Miljøfyrtårn Vefsn kommune v/Leif Morten Aas Lunsjmøte 29.april 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Innkjøpsseksjonen Marianne B. Svendsen Åse Barsnes Skattum
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Nasjonal sertifiseringsordning med basis i HMS
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Fremskaffelse av leieboliger
Universell utforming i offentlige anskaffelser
1 Fremtidens byer 10. mars 2009 Stein Erik Fjeldstad Seniorrådgiver Avdeling for offentlige anskaffelser T:
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser – smartere innkjøp Omsorgsbyggkonferansen 2014 – Gørill Horrigmoe.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Konkurranseutsetting og innovative innkjøp – hvis flere oppgaver skal løses bedre Byrådsleder Stian Berger Røsland.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
Regionale forskningsfond
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Vil du selge til det offentlige? Næringslivsseminar Leknes 15. februar 2011 Velkommen. Presentasjon av programmet Villy Angelsen, økonomisjef.
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Å være Miljøfyrtårn.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar 4530 godkjente.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Samhandling for effektive planprosesser
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Regionalt samarbeid/ partnerskap
MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Miljøfyrtårn Vefsn kommune v/Leif Morten Aas Lunsjmøte 29.april 2010

Miljøfyrtårn Startet som et prosjekt i Kristiansand kommune i 1996 Stiftelsen Miljøfyrtårn ble dannet 13. november 2003 Fra 1. januar 2004 overtok stiftelsen driften av, og det juridiske ansvaret for Miljøfyrtårn-ordningen Stiftelsen Miljøfyrtårn med sin administrasjon i Kristiansand drifter sertifiseringsordningen Miljøverndepartementet støttet Miljøfyrtårn økonomisk fra 2000 til 2006. Fra 2007 er ordningen selvfinansierende. Hovedvekten av inntektene kommer fra de sertifiserte virksomhetene.

Stiftelsen Miljøfyrtårn Stiftelsens vedtekter § 2 Formål Stiftelsens skal videreutvikle, markedsfore, veide og drifte Miljøfyrtårn-ordningen, herunder Miljøfyrtårnsertifiserings ordningen. Stiftelsen skal arbeide for at flest mulig små- og mellomstore virksomheter i privat og offentlig sektor over hele landet blir Miljøfyrtåm-sertifisert. Miljøfyrtårn-sertifisering skal bidra til at virksomhetene reduserer sin miljøbelastning, at de bedrer sitt arbeidsmiljø, og at de oppnår konkurransefortrinn. Sertifiseringen skal vare basert på praktiske tiltak som gir reelle forbedringer. Stiftelsens skal samarbeide nært med kommuner og fylkeskommuner, lokalt næringsliv og offentlige virksomheter for å bidra til utvikling av bærekraftige lokalsamfunn.

Stiftelsen Miljøfyrtårn I rundt 187 norske kommuner finnes det virksomheter med Miljøfyrtårn-sertifikat og kommunene har her vedtatt politisk å bruke Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er en nasjonal anerkjent sertifiseringsordning. Kommunene får gjennom Miljøfyrtårn et konkret, relevant og enkelt verktøy til å arbeide målrettet med miljø- og klimautfordringene mot lokalt næringsliv og i egne virksomheter. Kommunen legger til rette for miljøsertifisering. Positivt for omdømme i og miljøet til kommunen

Per 19.april er 2235 virksomheter sertifisert i Norge, herav 23 i Vefsn kommune Brillehuset Mosjøen AS Cubus AS Delta Energi AS Elektriker`n FRIIS`CO Bilskadesenter Esthetique Mosjøen Helgeland Elektro AS Helgeland Sparebank Mosjøen Hjelp24 Mosjøen HMS Mosjøen Vefsn kommune, Rådhuset (1.okt -02) Toyota Nordvik AS avd.Mosjøen Kåre Nervik Bilforretning AS Lene V Mosjøen AS MRK Senteret Mosjøen Videregående skole Notabene Nygaards Malerforretning AS Princess Mosjøen Rørlegger`n Stenvall AS Sjøsiden Drift AS Sjøsiden kiosk MIX Statens Vegvesen Region Nord, Helgeland distrikt

