Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt Forskningssjef Trine Myrvold Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR)
Heterogen kommune-struktur Generalist-kommuner Tjeneste-kvalitet Sterkt lokalt selvstyre Økt desentrali-sering
Ønskeliste Heterogen kommunestruktur Generalistkommuner Økt desentralisering av oppgaver Høy kvalitet på tjenestene Sterkt lokalt selvstyre
Heterogen kommunestruktur I dag er strukturen svært heterogen: Mange små, noen store kommuner: over halvparten av kommunene har under 5000 innbyggere Store forskjeller også i geografi, sentralitet, befolkningssammensetning
Generalistkommuner Generalistkommuneprinsippet: Alle kommuner, uansett størrelse eller andre kjennetegn, har samme ansvar for å ivareta: Demokrati Tjenesteproduksjon Samfunnsutvikling Rettssikkerhet
Økt desentralisering av tjenester Oppgaveløsning nær brukeren, og Brukeren skal bo hjemme så langt det er mulig. Avinstitusjonalisering, for eksempel: Utviklingshemmede: HVPU-reformen Psykisk syke: Opptrappingsplanen for psykisk syke Somatisk syke: Samhandlingsreformen Barnevernbarn
Høy kvalitet på tjenestene Stadig sterkere spesialisering Stadig flere kan hjelpes – og har forventninger om å få hjelp Økende kunnskap om muligheter og kvalitet – og forventninger om likebehandling Tjenestene skal være godt tilpasset den enkeltes ønsker og behov
Sterkt lokalt selvstyre Begrenset styring fra staten, rammestyring Styring av kommunene skal skje ved lov, dvs. fra Stortinget – ikke ut fra forvaltningens tolkninger av lov Forholdet mellom stat og kommune skal være preget av ”likeverdighet” og ”partnerskap” Avtaler mellom staten og kommunene, f.eks. innenfor samhandlingsreformen, barnevernet
Ja, takk? Hvis vi fortsatt skal ha mange små (og en del store) kommuner, som har ansvar for de samme oppgavene, kan vi da også legge stadig flere oppgaver på kommunene, regne med høy kvalitet på tjenestene og la kommunene styre dette i stor grad selv? Hvis kommunestrukturen og generalistkommune-prinsippet skal ligge fast, kan vi da også få høy tjenestekvalitet, økt desentralisering og et sterkt lokaldemokrati? Nei
Små kommuners styrker i tjenesteproduksjonen Nærhet og kjennskap mellom tjenesteytere og tjenestemottakere kan bidra til tidligere og bedre hjelp Oversiktlighet gjør det enklere å avdekke behov Kombinasjonen av god oversikt over behov og god oversikt over egen kapasitet kan bidra til at hjelpen blir mer fleksibel og mer samordnet
Små kommuners utfordringer Problemer med å rekruttere høyt kvalifisert personell, og stor turnover i en del yrkesgrupper, eks.: Lærere, leger, planleggere, barnevern Små fagmiljøer – ’ensomme’ stillinger Personavhengighet: enkeltpersoners kompetanse, egnethet og tilstedeværelse helt avgjørende Håndtering av topper i arbeidet, vakanser, sykdom Kjennskap og nærhet kan være problematisk for noen Ikke grunnlag for alternative tjenestetilbydere Manglende muligheter til spesialisering
Små kommuners styrker og utfordringer Små kommuner gir gode betingelser for: produksjon av grunnleggende personrettede tjenester – ”generalisttjenester” – spesielt tjenester rettet mot store grupper av befolkningen Små kommuner møter større utfordringer mht: tjenester som krever spisskompetanse eller spesialisert utstyr tjenester rettet mot små befolkningsgrupper langsiktige utviklingsoppgaver og forebyggende oppgaver
Desentraliseringsdilemmaet Hvis alle kommuner skal få ytterligere oppgaver: Må forvente sterkere styring fra staten – staten må utforme virkemidlene for å fange opp de svakeste, for å sikre kvaliteten i tjenestene Mer allsidig og omfattende bruk av virkemidler Innskrenker også de større kommunenes makt og mulighet til å styre seg selv Fra ”partnerskap” tilbake til hierarki (eks. barne-vern), dvs. svekket kommunalt selvstyre I praksis: A- og B-kommuner i møtet med staten (eks. samhandlingsreformen), dvs. svekkelse av generalistkommuneprinsippet
Hvis vi ikke kan få alt – hva vil vi renonsere på? Generalistkommuneprinsippet – la noen kommuner få større oppgaver enn andre? Tjenestekvaliteten – akseptere at spesialiserte tjenester og tjenester til små grupper er dårligere noen steder? Ytterligere desentralisering – reversering? Kommunalt selvstyre – akseptere sterk statlig styring? Kommunestrukturen – færre små kommuner?