Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Salten politidistrikt KONTAKTMØTE MELLOM SALTEN REGIONRÅD OG POLITIMESTEREN I SALTEN 21. NOVEMBER 2008.
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Eiendomsmarkedet i Midt-Norge Bilbao 17. oktober
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Krohnstadparken felt N1 Prosjekter omfatter totalt 95 leiligheter med hovedvekt på 2 og 3 roms leiligheter.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
IdrettsregionEn – studiebyEn anlegg, aktivitet, arrangement
Bystyret og Fylkestinget vedtok i april 2012: Elgeseter gate skal bygges ut til en effektiv og attraktiv kollektivgate med høye miljøstandarder. Superbusstrase.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Maria Wirkola Plansjef
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Handel - utviklingsprosjekt
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Skolebruksplan 3 Vedtak i fylkestinget 17. desember.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Kristiansand – Byen som drivkraft
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
ELGESETER GATE, ST. OLAV, HER ER VI
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Norgesløpet 2007 Bilder fra viktige punkter langs kjøretraseen.
Trondheim kommune Workshop avfallssug Stockholm 7-8 des
Sykkel og varelevering i by
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Vintervedlikehold og vegstøv
Jernbane i Trøndelag
Bybane i Trondheim
Trondheim sentrum fram mot 2040
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate Harald Storrønning Plan-/Driftssjef AtB

Utfordringer i Elgeseter gate + 105 avg/rush + 80 avg/rush Passasjerutvikling i busstrafikken i 2010-2012 Mars 2010 Mars 2011 Mars 2012 1 827 000 2 139 000 2 359 000 Fortsatt trafikkvekst krever økt kapasitet Flere avganger eller større materiell 50 % trafikkvekst fra 2012 frem til 2020!? Med dagens busspark krever det 50 % flere avganger Krav om flere sitteplasser gir større økning (Kilde: J Rødseth AV) En tungt belastet gate med hard belastning på kjøreveien. Dagens kapasitet for buss må minimum opprettholdes og kvaliteten på kjøreveien må minimum beholdes.

Kvalitet på kjørebane

Potensialer i Elgeseter gate Strekningen Samfundet – Sorgenfri har sidestilt kollektivfelt i begge retninger, Unntak for tillatt høyresving inn i sidegater. Holdeplassene har kapasitet for inntil to 20 meters leddbusser. Med unntak av Samfundet mot sentrum Lerkendal kan fremstå som et attraktivt knutepunkt og således avlaste Elgeseter og sentrum.

Lerkendal kollektivknutepunkt Hovedtyngden av forventet befolkningsvekst vil skje i Østområdene Vikåsen / Reppe / Ranheim / Rotvoll /Brundalen - Granås / Jakobsli / Dragvoll / Stokkan, relativt mye mindre i sør og minst i vest / Byåsen. Hovedtyngden av veksten i arbeidsplasser forventes i de søndre deler av byen, Tiller sør, Sluppen - Tempe - Elgesetergate og langs Omkjøringsveien mot Tunga – Leangen Kilde: Trondheim Kommune/Asplan VIAK Et effektivt knutepunkt på Lerkendal vil avlaste Elgeseter gate da det kan opprettes Et kollektivtilbud over Strindheim/Leangen – Valentinlyst til sør for sentrum.