Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Advertisements

10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Asyl og migrasjon i et europeisk perspektiv
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Norske erfaringer med regelverksutvikling og utvikling av bevaringsverdige sorter Jon Magne Holten Fagsjef landbruk Oikos – Økologisk Norge
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Hva er Fretex ?.

Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke.
ISPS sikring og Beredskap
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Nytt internasjonalt helsereglement
End of waste - Når blir avfall til produkt? Byggavfallskonferansen 29.Januar 2014 Ellen Halaas Fagrådgiver Avfall Norge.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
electronic information
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Prosessen for tildeling av klimakvoter for perioden Benedikte Wiig Sørensen.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Transportvedtekt oppdateres:
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Konsekvensvurderinger og uttesting av REACH- forslaget uSFTs økonomiske konsekvensvurdering gir ikke ny kunnskap – men nyttig kartlegging i.
Governmental Social Responsibility Fafo Østforum 3.mars 2005 Regelverket for offentlige anskaffelser Status, erfaringer, utfordringer.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal arbeidstidsavtale
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Norges vassdrags- og energidirektorat
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
EU Roaming regulering Nye priser gjeldende fra 1. juli 2013.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Databehandleravtaler ifm. HMN LØ RBU HMN LØ 1.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Nytt personvernregelverk fra EU
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Lovforslag i Finland.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere en felles og lik sikkerhetsbeskyttelse av varer som bringes inn og ut av EU n Skal etableres et felles risk-management rammeverk for EU n Felles kriterier og harmoniserte krav for Autoriserte Økonomiske Operatører (AEO) n Skal etablere nærmere regler for forhåndsvarsling av alle varer som skal inn og ut av EU. Ulike regler kan etableres avhengig av typer varer.

Forhåndsvarsling av all eksport til EU n De nye prosedyrene skal i detalj fastsettes gjennom forskrifter, (Implementing Provisions) som nå høsten 2005 er i ferd med å utarbeides av Kommisjonen. Disse skal etter planen tre i kraft fra 1. januar 2007 n Basiskonseptet for EUs ytre tollgrenser er : n -Krav om forhåndsdeklarasjon til og fra EU n -Pålitelige operatører tilgodeses (AEO) n -Felles kriterier for risikoanalyser

Forhåndsvarsling n Opprinnelig forslag fra Kommisjonen var 24 timer for skip med containere før lasting ved avgang og 2 timer for landtransport og jernbane. Dette er nå endret til 1 time for landtransport, men fortsatt 2 timer for jernbane, fortsatt samme bestemmelse for containere på skip, men for bulkvarer er regelen 24 timer før ankomst til EUs territorim. For nærskipsfarten innen Europa, både innenfor og utenfor EU er grensen 2 timer før ankomst til EUs territorium. For fly gjelder varslingen ved take-off og for express carriers, 15 minutter før avgang. n Etter forslaget skal 31 data-elementer opplyses om før varene ankommer tollområdet (Kilo, type av varer, type av emballasje, antall pakker, varenummer (HS), hvem som deklarerer varen, transportmiddel, avsender, mottaker, etc)

Autoriserte økonomiske operatører (AEO) n Etter forslaget kan enhver økonomisk operatør søke tollmyndighet om å få status som AEO. Eget skjema finnes for dette. Godkjenning kan ta inntil 90 dager for å få slikt AEO-sertifikat n En rekke kriterier må oppfylles for å få AEO - status (vandel, sikkerhets- og interne kontrollsystemer, finansielt, logistikksystem etc.) n AEO får automatisk (og dermed rask) lossetillatelse i EU. Ingen AEO-status medfører strengere kontroll og dermed ventetid n Viktig at norske eksportører og transportører/speditører kan få status som AEO

Forhåndsvarsling ved all eksport til EU Hovedinnvendinger: n Kan oppstå forsinkelser og økte kostnader for bedriftene, spesielt SMB n Kan ha negative konsekvenser for hele logistikk- kjeden n De som får status som AEO har ikke klare nok fordeler n Bør være mulig å opprettholde ordninger som er handelsforenklende, slik som vi har i Norden

Hva må gjøres? n NHO har 15. november sendt brev til finansministeren (ansvarlig for tollmyndigheten) om saken. n Norge må så raskt som mulig gå i dialog og forhandlinger med Kommisjonen for å få på plass en bilateral avtale som er god for norsk næringsliv og rederinæring. Tiden er knapp. n Norge bør primært være på innsiden av EUs sikkerhetssone og dermed slippe de krav som tredjeland vil stå overfor. Dette betyr at Norge må ”overta” EUs regelverk på dette området. n Det nye systemet må ikke skape nye handelshindringer mellom Norge og EU.