NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Oljefondet – Store lån til land, lån til store rettighetsbrudd
Hvorfor overfisker Ivan
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Alger, fiskefór og biodrivstoff
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Høring i Stortingets finanskomité 17. oktober 2006 Norges Bilbransjeforbund ved administrerende direktør Syver Leivestad.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Hvem styrer i kommunen?.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Høring om St.prp. nr. 1 ( ) - Statsbudsjettet Norges Fiskarlag: Jan Birger Jørgensen Jan Ivar Maråk.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
FishTech 2016 Ålesund mars 2016 Fiskeflåtens rolle i ressursforvaltningen. Generalsekretær Otto Gregussen, Norges Fiskarlag.
Aktuelle fiskeripolitiske saker Adm. dir. Audun Maråk.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Rådmannens budsjettfremlegg
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten Takk for invitasjonen. Jeg skal da snakke om samarbeidet mellom petroleumsnæringen og fiskerinæringen. Det gjør jeg som ”stand-in” for leder i Norges Fiskarlag, Reidar Nilsen, som dessverre ikke kunne delta. Jan Ivar Maråk Fiskebåtredernes Forbund Representantskapsmøte i Oslo 17. og 18. januar 2007

Gøteborg-protokollen Gøteborgprotokollen er en av flere protokoller under FNs Langtransportkonvensjon. I henhold til protokollen skal utslippene av nitrogenoksider (NOx) ikke overstige 156.000 tonn i 2010 (ca 30% ned i forhold til referanseåret 1990). I 2005 er de totale norske utslippene beregnet til 216.000 tonn.

Er målsettingen realistisk? Målsettingen er 22% lavere enn forventet utslipp i 2010 (uten ekstraord. tiltak) I følge SFTs beregninger vil det være nødvendig å øke NOx-avgiften vesentlig i forhold til gjeldende avgiftssats Vil kunne være dramatisk for næringslivet Er det politisk vilje til å gå så langt? Ja! Partiene kappes om å være miljøvennlige Protokollen gir dårlig timing for Norge

Statsministerens nyttårstale Vi må ta vårt ansvar. Klimautslippene må ned. Norge påtar seg en pionerrolle når vi har bestemt at gasskraftverket på Mongstad skal ha rensing av klimagassen CO2. Det er vår månelanding. Først vil e starte med litt bakgrunnsinformasjon om havfiskeflåten, som er mitt ståsted i fiskerinæringa. Vi har ca. 220-230 havfiskefartøy i Norge. I havfiskeflåten sysselsetter vi drøyt 5.000 ansatte, hvilket er over halvparten av alle heltidsfiskere i Norge. Vi fisker med redskaper som bunntrål, flytetrål, not, line og garn. Fangstverdien i første ledd var i fjor ca. 7,5 mrd. kroner. Altså 7,5 mrd på fiskers hånd, i tillegg til betydelige ringvirkninger i flåtens nærområde.

Klimautslipp fra ulike næringer CO2 2004 (1990) Millioner tonn NOx 1.000 tonn Totalt 44,0 (34,8) 214,7 (224,1) Olje og gass 12,3 (6,7) 45,9 (28,0) Kysttrafikk 2,5 (1,8) 54,3 (39,1) Fiske 1,4 (1,4) 31,9 (30,7) Veitrafikk 10,0 (7,9) 40,8 (76,5) Luftfart 1,1 (0,9) 3,9 (3,1) Industri m.m. 5,0 (4,8) 8,6 (10,7)

Fiskeflåten og NOx Utslipp i 1990 – 30.700 tonn Landet kvantum økt med 50% i perioden Hvordan beregnes fiskeflåtens utslipp: Bunkring av fiskefartøyer i Norge Fordeling kyst/hav Bruk av utslippsfaktorer En del uavklarte forhold (utenriks fart)

Fiskeflåten og NOx SSB har brukt faktor på 75 kg NOx pr tonn bunkers i beregningene for havfiskeflåten Nye målinger fra Marintek gir grunnlag for å justere ned faktoren til 58 kg (23%) Fra 15 g NOx pr kwt til 11,6 g pr kwt – når skjedde det - dialog med SSB om dette Vi mener etter 1990 (fornying og strukturering) Siste 12 mnd er leveransene av bunkers til fiskeflåten redusert med 10% (strukturering) Er vi allerede i mål?

Utvikling i antall fiskefartøyer

Utvikling av antall hk i fiskeflåten

Stortingets vedtak om NOx NOx-avgift varslet i revidert – sovet i timen Avgift på kr. 15,- pr kg NOx utslipp Gjeldende fra 1. januar 2007 Fremdriftsmaskineri over 750 kw Refusjonsordninger for investering i renseutstyr (fiskeflåten får opptil 100% refusjon, andre maksimalt 40%) Overgangsordninger ved måling av utslipp Adgang til å inngå miljøavtale

Renseteknologien mangler Antydet 90% rensing av NOx ved bruk av katalysator (teoretisk driftsprofil) Reell driftsprofil gir et helt annet resultat, i tillegg til store driftskostnader Forslag og vedtak basert på feil forutsetninger med hensyn til rensing Motortekniske ombygginger mest reelt I fremtiden nye motorer/gassdrift

Forskrift om NOx Fiskeflåtens fritaksmuligheter begrenset ved leveranser i utlandet Fiskefartøy ikke i utenriks fart dersom fartøyet driver fiske under ”overfarten” Etablert et skille mellom nære og fjerne farvann (250 nautiske mil fra grunnlinjen) Utenlandske fiskefartøy har vesentlig gunstigere regler (utenfor 12 n.mil)

