Terapeutens bidrag i psykoterapi En studie av forholdet mellom terapeuters involveringsstil, mestring av alliansebrudd, og prosess og utfall i psykoterapi Helene Nissen-Lie
Psykoterapiforskning Psykoterapi virker (ca 80% blir bedre sammenliknet med de som ikke får terapi) Hva virker? Spesifikke terapeutiske ingredienser vs fellesfaktorer Den virksomme relasjon! Terapeutisk allianse (gj.sn effektstørrelser på korrelasjon med utfall på .22-.26) Forholdet mellom intervensjon og relasjon
Den virksomme terapeut! Hva er det med terapeuten som gjør han/henne ’virksom’? Personlighet Kompetanse Erfaring/utvikling Interpersonlige evner Intrapsykiske faktorer Selvrapportert vs pasientvurdert
Involvement styles Orlinsky & Rønnestad (2005) International Study of the Development of Psyhotherapists (ISDP) Collaborative Research Network (CRN) i Society for Psychotherapy Research (SPR) Spørreskjemaet Common Core Questionnaire (CCQ)
Healing involvement Interpersonlige evner (skills) : Grunnleggende relasjonelle ferdigheter (empati, allianse, personlig/autentisk, effektiv kommunikasjon av forståelse og engasjement) Interpersonlig stil: Aksepterende og investert (aksepterende, varm, effektiv, involvert, forpliktet, etc) Mestringsstrateger: Konstruktiv mestring (refleksjon, rådføre seg med andre etc) Opplevelse i terapisituasjonen: Flow (inspirert, stimulert, utfordret, mm)
Stressful involvement Vanskeligheter i praksis: Hyppige vansker (Uten evne til å mobilisere energi, demoralisert, ute av stand til å tåle Ps emosjonelle behov, etc). Opplevelser i terapi (kjedsomhet, overveldelse, angst) Mestringsstrategier: Ikke-konstruktiv mestring (unngå å forholde seg til problemet, kritisere en pasient, vise frustrasjon, håpe det går over)
Forholdet mellom Involvement styles hos terapeuter og prosess og utfall i psykoterapi Data fra Multisenterstudiet for Prosess og Utfall i Psykoterapi (NMSPOP) 91 terapeuter 390 pasienter 8 delsentre Data fra start, 3. time, 12. time, 20. time (hver 20. time), avslutning, ½ år etter, ett år etter, to år etter) Symptomkartlegging Funksjon Diagnostikk Selvbilde Interpersonlig fungering Livshendelser Sosialt nettverk Dynamisk kapasitet Evaluering av allianse Lydbåndopptak av samtlige timer (1200 timer på bånd!) CCQ
Kvalitativt prosessstudie Lydbåndopptak fra terapitimer Vurdering av forløp, T og P Fokus på relasjon og vansker/konflikter i relasjonen (alliansebrudd) mellom T og P Terapeutens bidrag og mestring Forhold til utfall