15 på topp-statistikk

Kommunens rolle… Vedtatt kommunedelplan for hovedsatsningsområdet miljø, trekkes Miljøfyrtårn fram som et av tiltakene for å oppnå hovedmålsetningen for området (2001) Kommunen har et overordnet ansvar for å veilede, informere og markedsføre ordningen, pådriverrolle. én person er Miljøfyrtårnansvarlig i kommunen (Internkonsulent) Når det er lokale Miljøfyrtårnkonsulenter (2) og sertifisører (2) gjennomfører kommunen ikke selv disse oppgavene (Kommunen har ansvaret for sertifiseringen, sertifisørene gjennomfører oppgaven) Konsulent: Pia Segtnan, HMS Mosjøen Konsulent: (Aagot Carlsen, Ingeniørgruppen) UT 2010 Konsulent: (Toril Joakimsen, Sandnessjøen Engineering AS) INN høst 2010 Sertifisør: Tor-Fredrik Saue, Miljø Consult Sertifisør: Aagot Carlsen, Ingeniørgruppen Kommunen får informasjon om Miljøfyrtårn innen et par mnd. på hjemmesidene

Godkjenningsbrev Xxxx xxxx Miljøveien 1 8657 Mosjøen MILJØFYRTÅRNSERTIFISERING I VEFSN KOMMUNE Vefsn kommune deltar i Miljøfyrtårnordningen. I den sammenheng skal alle som er godkjent sertifisør og som skal sertifisere virksomheter innenfor kommunens grenser etter denne ordningen, ha en skriftlig bekreftelse fra kommunen på at de har meldt fra om dette på forhånd. Vefsn kommune kan med dette bekrefte at xxxx xxxx er godkjent sertifisør i forhold til krav satt av stiftelsen Miljøfyrtårn og kan dermed sertifisere offentlige og private virksomheter i Vefsn kommune. Dette brevet er gyldig sammen med kursbevis for sertifisør og at man er oppført i Stiftelsen Miljøfyrtårn sin oversikt over godkjente sertifisører. Med hilsen Magne Pettersen rådmann Leif Morten Aas rådgiver

Kommunen v/ordfører og sertifisør signerer sertifikatene Foto: HA v/Christopher Engås Kommunen v/ordfører og sertifisør signerer sertifikatene Utdeling i kommunestyremøtene Fortsatt engangsstøtte (innramming + 5 000kr)

Det offentlige som innkjøper v/ Ewa Rosting Enge Staten, fylkeskommuner og kommuner Betydelig innkjøpsmakt -Det offentlige kjøper i dag varer og tjenester for ca 300 mrd. kroner årlig. Næringslivet

Næringslivet og offentlig sektor Næringslivet møter offentlig sektor i ulike roller. - planlegger og utvikler, politisk retningsgiver, myndighetsutøver, tjenesteprodusent og som innkjøper og kunde. Hvordan det offentlige organiserer og utøver sin virksomhet har stor betydning for næringslivets innovasjons- og konkurranseevne.

Offentlig sektor som innkjøper/kunde Her har vi en fells utfordring ! Lov og forskrift om offentlige anskaffelser.

Offentlige anskaffelser og innovasjon Som en stor og betydningsfull kunde kan kommunal og statlig sektor stimulere til innovasjon (produkt-, prosess og tjenesteutvikling) ved å være en krevende kunde. Det må da stilles fremtidsrettede krav til varer og tjenester i innkjøpsprosessene.

Status- utfordringer i dag. Manglende kunnskap om regelverk og metodikk rundt måter å organisere offentlig innkjøp på er ofte en utfordring for å få til mer innovasjon i offentlige anskaffelser. Potensialet for innovative offentlige anskaffelser er stort.

Gevinster ved mer innovative offentlige anskaffelser En offentlig sektor som opptrer som krevende kunde vil gi betydelige gevinster som tjener stat, kommune, næringslivet og samfunnet for øvrig.

Miljø og regelverket for offentlige anskaffelser Hovedformålet med lov om offentlige anskaffelser er å sikre effektiv bruk av det offentliges midler. Forretnignsmessig tilnærming og likebehandling av leverandører vil bidra til høyere verdiskaping i samfunnet ved at loven pålegger å:

Basere anskaffelser på konkurranse så langt det er mulig. Ivareta hensynet til forutberegnelighet, gjennomsiktighet og etterprøvbarhet i anskaffelsesprosessen. Sikre likebehandling av leverandører, herunder også leverandører fra andre land Vurdere de miljømessige konsekvensene av anskaffelsen

Anvendelse av miljøkrav i anskaffelser. Når og hvor? Krav skal stilles der det er mulig og relevant for anskaffelsen.

