Arne Trengereid 16. september 2011 Tromsø og omegn Regionråd Tromsø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Student Exchange Programme
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Lofoten, medlemsmøte John-Steve Linløkken Markedsstrategisk Leder 11. Oktober 2012.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Helseberedskapskonferansen 2013
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Om skole og næringslivssamarbeid
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Innledning ved BioHus konferansen
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Fra regional flyplass til global aktør
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
INN I FREMTIDEN Hvor er vi om 10 år? Satsningsområde Troms Best på Fagopplæring 22.mars 2006 Marianne Telle Bedriftskompetanse.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Regionale forskningsfond
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
The Fjords - Excited by the Fjords
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Utskrift av presentasjonen:

Arne Trengereid 16. september 2011 Tromsø og omegn Regionråd Tromsø

Hovedoppgave NordNorsk Reiseliv AS 11/16/10Side 3 Markedsføring av Nord Norge som reisemål Vi skal skape reiselyst!

NordNorsk Reiseliv satser på økt volum for å styrke økonomien i reiselivet i Nord derav: VISJON 5 millioner fornøyde gjester til Nord-Norge hele året! I dag er det ca 2,8 millioner gjestedøgn i Nord-Norge

Reiselivet i Norge involverer mange KRD Infrastruktuktur og kompetanse NHD Regjeringens reiselivsstrategi Innovasjon Norge Landsdelsselskaper Forum for reiseliv Destinasjoner Aktørerer Markedsråd Norge Innovasjon Norge Næringsministerens reiselivsråd Finansiell konsolidering Siva/Invest i Nord/ Banker Prosjekt ”Reiseliv i Nord” Arena, FOU Fylkeskommuner NHO Reiseliv Fylkesmannen Kommuner Andre dept. Fiskeri, samferdsel Landbruk etc

Organisering av reiselivet i Nord-Norge Markeds råd Markeds råd

Side 7 Profilmarkedsføring (prioriterte opplevelsesområder /spydspisser) Profilmarkedsføring (prioriterte opplevelsesområder /spydspisser) Produktmarkedsføring (Kjøpsutløsende produkter) Produktmarkedsføring (Kjøpsutløsende produkter og støtteprodukter) A ”Attention” I ”Interest” D ”Desire” A ”Action” Blir oppmerksom på Nord-Norge som et spennende og attraktivt reisemål: ”Dit kunne jeg tenke meg å dra!” Fatter interesse for Nord-Norge som reisemål. Søker mer informasjon. Søker ytterligere bekreftelse på attraktiviteten. ”Spennende! Dette må jeg undersøke nærmere! Hvor kan jeg reise, mon tro?” Begynner å planlegger reise til Nord- Norge. Undersøker konkrete tilbud og muligheter. ”Her er det jo så flott, og utrolig mye å oppleve! Jeg får mer og mer lyst til å besøke Nord-Norge!” Bestiller reisen til Norge, med overnatting, transport og opplevelser. ”Nå har jeg undersøkt ulike alternativer, og er klar for å legge inn bestillingen. Dette blir morsomt!” Sammenhengen mellom profil- og produktmarkedsføring

Profilmarkedsføring Ambisiøse mål for nordnorsk reiseliv krever at fellesskapet tar ansvar for profilmarkedsføring, samtidig som bedriftene øker sin innsats innen produktmarkedsføring. Det er kombinasjonen av profilmarkedsføring og produktmarkedsføring som bidrar til å bringe flere turister til Nord-Norge

