Trondheim lufthavn Værnes i tall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Til England FORELDREMØTE
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Passende bilde fra lufthavnen legges inn her.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Klima og fallskjermhopping
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Reiseregning: Flyreisen må du legge ut for selv, men denne får du tilbake etter du har sendt inn reiseregning etter seminaret. SAFE dekker reisen til.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Levanger Næringsselskap AS
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Avinors organisering av framtidig tjenesteyting og infrastruktur
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Ny flyplass Grøtnes.
VELKOMMEN TIL HADSEL. LITT OM HADSEL •Hadsel ligger midt i verdens vakreste øyrike Lofoten og Vesterålen med sine 7970 innbyggere. •Nordlandssykehuset.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
– På lag med framtiden i 100 år!
Gigantbestilling 222 nye fly –
Havnedirektør, Bodø havn KF
Hva er etisk ansvarlig turisme? Er etisk ansvarlig turisme salgbar?
Eksempel 4: Smart transport
1 Oslo som cruisedestinasjon. 2 Cruiserederienes vurderinger ved ruteopplegg De viktigste kriteriene: Kjent navn Unikt tilbud Bredt tilbud av opplevelses.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fra regional flyplass til global aktør
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Regional planstrategi
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
På sporet av den tapte tid
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Ferdsel på flyplass Namsos lufthavn Gyldig fra
VERDENS BESTE VERTSKAP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Utskrift av presentasjonen:

Frøya ambassadør (og lufthavnsjef Trondheim lufthavn Værnes) Lasse Bardal

Trondheim lufthavn Værnes i tall 3.6 mill passasjer 55.000 fly pr. år Ca 1000 ansatte Årsresultat ca kr. 140 mill (kun Avinor)

Warzawa Split

Hva skal kjennetegne Trondheim lufthavn Værnes? Framtida Muligheter Utvikling Porten mot verden Bærekraftig framtid gjennom Grønn utbygging og drift Teknologi til å løse utfordringer

Rullebanens lengde legger premisser Referansekode 1: opptil 799 meter Referansekode 2: 800 – 1199 meter Referansekode 3: 1200 – 1799 meter Referansekode 4: Over 1800 meter

Rullebaner - flytyper En rekke krav blir adskillig strengere dersom flyplassen skal ha rullebanelengder over 1199 meter. Florø og Brønnøysund er derfor godkjent med rullebanelengder 1199 meter. Flytyper som trafikkerer flyplasser med 1199 meters rullebaner er Dash-8 som tar 30-40 pax og ATR-42 som tar ca 40-50 pax. Når hinderfritt terreng kan også ATR-72 med plass for ca. 70 passasjerer trafikkere flyplasser med 1199 meter rullebane. .

Andre krav til tjenester Flygekontrolltjeneste eller AFIS. - Kreves for ruteflyging eller flyging på instrumenter Instrumentinnflygingsprosedyre og lysanlegg Brann- og redningstjeneste krav til brannstasjon, utrykningskjøretøyer, slokkemidler og bemanning. I praksis en brannbil og 2 personer. Utrykningsvei 1000 meter/redningsbåt

Air transport modal share (% passenger-kms)

Antall flyplasser

Gjennomsnittlig reisetid (min) til flyplass fra kommunesenteret 2005 etter fylke

Luftfartens betydning To av tre nordmenn har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise 99,5 % av befolkningen kan nå et dagsopphold i Oslo, og være tilbake samme dag 30 prosent av alle innreisende turister kommer med fly, og denne transportformen øker mest. Luftfarten muliggjør landsomfattende kultur- og sportsaktiviteter 400 000 pasientreiser med rutefly årlig. Bransjen tilbyr ledsagerhjelp til blant annet barn som reiser alene og for eldre og syke. Omfatter over 250 000 reiser årlig. Hoveddelen av flyfraktvolum og verdi er knyttet til funksjoner som er avgjørende for samfunnet En analyse i Finnmark viser at luftfarten har en meget stor betydning for næringsliv og bosetting

Antall flyreiser per innbygger etter landsdel og reisetid til flyplass fra kommunesenteret

Befolkningsvekst (%) i kommunene 1990-2005 etter avstand til flyplass og landsdel -10 10 20 Sørøst Vestlandet Trøndelag Nord-Norge % 0-0.5 0.5-1 time 1-2 timer over 2 timer

Katalytiske virkninger Ringvirkninger Induserte virkninger Aktiviteter skapt av direkte og indirekte virkninger Indirekte virkninger Underleverandører til flyplassen Direkte virkninger Virkninger på selve flyplassen SAMLEDE VIRKNINGER Katalytiske virkninger Andre ringvirkninger

Regional flyplass på Frøya Raskere transporter for næringslivet Nærhet til kunder og samarbeidspartnere Større bredde i næringsaktiviteter Mer attraktiv for tilflytting kompetanse og arbeidskraft Mer attraktivt for ”globale” generasjoner. Tryggere helse- og syketransporter Nye muligheter for reiseliv og kurs/konferanse (MICE)