Miljøkriterier – veiledning for miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Det kan være utfordrende å ta miljøhensyn på en effektiv måte innenfor regelverket. Derfor er det utviklet produktspesifikke standard tekster med veiledning som anbefales brukt. Offentlige oppdragsgivere skal i henhold til lov om offentlige anskaffelser §6 (og FOA § 17-3)  ta hensyn til miljømessige konsekvenser av anskaffelsen under planlegging av den enkelte anskaffelse. Dette medfører at det vurderes hvilke krav og kriterier som bør stilles til produktet/tjenesten, leverandøren og/eller kontraktsgjennomføringsperioden. De miljøkrav og -kriterier som stilles, skal tas inn i konkurransegrunnlaget for å ivareta kravet til forutberegnelig for leverandørene. Dette vil være en del av konkurransegrunnlaget sammen med flere andre krav og kriterier. Her finner du krav- og kriterier, med tilhørende krav til dokumentasjon på flere produkt- og tjenesteområder som kan brukes som utgangspunkt for miljøkravene i konkurransegrunnlaget.

Det grunnleggende kravet om forholdsmessighet som fremgår av forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) § 3-1 femte ledd, innebærer at de miljøkrav og -kriterier som stilles skal stå i forhold til kontrakten som skal inngås. Etter de grunnleggende kravene må kravene være relevante for den konkrete kontrakten, og dokumentasjonskravene som stilles skal også stå i forhold til kontrakten. Dette medfører at noen av miljøkravene og -kriteriene som foreslås må tilpasses den konkrete anskaffelsen. Dette innbærer også at dokumentasjonskrav og -mengde må tilpasses størrelse og type kontrakt. Noen kontrakter kan være komplekse selv om kontraktsverdien ikke er stor. Det vil si at det må vurderes helt konkret om foreslåtte krav og kriterier passer inn i den anskaffelsen som planlegges. Kriteriesettene har vært utviklet i samarbeid med både leverandører og innkjøpere for å finne en balanse mellom miljøhensyn og markedsrealiteter. Balansepunktet forventes å flytte seg etter hvert som produktene blir mer miljøtilpasset. Dessuten arbeides det med internasjonal harmonisering av kravene når dette er effektivt. Dermed vil kriteriesettene måtte revideres. Hvor ofte dette skjer vil være avhengig av produkt.

Verktøy (eksempler på områder hvor anbefalte kriterier foreligger) Inkontinensartikler/bleier Trykksaker/trykkerier Klær/tekstiler Vaskeritjenester Oppføring av bygg Kontormøbler For planleggings -og prosjekteringsfirmaer IKT-produkter Hotelltjenester Tonerkassetter Kopipapir Renholdstjenester Bil og drosjetjenester Se: http://www.anskaffelser.no/tema/2009/06/miljokriterier

Hvor bør man stille krav Miljø som krav til ytelsen Miljø som kvalifikasjonskrav Miljø som kontraktskrav

Iverksetting av handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser Formålet er: At miljøbelastningen fra innkjøp av varer og tjenester skal bli så liten som mulig En effektiv bruk av ressurser Å bidra til innovasjon og konkurransedyktig næringsliv

Innovasjon på dagsorden Myndigheter og næringsliv (NHO) er opptatt av å øke innovasjonen og næringsutviklingen ifm offentlige anskaffelser.

Leverandørutvikling – et tiltak for å fremme innovasjon Leverandørutvikling er et samspill mellom det offentlige, hvor det offentlige tilrettelegger anskaffelsesprosesser som utfordrer og utvikler leverandørenes konkurranseevne, slik at de er i stand til å dekke oppdragsgivers fremtidige behov og dermed sikre en bedre utnyttelse av samfunnets ressurser.

Det nasjonale partnerskap for leverandørutvikling KS NHO FYLKESMANNEN I NORDLAND NORDLAND FYLKESKOMMUNE LO INNOVASJON NORGE FORSKNINGSRÅDET DIFI Større statlige virksomheter og kommuner

Tenke synergier mellom fora som jobber etter lignende formål. Øke kunnskapen og forståelsen vedr regelverk og verktøy i prosessen. Se mulighetene i utfordringene Gjensidighet i å gjøre hverandre gode gjennom dialog

Nyttige linker: Veileder miljø og regelverket i offentlige anskaffelser http://www.regjeringen.no/upload/kilde/mod/red/2004/0021/ddd/pdfv/197434-ferdig_miljoveileder.pdf Veileder i leverandørutvikling http://www.anskaffelser.no/dokumenter/veileder-i-leverandorutvikling Nyttig om alt innenfor anskaffelser: www.anskaffelser.no