsk Forskningsråds definisjon av Forskning og Utvikling) som utføres av eller i regi av operatøren. Prosjektene skal være til nytte for de oppstrømsrettede operasjonene og være kostnadsbelastet hos operatøren. •2.2.2: Operatørens kostnader til Generell Forskning og Utvikling kan belastes på felleskontoen i forhold til årets lete-og utbyggings- og driftskostnader etter følgende… (glidesatser) •Operatøren må hvert år dokumentere at Generell Forskning og Utvikling har nytteverdi for norsk sokkel og er kostnadsbelastet i et omfang som minst tilsvarer belastningsretten mot relevante Felleskonti.

Organisering, eksempel MorOljeForskning PL 001 Generell FoU Lisens FoU OG Mor belaster ut 20 av 50. Forskning belaster 30. Lisensen belastes, slik at 35 fordeles til partnere og 15 beholdes av Olje.

Typisk FoU prosjekt Brønnplugg AS Brønntech Oppstr 1 Oppstr 2 Oppstr 3 Oppstr 4 Petromaks

Rettigheter, kommersiell utnyttelse •Brønntech ◦Utførende ◦Rett til kommersiell utnyttelse ◦Rett til patenter •Oppstr. ◦Finansiering ◦Feltdata mv ◦Kompetanse ◦Tilgang til resultater ◦Utnyttelse i egen virksomhet ◦Inkludert konsern ◦Rabatt produkter •Offentlige ◦Finansiering ◦Deltakelse ◦Offentliggjøring

Skattemessige problemstillinger •Sktl § 13-1; kostnader til inntektserverv ◦Formål deltakelse i norske tillatelser ◦Klart løst i klagenemndspraksis •Sktl § 6-25; konkrete prosjekter eller er blitt driftsmidler ◦Mindre relevant for tilskudd til prosjekter. •Sktl § 13-1, inntektsreduksjon/interessefellesskap ◦Konsernforskningen •Nytte i Norge •Prosjekter relevant for oppstrømsvirksomhet som forestås i Norge •Prinsipper/nøkler for fordeling i konsern/til Norge •Dokumentasjonskrav operatør

Norsk FoU •Norsk FoU •Relevans for Norge, delfinansiert gjennom offentlige programmer •Dokumentasjonskrav operatør •Utgangspunkt fradragsrett. •Viderebelastning konsern; avtalegrunnlag ◦KBO, fastleggelse av rettigheter •Overprøving av partenes/konsernets forståelse? •Sktl § 13-1 ◦Kostnadene, ikke påvirket av interessefellesskap ◦Grunnlag for krav om viderebelastning? •Har «Olje» deltatt i forskning i Norge grunnet interessefellesskap med konsernet, og dermed fått inntekt redusert? •Oppfyllelse av norsk politikk for lisenstildelinger ◦Skjer det overføring av teknologi? •Vederlag for tilgang til teknologi •Nyttetesten •Offentliggjøring av resultater •Bransjens deltakelse •Rabatter kjøp produkter

Status før Kln •Norsk FoU ◦Brutto kostnader skal viderebelastes konsern ◦Samme fordeling som etter Kbo ◦Eks: •30 x 0,2 = 6 •Refusjon partnere fullt skattepliktig (35) •Skattepliktige inntekter høyere enn aksepterte kostander? •Betyding for organisering av FoU •Forespørsel om prioritert behandling i Kln •Utfordringer mht dobbeltbeskatning ◦Nytte i Angola om forskning på installasjoner i isutsatte områder •Myndighetenes doble bokholderi