9 Prioriterte opplevelsesområder Natur- fenomener Det arktiske Kyst & kystkultur Samisk kultur • Landemerker, nordkapp • Skiftende vær, kontraster • Isbreer • Malstrømmene • Nasjonalparker • Torghatten • Fjell møter hav • Vega verdensarv • Lyngsalpene • Viddene • Skjærgård • Nordlys • Midnattssol • Ekstremgeografi • Polarnetter • Flora og Fauna • Isbjørn • Polarhistorien • Svalbard • Snø og is • Nordlys • Midnattssol • Øyrikene, Lofoten, Senja • Fiskekulturen • Fiskeværene • Handelsstedene • Mytologi, sagn og eventyr • Språket, humoren • Matkultur • Hurtigruten • Vikinghistorien • Litteraturen • Malerne • Sel og hval • Musikken • Historie og mytologi • Levesett • Tre stammers møte • Sjøsamisk kultur • Reindrift • Joik • Festivalene • Duoddji • Maten De fire områdene blir prioritert fordi de tilfredsstiller følgende kriterier: •Skal differensiere Nord-Norge fra konkurrentene våre alene eller i fellesskap •Et viktig motiv for mange for å reise til Nord-Norge •Et reisemotiv som kan stå alene (spydspiss) •Er relevant for Finnmark, Troms, Nordland og Svalbard •Samsvarer godt med kategoribeskrivelsen, dvs. er attraktive for målgruppen vi retter oss mot og gir oss konkurransekraft i forhold til de vi har definert som våre konkurrenter

Selskapets finansieringsgrunnlag Selskapet har et svært godt samarbeid med fylkeskommunene i Nord Norge, KRD og NHD. Fylkeskommunene Grunnfinansiering Mill 9,0 Administrasjonstilskudd 3,9 Markedsføring 4,5 KRDMarkedsføring 10,0 NHDMarkedsføring via INO 15,0 Markedføringsmidlene brukes til profilering av Nord Norge som reisemål. I tillegg bidrar reiselivsnæringen med egenandeler i kampanjer, i reiseguider og med gratisytelser og en betydelig egeninnsats i forbindelse med presse og visningsturer.

Utdrag fra markedsbudsjettet høyest prioriterte markeder 2011 MarkedNNR / KRDNHD via INO Norge Tyskland Sverige Nederland Storbritannia

Markeder – Nord-Norge Basert på nevnte analyser og spørreundersøkelse blant destinasjoner og bedrifter (tall i parentes er rangering i henhold til overnattingsstatistikk og aktørenes prioritering) •Etablerte markeder •Norge(1 + 1) •Tyskland(2 + 2) •Sverige (3 + 3) •Nederland(4 + 5) Utviklingsmarkeder Storbritannia (9 + 4) Finland (5 + 6) Russland (16 + 7) Danmark (6 + 8) Japan/Kina ( ) USA/Canada (15+15) Etablerte markeder: basispakker Frankrike (7 + 9) Italia (8 + 10) Spania ( )

Presse og mediaverdi (115 mill ++) 8 av 12 David Spinx filmer fra NN Lonely Planet x2 3 reiseprogram på russisk TV 4 mill seere på spansk TV New Scandinavian Cooking (nye program kommer) To airbus landet på Evenes i mars 2010 fra Japan, Lakselv 2011 (Sunami Japan kanselleringer) Felles reiseguide Merkevaren Nord-Norge, ny profil og kommunikasjonskonsept Grundig markedsstrategisk gjennomgang for reiselivet i Nord-Norge Gjennomarbeidet og omfattende aktivtetsplan Nord-Norge mer synlig i markedene NNR i god utvikling

11/16/10Side 8 Overnattingsstatistikk fordelt på formål Vi ser resultat av økt innsats

Totale gjestedøgn januar- juli 2010 mot 2011 Vi ser resultat av økt innsats

Utvikling ferie & fritidstrafikk januar – juli 2011 Vi ser resultat av økt innsats

Utvikling i antall utenslandske gjestedøgn januar – juli 2011 Fortsettelse….

