Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Kommunestruktur og oppgaver Problemstillinger for diskusjon. Fylkesmøte i KS Buskerud 27. oktober 2009.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Planlegging og samfunnsutvikling
- Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
”Samhandlingsreformen”
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Barnevernpanelet Gunnar Toresen, NOBO.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Ulikhet, likeverd og tjenestekvalitet i kommunal sektor Fagseminar – NSF
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Rådmannssamling august 2009, Arendal
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Kommunereformen i Nordland
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Visjoner for velferdsstaten.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
For små? For store? Passe? Asbjørn Røiseland. Struktur på foredrag Forskerens bidrag Kommunestruktur i rom og tid Liten og lykkelig To problemer Tre løsninger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Husbanken og kommunene
Utgreiing av kommunestruktur
Halvdan Skard 2. September 09
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
utfordringer i en ny region
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt Forskningssjef Trine Myrvold Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR)

Heterogen kommune-struktur Generalist-kommuner Tjeneste-kvalitet Sterkt lokalt selvstyre Økt desentrali-sering

Ønskeliste Heterogen kommunestruktur Generalistkommuner Økt desentralisering av oppgaver Høy kvalitet på tjenestene Sterkt lokalt selvstyre

Heterogen kommunestruktur I dag er strukturen svært heterogen: Mange små, noen store kommuner: over halvparten av kommunene har under 5000 innbyggere Store forskjeller også i geografi, sentralitet, befolkningssammensetning

Generalistkommuner Generalistkommuneprinsippet: Alle kommuner, uansett størrelse eller andre kjennetegn, har samme ansvar for å ivareta: Demokrati Tjenesteproduksjon Samfunnsutvikling Rettssikkerhet

Økt desentralisering av tjenester Oppgaveløsning nær brukeren, og Brukeren skal bo hjemme så langt det er mulig. Avinstitusjonalisering, for eksempel: Utviklingshemmede: HVPU-reformen Psykisk syke: Opptrappingsplanen for psykisk syke Somatisk syke: Samhandlingsreformen Barnevernbarn

Høy kvalitet på tjenestene Stadig sterkere spesialisering Stadig flere kan hjelpes – og har forventninger om å få hjelp Økende kunnskap om muligheter og kvalitet – og forventninger om likebehandling Tjenestene skal være godt tilpasset den enkeltes ønsker og behov

Sterkt lokalt selvstyre Begrenset styring fra staten, rammestyring Styring av kommunene skal skje ved lov, dvs. fra Stortinget – ikke ut fra forvaltningens tolkninger av lov Forholdet mellom stat og kommune skal være preget av ”likeverdighet” og ”partnerskap” Avtaler mellom staten og kommunene, f.eks. innenfor samhandlingsreformen, barnevernet

Ja, takk? Hvis vi fortsatt skal ha mange små (og en del store) kommuner, som har ansvar for de samme oppgavene, kan vi da også legge stadig flere oppgaver på kommunene, regne med høy kvalitet på tjenestene og la kommunene styre dette i stor grad selv? Hvis kommunestrukturen og generalistkommune-prinsippet skal ligge fast, kan vi da også få høy tjenestekvalitet, økt desentralisering og et sterkt lokaldemokrati? Nei

Små kommuners styrker i tjenesteproduksjonen Nærhet og kjennskap mellom tjenesteytere og tjenestemottakere kan bidra til tidligere og bedre hjelp Oversiktlighet gjør det enklere å avdekke behov Kombinasjonen av god oversikt over behov og god oversikt over egen kapasitet kan bidra til at hjelpen blir mer fleksibel og mer samordnet

Små kommuners utfordringer Problemer med å rekruttere høyt kvalifisert personell, og stor turnover i en del yrkesgrupper, eks.: Lærere, leger, planleggere, barnevern Små fagmiljøer – ’ensomme’ stillinger Personavhengighet: enkeltpersoners kompetanse, egnethet og tilstedeværelse helt avgjørende Håndtering av topper i arbeidet, vakanser, sykdom Kjennskap og nærhet kan være problematisk for noen Ikke grunnlag for alternative tjenestetilbydere Manglende muligheter til spesialisering

Små kommuners styrker og utfordringer Små kommuner gir gode betingelser for: produksjon av grunnleggende personrettede tjenester – ”generalisttjenester” – spesielt tjenester rettet mot store grupper av befolkningen Små kommuner møter større utfordringer mht: tjenester som krever spisskompetanse eller spesialisert utstyr tjenester rettet mot små befolkningsgrupper langsiktige utviklingsoppgaver og forebyggende oppgaver

Desentraliseringsdilemmaet Hvis alle kommuner skal få ytterligere oppgaver: Må forvente sterkere styring fra staten – staten må utforme virkemidlene for å fange opp de svakeste, for å sikre kvaliteten i tjenestene Mer allsidig og omfattende bruk av virkemidler Innskrenker også de større kommunenes makt og mulighet til å styre seg selv Fra ”partnerskap” tilbake til hierarki (eks. barne-vern), dvs. svekket kommunalt selvstyre I praksis: A- og B-kommuner i møtet med staten (eks. samhandlingsreformen), dvs. svekkelse av generalistkommuneprinsippet

Hvis vi ikke kan få alt – hva vil vi renonsere på? Generalistkommuneprinsippet – la noen kommuner få større oppgaver enn andre? Tjenestekvaliteten – akseptere at spesialiserte tjenester og tjenester til små grupper er dårligere noen steder? Ytterligere desentralisering – reversering? Kommunalt selvstyre – akseptere sterk statlig styring? Kommunestrukturen – færre små kommuner?