Kan vi leve med dette? Norsk fiskefartøy fisker i Nordsjøen og leverer fangsten og bunkrer i Danmark Må betale NOx-avgift til Norge Belaster Danmarks NOx utslipp Utenlandsk fartøy fisker i Nordsjøen og lander fangsten og bunkrer i Norge Slipper avgift Belaster Norges utslipp av NOx

Forskrift om NOx 3 alternativer for å beregne utslipp fra skip Måling av faktisk utslipp Kildespesifikk faktor (EIAPP-sertifikat) Sjablonregler i forskriften (4 kategorier) Sjablonfaktorene bevisst satt høyt Erfaring viser at det ofte er mye å hente på å gjennomføre måling Utarbeider felles opplegg for utslippsmåling

Gjeldende ordning Fiskeflåten betaler i dag NOx-avgift Dagens ordning er dårligere enn det som ble foreslått i statsbudsjettet Dramatisk for fiskeflåten Håper å få refundert inn en del av avgiften når en miljøavtale blir operativ Likevel fortsatt en uavklart situasjon Trenger politisk velvilje

Hva koster NOx-avgiften fiskeflåten Avhengig av målemetode. Den sjablonmessige regelen gir en kostnad på ca 90 øre pr liter bunkers Et fartøy som bruker 3.000 tonn bunkers innenfor avgiftsområdet vil få en NOx-avgift på 3,15 mill. kroner Avgiftspliktig fiskeflåte ca 325 mill. kroner Marginale fiskerier kan bli utfaset Mer sesongfiskeri

Adgang til å inngå miljøavtale Åpning for å inngå miljøavtale med Staten Må innholde utslippskrav, tidsfrister m.m. Opprettelse av fondsløsning ”Fondet” er ansvarlig for å komme i mål Fondet bestemmer selv nødvendige avgifter som må betales Adgang til differensiering av avgiftene Deltakelse i fondet ekskluderer off. tilskudd Det ser ut til å ha festet seg et inntrykk av at Barentshavet er verdens mest fiskerike område, mens Nordsjøen er en ørken etter 40 år med oljevirksomhet. Dette er ikke tilfellet. Barentshavet er rikt, men Nordsjøen er ikke fattig. Få havområder er så produktive i forhold til areal og dybde som Nordsjøen.

Miljøsamarbeid Etablert et samarbeid mellom sentrale næringsorganisasjoner (NHO, OLF, Fiskebåt, Fiskarlaget, Luftfarten, Fraktefartøyene m. fl.) Miljøavtale for hele næringslivet Tatt initiativ til ny Veritas-rapport Felles opplegg for utslippsmåling Informasjonsutveksling m.m. Felles møter med myndighetene

Forutsetninger for ”miljøavtalen” At næringen og myndighetene blir enige om realistiske utslippsmål og realistiske tidsfrister m.m. At ESA godkjenner avtalen At aktørene blir enige om belastningen internt i fondet – hvem skal betale hva? Møte i arbeidsgruppen på fredag Uklart hva som skjer (Norsk Industri)

Fiskeflåtens muligheter Fiskeflåten har et bedre utgangspunkt enn mange andre næringer Begrensede ekspansjonsmuligheter Strukturering og effektivisering av flåten Fornying Er fiskeflåten allerede nær målet? Får vi betalt for dette i Næringslivets NOx-fond? Barentshavet er altså viktig, ikke minst innenfor hvitfisk. Men Norskehavet og Nordsjøen er minst like viktig, ikke minst verdimessig. Her foregår nemlig dei største pelagiske fiskeriene etter makrell, sild og kolmule. Her fisker også industritrålflåten, og her fisker trålere og garnbåter etter sei. Og lineflåten fisker brosme og lange. Alt i alt store verdier.

Strategi fremover Fiskeflåten må være med å ta ansvar Fiskeflåten kan imidlertid ikke ta ansvaret for økning i andre sektorer Det er en risiko for at samarbeidet om et ”Næringslivets NOx-fond” ikke når i mål Fiskebåt utreder derfor muligheten for en egen miljøavtale for fiskeflåten Støtter fellesskapsløsning – men ønsker å ha alternativer klart – har ikke råd å tape tid!

Strategi fremover Parallelt arbeider vi med å få korrekte utslippstall for fiskeflåten Skal møte SSB m. fl. For å diskutere tallene Deretter møte med Miljøverndepartementet Må få på plass refusjonsordning for innbetalt avgift fra 1. jan til fondet er operativt (differansen) - Trenger politisk velvilje Skaffe oversikt over avgiftspliktig flåte Endring av avgiftsplikten? – kyst/utl.

Oljen skaper utfordringer Oljen er en velsignelse for Norge Men den skaper også utfordringer: Sprengt verftskapasitet Mangel på arbeidskraft Lønnspress (nettolønnsordning) Sterk valuta Økt kraftbehov Klimautfordringer (NOx, CO2)

Avsluttende kommentar Må respektere GP, men dårlig timing NOx vil påføre fiskeflåten store kostnader Fiskeflåten står likevel i en særstilling Norske utfordringer mht klimagasser er nært knyttet til ekspansjon i oljevirksomheten Er det riktig å belaste tradisjonelle næringer? Noe skal vi leve av i fremtiden!

Avsluttende kommentar Stortingets åpning for miljøavtale positivt, men vi er på ingen måte i mål Greier ikke helt å ”ta bølgen” over resultatet Norske fiskefartøyer diskriminert i forhold til utenlandske Mange fiskerier kan ikke leve med dagens avgift Vi har fortsatt en lang vei å gå! Takk for oppmerksomheten!