Viktige prioriteringer i NNRs videre arbeid Sikre og styrke fremtidig finansiering av NNRs virksomhet gjennom samarbeid med offentlige og private eiere/partnere Styrke samholdet og samarbeidet med Innovasjon Norge, regionale landsdelsselskaper, destinasjoner og viktige aktører i reiselivet Nord-Norge og Norge Fortsatt styrke markedsføringen av Nord-Norge Implementere merkevaren Nord-Norge regionalt, nasjonalt og inter-nordisk Styrke samhandling i utviklingen av reiselivet i Barentsregionen (Nordområde satsingen)

Utfordringer for å lykkes NordNorsk Reiselivs Markedsråd •Er det viktigste rådgivende organ for NordNorsk Reiseliv i markedsstrategis •Kommer med innspill til strategisk markedsplan for Nord-Norge (valg av markeder og hovedsatsinger) •Bygger gode nettverk for strategisk markedstenkning •Innspill og utvelgelse av spissprodukter/områder for profilering av Nord-Norge •Bygger markedskompetanse

Svensk suksess til/fra Tromsø

2008 begynte SAS å fly direkte mellom Tromsø og Stockholm i juli og august. Sommerruten viser seg å være en suksess med 85 – 90 % belegg. Også til neste år Sas kommer også til å følge interessen i tiden fremover og vurdere hvor vidt vi skal utvide tilbudet med å fly utover juli og august. Hvorfor ? Kommer gjestene av seg selv? Selv hos ”søta bror” er opplevelsene i Nord-Norge lite kjent.

Økt vilje til satsing regionalt gir resultater Investeringer Sverige 2010 (sommer) 2011 (sommer og vinter) NNR Troms Reiseliv Nordland Reiseliv/ FK Svalbard Reiseliv SAS AVINOR Destinasjon Lofoten Helgeland Reiseliv Vesterålen Reiseliv Visit Bodø Visit Tromsø Region Destinasjon Narvik NNR/INO/NND TOTALT

Gjennomførte aktiviteter i Sverige 2011

Utvikling av gjestedøgn i Nord-Norge jan-jul 2011 Sverige

Utfordringer for å lykkes Transport Øke andel charterturisme sammenlignet med nordlige deler av Finland og Sverige (særlig på vinter) Øke antall direkte ruter til landsdelen fra utlandet for å gi vekst fra våre viktigste markeder inn til Nord-Norge Senke pris på kommunikasjon mellom nordnorske destinasjoner Øke antall og senke priser på leiebiler Bedre koordinering av og forutsigbarhet i offentlig kommunikasjon Utbygging av Tromsø Lufthavn

Overnattingkapasitet: Fylle ny kapasitet som har etablert seg de seneste årene, både sommer og vinter (Thon hotellenes ekspansjon, Snowman Resort, Hamn i Senja, osv) Øke tilgangen på rom i luksussegmentet ( 5 stjernes hotell Tromsø). Etterlyses særdeles i det russiske og Kinesiske markedet. Cruise: Kortere cuise øker og Nord-Norge mister andeler Skipene blir større og anløpene færre noe som gir store utfordringer for organisering og gjennomføring av landarrangementene Satse på snuhavner og cruise som starter i Nord-Norge Økt potensial for vintercruise

Andre utfordringer fremover: Kompetanse / Kvalitetstenkning i næringa i nord Lønnsomhet i bedriftene krever sesongutjamning og økt volum Holde på / konkurrere om arbeidskraft i forhold til andre næringer, skape helårige arbeidsplasser (vinterprosjekter) Skape en enhetlig / fungerende og finansielt sterk destinasjonsstruktur i Nord-Norge Styrke tilgangen til risikovillig privat og offentlig kapital for å bygge gode reiselivsattraksjoner og produkter/produktcluster

FREMTID I NORD Olje / Gass / Energi Tekn/råvareHøy avkasting Fisk Havbruk / trålereGod avkastning BergverkTekn/råvareGod avkastning Reiseliv Mennesker/naturLav avkastning p.t Samfunnsbyggende Medvirker til god infrastruktur Understøtter de andre næringene 70% kvinner Distriktsvennlig/ bosetting Kulturskapende / lyst til å bo Kulturlandskapet Folk til Folk

Gjennom styrket samarbeid/samhandling og økt innsats står vi foran et historisk taktskifte i utviklingen av reiselivet i Nord. Momentum er NÅ! Markedene begynner å oppdage oss -  Sammen avgjør vi om reiselivet i nord vil lykkes.