Fremtidens psykologer møter samfunnets krav
Grunnleggende spørsmål Hva er ”samfunnets krav”? Hvilke faktorer påvirker psykologens evne til å møte disse? Hvordan jobber vi med dette?
Trendanalyse Hvilket samfunnskrav utvikler seg? Hvilke hoveddimensjoner beveger samfunnet seg i forhold til? Hvilken retning beveger samfunnet seg langs disse? Med hvilken styrke skjer bevegelsen?
Trend akser
Trend akser Klinikk Kontroll/juss/evidens Økonomi Reparere Sykdomsmodell Menneskerettigheter Human kontakt Breddekompetanse Individ Fagkompetanse Brukerkompetanse Omgivelser/kontekst Spesialisering Samfunnskontroll Teknologi Mestringsmodell Forebygge Fag Autonomi Nære tjenester
Trend retninger
Trend retninger Klinikk Nære tjenester Klinikk Kontroll/juss/evidens Autonomi Kontroll/juss/evidens Forebygge Reparere Økonomi Økonomi Fag Sykdomsmodell Mestringsmodell Reparere Sykdomsmodell Menneskerettigheter Samfunnskontroll Menneskerettigheter Teknologi Human kontakt Human kontakt Spesialisering Breddekompetanse Breddekompetanse Individ Individ Omgivelser/kontekst Brukerkompetanse Fagkompetanse Fagkompetanse Brukerkompetanse Omgivelser/kontekst Spesialisering Samfunnskontroll Teknologi Mestringsmodell Forebygge Fag Autonomi Nære tjenester
Trend styrker
Trend styrker Klinikk Kontroll/juss/evidens Økonomi Reparere Nære tjenester Kontroll/juss/evidens Autonomi Forebygge Reparere Økonomi Fag Sykdomsmodell Mestringsmodell Menneskerettigheter Samfunnskontroll Teknologi Human kontakt Spesialisering Breddekompetanse Individ Omgivelser/kontekst Brukerkompetanse Fagkompetanse
Øvrige faktorer Store sosiale ulikheter i helse Fare for pandemi-utbrudd er ”en ukjent” i likningen Videreføring av prinsipp om sterk offentlig involvering i helse Ekstremt forventningspress på helsetjenesten
Hovedtrender Klinikk Kontroll/juss/evidens Reparere Fagkompetanse Brukerkompetanse Forebygge Autonomi Nære tjenester
Hovedtrender Opptrappingsplanen Klinikk Kontroll/juss/evidens Reparere Fagkompetanse Brukerkompetanse Forebygge Autonomi Nære tjenester
Fundamentet for analysen Politiske signaler fra Regjering Storting Direktorat Brukerorganisasjoner Folkehelseinstituttet Internasjonale trender Forskning Kunnskapssenteret Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen – en kommunehelsereform Hvorfor reform? Dobling av utgifter til sykehus fra 2002 – 08 Kostnader til helse vil mangedobles innen 40 år om vi gjør som nå Forebygging og lavterskel blir helt sentralt
Samhandling vs opptrappingsplan Samhandlingsreformen adresserer hele helsetjenesten Samhandlingsreformen skjer hovedsakelig med utgangspunkt i somatikkens behov Opptrappingsplanen sin intensjon var den samme som samhandlingsreformen
Forløp av helsetjenester i dag og i fremtiden
Hva vil Bjarne Håkon? Helsekommuner Distriktmedisinske sentre DPS og sengeposter på kommunenivå (?) Snu incentivretningen Sterk økning av antall fastleger Endring av finansieringssystemet Tak på fastlegelisten Tverrfaglig ekspertteam rundt fastlegene (inkl psykologer)
Psykologien som fag møter utviklingen Psykologiens egenart: Normalitet Transaksjonsmodeller Relasjonsfokusert Kontekst Mestring Fundament: Kognisjon Sosialpsykologi Personlighetspsykologi Utviklingspsykologi Samfunnspsykologi Organisasjonspsykologi Mangfold av metoder
Virksomme faktorer i behandling
Psykologene møter utviklingen Arenaer for kompetansebygging Grunnstudiet Spesialistutdanningen Arbeids praksis Klinisk Ledelse System
Dilemma? For å bli relevante i spesialisthelsen må vi muligens redusere bredden For å bli relevante i 1.linjen må vi beholde bredden Hvor skal man lære hva? Kan man beholde fleksibiliteten for profesjonen som helhet? Skal man både kunne bli konsulent i PWC og beredt til å jobbe på psykosepost av å ta profesjonsstudiet? Må vi godta å gå i retning av det snevre helsefokuset – eller skal vi beholde det brede på grunnstudiet?
Svaret? Psykologiens fundament ruster oss for skiftende trender Vår akademiske evne til refleksjon gjør at vi kan mestre nye situasjoner som oppstår fordi vi omsetter tidligere erfaringer i de nye situasjonene For optimistisk?
Hvordan møter vi dette?
Hvordan møter vi dette? Hovedsatsingen Spesialistprosjektet Utdanningspolitisk policy Prinsipperklæringen Profesjonen i endring Dialogkonferanser Samfunnsaktør Profesjonalisering Lobby organisering