Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Senter for kunnskapsbasert praksis
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Hverdagsrehabilitering
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Senter for kunnskapsbasert praksis
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Utprøvende behandling med Caphosol-munnskyll ved mucositt, etter høydose methotrexate Ved Stine Næss, sykepleier ved Oslo Universitets sykehus (OUS)-Radiumhospitalet,
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Innføring av nutritionDay på sykehjem
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Demensteam Lier Kommune
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Hva slags kunnskap trenger vi
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Senter for kunnskapsbasert praksis
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Pasientforløp alkohol
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Forberedende samtaler
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Mulighetene for en videreutdanning
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til? Onsdag den 11.04.2012 Professor Monica W. Nortvedt

Hva skal jeg snakke om? Presentasjon av Senter for kunnskapsbasert praksis (KBP) Hvordan vi jobber for å tilrettelegge for en KBP Eksempel på hvordan vi går frem ved implementering i sykehus

Nasjonal kvalitetsstrategi

Utvikling av klinisk praksis Master / PhD klinisk fysioterapi Og sykepleie Master / PhD klinisk fysioterapi Og sykepleie Kunnskapshull Kunnskapshull Lårhalsbrudd Operasjon Rehabilitering Frisk Mye forskning, i front internasjonalt Finnes retningslinjer for ernæring, men ikke implementert Er praksis i tråd med god forskning clinical audit Uoversiktlig, mange studier, skrive systematisk oversikt Videreutdanning i KBP Master KBP PhD KBP Videreutdanning i KBP Master KBP PhD KBP Master KBP PhD KBP

Stort behov for helsefaglig forskning

Faglig forsvarlighet – god praksis Uhensiktsmessig ressursbruk Vi bruker for mye ressurser i forhold til nytteverdi for pasientene og driften. I noen tilfeller kan vi ha for høgt ressursbruk fordi vi ikke har definerer ”god praksis” og ressursene brukes uhensiktsmessig. Lov og forskrift Økonomiske rammer Brukerkrav og forventninger Ansattes forventninger God praksis Uforsvarlig Her bør det brukes ressurser for å sikre faglig forsvarlighet og være innefor regelveret. Forsvarlig Her brukes det resurser til å sikre en drift som ikke er uforsvarlig, men vi vet ikke om den er i tråd med faglige veiledere og ”God praksis” Kunnskapsbasert praksis Her er det avsatt ressurser og etablert en arbeidsform som sikrer en helsetjeneste som er i henhold til ”God praksis”

Som pasient Ikke tilfeldig behandling Ikke unødvendige undersøkelser Ikke påføres infeksjoner eller andre unødvendige komplikasjoner

Nesten ikke til å tro 20% av alle pasienter opplever å få feilbehandling i alle land som er undersøkt Overført til Norge: Ca 1000-2000 dødsfall Ca 15.000 varige skader BMJ 2005, PE Hjort 2007

20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig 30-40 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig Schuster, McGlynn, Brook (1998). Grol R (2001).

Prosedyrer for hvordan behandling skal gjennomføres, skal være nedfelt skriftlig på hver enkelt avdeling. Dagens medisin 26.11.2009

Hva er realiteten? 38.115 prosedyrer i 30 helseforetak Noen fagprosedyrer hadde referanser som ikke hadde noe med innholdet å gjøre Mange sykehus hadde helt ulike prosedyrer på de ulike avdelingene - for samme behandling Mange hadde ikke oppdateringsrutiner, og veldig få hadde rutiner for hvordan de skal lage fagprosedyrer Det har ikke vært noen delekultur for fagprosedyrer i sykehusene Borgen K. Dagens Medisin 26.11.09

Hva er nytt? Helsearbeidere har alltid vært opptatt av å holde seg oppdatert.

