Frøya ambassadør (og lufthavnsjef Trondheim lufthavn Værnes) Lasse Bardal
Trondheim lufthavn Værnes i tall 3.6 mill passasjer 55.000 fly pr. år Ca 1000 ansatte Årsresultat ca kr. 140 mill (kun Avinor)
Warzawa Split
Hva skal kjennetegne Trondheim lufthavn Værnes? Framtida Muligheter Utvikling Porten mot verden Bærekraftig framtid gjennom Grønn utbygging og drift Teknologi til å løse utfordringer
Rullebanens lengde legger premisser Referansekode 1: opptil 799 meter Referansekode 2: 800 – 1199 meter Referansekode 3: 1200 – 1799 meter Referansekode 4: Over 1800 meter
Rullebaner - flytyper En rekke krav blir adskillig strengere dersom flyplassen skal ha rullebanelengder over 1199 meter. Florø og Brønnøysund er derfor godkjent med rullebanelengder 1199 meter. Flytyper som trafikkerer flyplasser med 1199 meters rullebaner er Dash-8 som tar 30-40 pax og ATR-42 som tar ca 40-50 pax. Når hinderfritt terreng kan også ATR-72 med plass for ca. 70 passasjerer trafikkere flyplasser med 1199 meter rullebane. .
Andre krav til tjenester Flygekontrolltjeneste eller AFIS. - Kreves for ruteflyging eller flyging på instrumenter Instrumentinnflygingsprosedyre og lysanlegg Brann- og redningstjeneste krav til brannstasjon, utrykningskjøretøyer, slokkemidler og bemanning. I praksis en brannbil og 2 personer. Utrykningsvei 1000 meter/redningsbåt
Air transport modal share (% passenger-kms)
Antall flyplasser
Gjennomsnittlig reisetid (min) til flyplass fra kommunesenteret 2005 etter fylke
Luftfartens betydning To av tre nordmenn har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise 99,5 % av befolkningen kan nå et dagsopphold i Oslo, og være tilbake samme dag 30 prosent av alle innreisende turister kommer med fly, og denne transportformen øker mest. Luftfarten muliggjør landsomfattende kultur- og sportsaktiviteter 400 000 pasientreiser med rutefly årlig. Bransjen tilbyr ledsagerhjelp til blant annet barn som reiser alene og for eldre og syke. Omfatter over 250 000 reiser årlig. Hoveddelen av flyfraktvolum og verdi er knyttet til funksjoner som er avgjørende for samfunnet En analyse i Finnmark viser at luftfarten har en meget stor betydning for næringsliv og bosetting
Antall flyreiser per innbygger etter landsdel og reisetid til flyplass fra kommunesenteret
Befolkningsvekst (%) i kommunene 1990-2005 etter avstand til flyplass og landsdel -10 10 20 Sørøst Vestlandet Trøndelag Nord-Norge % 0-0.5 0.5-1 time 1-2 timer over 2 timer
Katalytiske virkninger Ringvirkninger Induserte virkninger Aktiviteter skapt av direkte og indirekte virkninger Indirekte virkninger Underleverandører til flyplassen Direkte virkninger Virkninger på selve flyplassen SAMLEDE VIRKNINGER Katalytiske virkninger Andre ringvirkninger
Regional flyplass på Frøya Raskere transporter for næringslivet Nærhet til kunder og samarbeidspartnere Større bredde i næringsaktiviteter Mer attraktiv for tilflytting kompetanse og arbeidskraft Mer attraktivt for ”globale” generasjoner. Tryggere helse- og syketransporter Nye muligheter for reiseliv og kurs/konferanse (MICE)