Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny forskrift… I kraft 1.mai 2008 Er hjemlet i: Erstatter:
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Fagforeningens arbeid for mangfold
Etikkutvalg for fagskolen
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Tema for presentasjonen.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Utfordringar i Helse Vest Telemedisin som muleg virkemiddel Bjarte Stubhaug Ass.divisjonsdirektør, Psykiatrisk divisjon Haukeland universitetssjukehus.
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Farmasøytens rolle – og nyttige verktøy i arbeidet med å sikre ”riktig legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjeneste” Solrun Elvik, Læringsnettverk Akershus;
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Sykehusapotekene i Midt-Norge
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Internkontroll i norske kommuner
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Tromsø 10. oktober 2013 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Organisering og arbeidet i kommunene
Nasjonalt samarbeid om IMM
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Håndtering av avviksmeldinger
…når resultater betyr noe
MEDIKAMENTHÅNDTERING I HJEMMETJENESTEN
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Kunnskaps- og ressursmangel i næringen? Tom Ivar Myhre HMS/KS-direktør BackeGruppen
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Prosjektleder Inger Svendsrud
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Spesialisert rehabilitering Hvordan bør begrepet brukes: Brukes om det rehabiliteringstilbudet som avd for Fysikalsk medisin og rehabilitering ved Helse.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Retningslinjer for klinisk praksis
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk FFRR årsmøte, Skien 24.01.13 Liv Johanne Wekre På oppdrag fra fagsjefene i sykehusapotekforetakene er et dokument for opplæring av rådgivningsfarmasøyter blitt laget. Det forventes at de enkelte HF eller apotek gjør lokale tilpasninger for å aktualisere dokumentet slik at det bli mest mulig nyttig for den som skal læres opp og den/de som skal lære opp. Er dokumentet distribuert internt i den enkelte HF og tatt i bruk?

Forsiden på dokumentet

Forfattere revisjon Anne-Lise Reiersen, Sykehusapotek Nord HF Liv Johanne Wekre, Sykehusapotekene i Midt-Norge Kristin Slettvåg, Sjukehusapoteka Vest HF Astrid Johnsen, Sykehusapotekene HF Dato: 30. oktober 2012 Dokumenteier: Nasjonalt fagsjefforum Utarbeidet av Airin K Nordgård, Sykehusapotek Nord HF

Innhold Innledning Leksjoner: Nyttige kilder Organisering av helsetjenesten og farmasifaglige tjenester Lover, forskrifter, rundskriv mm Kvalitetsarbeid Kommunikasjon og etikk Rådgivning og kvalitetsarbeid i praksis Nyttige kilder

Overordnet mål Gi en første innføring i emner som er viktige for farmasøyter som skal arbeide med farmasøytisk rådgivning og kvalitetsarbeid på systemnivå

Anbefalinger Kurs i revisjonsmetodikk Kurs i risikovurdering Kurs innen kommunikasjons- og presentasjonsteknikk

Begrensninger Pasientrettede tjenester som samstemming av legemiddellister, legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler er ikke omtalt

Leksjon 1 Organisering av helsetjenesten og farmasifaglig tjenester Kjenne til oppbygging og organisering av helsetjenesten og aktuelle aktører innen legemiddelområdet Få et innblikk i ulike modeller for organisering av

Leksjon 1 Organisering av helsetjenesten og farmasifaglig tjenester kjenne til oppbygging og organisering av helsetjenesten og aktuelle aktører innen legemiddelområdet få et innblikk i ulike modeller for organisering av farmasifaglige tjenesteordninger i Norge sette seg inn i hvordan det farmasifaglig rådgivning og kvalitetsarbeid er organisert lokalt kjenne til inngåtte skriftlige avtaler

Leksjon 2 Lover, forskrifter, rundskriv m.m. kjenne til aktuelt regelverk kunne bruke regelverket til å løse juridiske problemstillinger i forbindelse med legemiddelhåndtering kunne bruke regelverket til å gi råd ved utarbeidelse av prosedyrer og retningslinjer for legemiddelhåndtering ved den enkelte virksomhet. kunne bruke denne kunnskapen som bakgrunn for revisjon på legemiddelhåndteringsområdet

Leksjon 3 Kvalitetsarbeid kjenne til viktige begreper innen kvalitetsarbeid kunne gi råd/delta aktivt i arbeid med utarbeiding/revidering av prosedyrer og retningslinjer kjenne til avvikshåndtering; avviksregistrering, avviksmelding, saksbehandling av avvik og forbedringsforslag kjenne til prinsippene for revisjon kjenne til metodikken for risikovurdering

Leksjon 4 Kommunikasjon og etikk kjenne til de ulike gruppene helsepersonell som farmasøyten må samarbeide med og kunne anvende det sosiale, faglige og kollegiale nettverket bevisstgjøres på viktigheten av å referere til informasjonskilder når veiledning blir gitt og ved undervisning få et innblikk i etiske problemstillinger som farmasøyter kan oppleve i forbindelse med farmasøytfaglig kvalitetsarbeid

Leksjon 4 Kommunikasjon og etikk kjenne til de ulike gruppene helsepersonell som farmasøyten må samarbeide med og kunne anvende det sosiale, faglige og kollegiale nettverket bevisstgjøres på viktigheten av å referere til informasjonskilder når veiledning blir gitt og ved undervisning få et innblikk i etiske problemstillinger som farmasøyter kan oppleve i forbindelse med farmasøytfaglig kvalitetsarbeid

Leksjon 5 Rådgivning og kvalitetsarbeid i praksis planlegge forberede gjennomføre rapportere farmasifaglig rådgivning og kvalitetsarbeid ved ulike virksomheter. Denne leksjonen er den mest omfattende med 4 praktiske oppgaver: Planlegge og gjennomføre revisjon Revidering av et kvalitetsdokument Utarbeide og gjennomføre undervisning til helsepersonell, pasienter eller pasientgrupper Utarbeide informasjonsmateriale til helsepersonell, pasienter eller pasientgrupper