HJELP! Dyktige bibliotekarer ;-)

enkeltstudier

Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

Ulike måter å lese forskning Holde deg orientert For å få svar på et konkret spørsmål fra praksis

Kunnskapspyramiden

Trinn IV – Kritisk vurdere 26

Dette kan læres ;-)

Trinn V - Anvende

Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen. Nortvedt MW, Jamtvedt G, Graverholdt B, Reinar LM, 2007

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt, kunnskapssenteret.no

Ta velinnformerte beslutninger Brukeren/pasienten Fagutøveren Ledelsen Politikeren

Forsking skal bidra inn i tjenestene for gi oss mer kunnskap Redde liv, kurere sykdom, bedre funksjon, bedre livskvalitet bedre mestring …. Forskning må gjøres tilgjengelig for brukeren 32

Strategisk forskningsprogram for kunnskapsbasert praksis innen helsefag Strategisk forskningsprogram for kunnskapsbasert praksis innen helsefag Monica W. Nortvedt (Fagl./adm) Delprogram 1 Implementering av en kunnskapsbasert helsefaglig praksis i HelseVest Professor Monica W. Nortvedt Delprogram 2 Psykososial helse og livskvalitet - forsking for å fremme en kunnskapsbasert helsefaglig praksis i HelseVest. Professor Berit Rokne/ 1. amanuensis Marit Graue Styringsgruppe /referansegruppe

Marjolein M. Iversen Post doc, Helse Stavanger/ førsteamanuensis HiB DiaFoto Telemedisinsk oppfølging av diabetesrelaterte fotsår ­ et samhandlingsprosjekt mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten Marjolein M. Iversen Post doc, Helse Stavanger/ førsteamanuensis HiB 34

Arvid Steinar Haugen Ph.d. kandidat, Helse Bergen Safe Surgery Implementering av kirurgiske sjekklister ­Et samarbeidsprosjekt mellom flere sykehus nasjonalt og internasjonalt Arvid Steinar Haugen Ph.d. kandidat, Helse Bergen 35

Bedre hjelp til akutt syke sykehjems- pasienter - et samhandlingsprosjekt ­ Birgitte Graverholt Ph.d. kandidat, HiB, Løvåsen undervisningssykehjem, Helse Bergen 36

Samarbeider med Undervisningssykehjem OUS, Radiumhospitalet Helse Bergen Nordlandssykehuset

Prosjekt Nordlandssykehuset 2011 – 2014 Kunnskapsbasert praksis for pasientsikkerhet og kvalitet

Overordnet mål Innen 2014 skal Nordlandssykehuset være kjent for å ha en medisinsk og helsefaglig praksis som er kunnskapsbasert.

Ledelsesforankring Styringsgruppe ”makttung” Prosjektleder dyktig ressursperson Prosjektgruppe ”fagtung” Klinikker 1 2 3 4 5 6 7 8 18 enheter Totalt gis det kompetanseheving av 65 ressurspersoner 2 personer fra hver inkludert enhet 2 – 3 leger fra hver klinikk 4 ressurspersoner fordeles i samarbeid med SKB Ressurspersoner

Fire ressurspersoner velges av avdelings-/enhetsleder og to ressursleger velges på klinikknivå Klinikksjef Enhetsleder

Ressurspersoner ved NLSH

Trinn i implementeringen av KBP ved NLSH Sak til ledergruppen Seminar for 18 enhetsledere Utvelgelse av ressurspersoner Kompetanseoverføring til resten av de 18 enhetenes ansatte gjennom ressurspersonene (ca 900) Kompetanseheving av ressurspersoner (ca 65) Trinnvis overføring til resten av enhetene ved NLSH (ca 3000) Evaluering

Seminar etter videreutdanning OUS Trenger neutropene leukemipasienter å isoleres for å unngå infeksjon? v/ Anja Rolandsson Skal pasienter med osteogent sarkom ha drikkerestriksjoner under høydose Methorexat behandling? V/ Lotta Våde   Når skal intravenøs preoperativ antibiotikaprofylakse administreres for å gi optimal effekt? V/ Ragnhild Fossum Reduseres antall kateterassosierte urinveisinfeksjoner ved å vaske med Klorhexidin før kateterisering? v/ Arnhild Fredriksen

Kunnskapsbasert praksis har bidratt til at forskningsbasert kunnskap er blitt lettere tilgjengelig og forståelig for utøvende helsepersonell, og har bidratt til at kunnskapen kan understøtte beslutninger.

Du trenger ikke å være dårlig for å jobbe systematisk for å bli bedre KULTURENDRING