Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Forventninger og videre arbeid…...
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samfunnskunnskap - Makt
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Aktivitet på Mestringssenteret
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Fysisk aktivitet i institusjonen
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Suksesskriterier.
Barnehagen som språkarena
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
HOLDNINGER OG HANDLINGER
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Skoleledelse og skoleutvikling
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Skranker i arbeidslivet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
De viktigste resultatene
Asker - mulighetenes kommune
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Innovasjon i lokalarbeidet
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste

Virkningsfulle tjenester – noen momenter  Hva er virkningsfulle tjenester?  Hva er viktig for etablering?  Hva fremmer kvalitet over tid?

VIRKNINGSFULLE TJENESTER

Kvalitet er at tjenestene våre…  er virkningsfulle  er trygge og sikre  involverer brukerne og gir innflytelse  er samordnet og preget av kontinuitet  utnytter ressursene på en god måte  er tilgjengelig og rettferdig fordelt

Virkningsfulle tjenester …  … noen metodiske kjennetegn  har forståelsesramme og metodikk basert på hva er virkningsfullt å arbeide med før, under og ved videreføring fra tiltaket  involverer brukere systematisk  har systemer som sikrer kvalitet over tid  arbeider på de aktuelle arenaer – søker sammenheng og kontinuitet  evaluerer måloppnåelse/prosess  … noen driftsmessige kjennetegn  høy legitimitet internt og eksternt ( (informasjon, kontakt og samarbeid, fag, personal, øvrig drift, fysiske rammer)  etablerer seg som aktiv samspillspartner for andre  … noen kulturerelle kjennetegn  åpen – engasjert – humør – aktiv og løsningsorientert  Tjenester kan bli virkningsfulle tjenester når den virksomme metoden er akseptert og implementert slik at den utøves på en troverdig måte over tid

ETABLERING OG UTVIKLING

Tjenestens aktører Institusjon Institusjons- eier Lokal samfunnet Foreldre og andre nærpers Ansatte og tilk.vikarer Offentlige samarb.partnere Beboere og jevnaldrende Institusjonens naboer Befolkningen MediaInstitusjonen som organisasjon

Hva hjelper på veien?  Målgruppens resultater må være viktigste inspirasjon  Identifisere feller i virksomheten – og dette er veien vi skal gå  Bekrefte identitet og kvaliteter gjennom sentrale hendelser  Kunnskap er å vite - kompetanse er å kunne gjøre  Trening – trening – trening  Entusiasme – utfordring – kaos – utvikling  Fokus på gjensidighet – vi lykkes gjennom at alle fyller sine oppgaver og roller  Søke systemforklaringer – begrense individforklaringer  Vi snur negative trender ved å arbeide med oppgaver og felles strategier

Hva hjelper på veien?  Realistisk, optimistisk kommunikasjon  Betydningen av felles og samtidig innsats  Konkretisering av forventninger  Synliggjøre framgang og ind bidrag til dette  Invitasjon, involvering og systematisk oppfølging  Tilgjengelighet og troverdighet  Håndtering av motkrefter – og utløse støtte  Se seg selv som en del av løsningen på eget og andres utfordring  Prioritere og fokusere på det du kan påvirke  Oppdraget er sjefen – ingen er større – og alle har en funksjon for å bidra til oppnåelse av oppgaven/oppdraget

 Det nytter å stimulere – og ikke forsere - prosesser  Trygghet til å prøve – og til å øve – kunnskap er å vite – kompetanse er å kunne gjøre  Stimuler til kompetanse på løsninger – systematiser og tilgjengeliggjør dette Vilje til selvevaluering – og evne til justering – evne og vilje til problemløsning  Skape bevegelser mot målet – og stimuler prosesser som fremmer denne bevegelsen  Fokus på gjensidighet – vi lykkes gjennom at alle fyller sine oppgaver og roller  Søke systemforklaringer – begrense individforklaringer  Positivt lokalt engasjement og involvering  Det kan være moro uten at du ler   Det vi fokuserer på vokser seg stort - synliggjør framgang!  Det er i gode tider vi legger grunnlag for å håndtere utfordringer  Alltid fornøyd – aldri tilfreds! Systematisk arbeid med faktorer som gjensidig påvirker hverandre – og implementeringen av tjenestene Hva hjelper på veien?

Aktuelle lederferdigheter innen ulike organisasjonsperspektiver:  Strukturell tilnærming  Fokus på regler, roller, mål og strategier, føringer for beslutninger og aktiviteter  Human Resource-perspektiv  Vektlegge forståelse, fornuft, følelser, ønsker og frykt  Politisk perspektiv  Organisasjonen karakterisert av knappe ressurser, rivaliserende interesser, kamp om makt og fordeler  Symbolsk perspektiv  Fokus på spørsmål som gjelder mening og tro, ritualer, historier, lek  Ved å skifte mellom perspektivene kan en vinne klarhet, nye muligheter og finne strategier som virker

Noen lederoppgaver  Bidra til å arbeide aktivt og systematisk på dynamiske faktorer som påvirker de ulike aktørene  Inspirere mer enn motivere – gjennom å jobbe på faktorer som utløser målsettingen  Synliggjøre framgang – og legge til rette for kultur som fremmer generalisering av god praksis  Høyne perspektivet og refleksjon på sammenhenger i en høy-intensiv arbeidssituasjon

Forstå hindringer – kompetanse på løsninger Suksess- faktorer Begripelig, meningsfullt og håndterlig Prioritere bevegelighet og se sin egen og andres andel av løsningen Nærliggende, potente og håndterlige bevegelser Hold fast, synliggjør framgang, mål på aktivitet og resultat Kultur og organisering som støtter god praksis Perspektiver på etablering av virkningsfulle tjenester