Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate Harald Storrønning Plan-/Driftssjef AtB
Utfordringer i Elgeseter gate + 105 avg/rush + 80 avg/rush Passasjerutvikling i busstrafikken i 2010-2012 Mars 2010 Mars 2011 Mars 2012 1 827 000 2 139 000 2 359 000 Fortsatt trafikkvekst krever økt kapasitet Flere avganger eller større materiell 50 % trafikkvekst fra 2012 frem til 2020!? Med dagens busspark krever det 50 % flere avganger Krav om flere sitteplasser gir større økning (Kilde: J Rødseth AV) En tungt belastet gate med hard belastning på kjøreveien. Dagens kapasitet for buss må minimum opprettholdes og kvaliteten på kjøreveien må minimum beholdes.
Kvalitet på kjørebane
Potensialer i Elgeseter gate Strekningen Samfundet – Sorgenfri har sidestilt kollektivfelt i begge retninger, Unntak for tillatt høyresving inn i sidegater. Holdeplassene har kapasitet for inntil to 20 meters leddbusser. Med unntak av Samfundet mot sentrum Lerkendal kan fremstå som et attraktivt knutepunkt og således avlaste Elgeseter og sentrum.
Lerkendal kollektivknutepunkt Hovedtyngden av forventet befolkningsvekst vil skje i Østområdene Vikåsen / Reppe / Ranheim / Rotvoll /Brundalen - Granås / Jakobsli / Dragvoll / Stokkan, relativt mye mindre i sør og minst i vest / Byåsen. Hovedtyngden av veksten i arbeidsplasser forventes i de søndre deler av byen, Tiller sør, Sluppen - Tempe - Elgesetergate og langs Omkjøringsveien mot Tunga – Leangen Kilde: Trondheim Kommune/Asplan VIAK Et effektivt knutepunkt på Lerkendal vil avlaste Elgeseter gate da det kan opprettes Et kollektivtilbud over Strindheim/Leangen – Valentinlyst til sør for sentrum.