Terapeutens bidrag i psykoterapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Mestring og forebygging av depresjon
Hverdagsrehabilitering
Helse og sykdomsbegrepet
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Relasjonskompetanse og nettverksperspektiv, kva er no det?
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Diabetes- sett fra en kolibri
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Status for Nettverket i 2005 Sigmund Karterud Avd. for personlighetspsykiatri Ullevål universitetssykehus.
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Undervisning om Joyce Travelbee
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Kroppsfølelsen.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samhandling Samhandling skjer når to eller flere organisasjoner arbeider sammen for å oppnå et bedre resultat enn om hver enkelt arbeidet med oppgaven.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Personlighetspsykologi - PSY 2600
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Verdensdagen for Psykisk Helse
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
hvordan kan det gjennomføres?
Kapittel 1 Helse og sykdom
Samtalens didaktiske muligheter
Men hvordan gjør vi det…?
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Terapeutens bidrag i psykoterapi En studie av forholdet mellom terapeuters involveringsstil, mestring av alliansebrudd, og prosess og utfall i psykoterapi Helene Nissen-Lie

Psykoterapiforskning Psykoterapi virker (ca 80% blir bedre sammenliknet med de som ikke får terapi) Hva virker? Spesifikke terapeutiske ingredienser vs fellesfaktorer Den virksomme relasjon! Terapeutisk allianse (gj.sn effektstørrelser på korrelasjon med utfall på .22-.26) Forholdet mellom intervensjon og relasjon

Den virksomme terapeut! Hva er det med terapeuten som gjør han/henne ’virksom’? Personlighet Kompetanse Erfaring/utvikling Interpersonlige evner Intrapsykiske faktorer Selvrapportert vs pasientvurdert

Involvement styles Orlinsky & Rønnestad (2005) International Study of the Development of Psyhotherapists (ISDP) Collaborative Research Network (CRN) i Society for Psychotherapy Research (SPR) Spørreskjemaet Common Core Questionnaire (CCQ)

Healing involvement Interpersonlige evner (skills) : Grunnleggende relasjonelle ferdigheter (empati, allianse, personlig/autentisk, effektiv kommunikasjon av forståelse og engasjement) Interpersonlig stil: Aksepterende og investert (aksepterende, varm, effektiv, involvert, forpliktet, etc) Mestringsstrateger: Konstruktiv mestring (refleksjon, rådføre seg med andre etc) Opplevelse i terapisituasjonen: Flow (inspirert, stimulert, utfordret, mm)

Stressful involvement Vanskeligheter i praksis: Hyppige vansker (Uten evne til å mobilisere energi, demoralisert, ute av stand til å tåle Ps emosjonelle behov, etc). Opplevelser i terapi (kjedsomhet, overveldelse, angst) Mestringsstrategier: Ikke-konstruktiv mestring (unngå å forholde seg til problemet, kritisere en pasient, vise frustrasjon, håpe det går over)

Forholdet mellom Involvement styles hos terapeuter og prosess og utfall i psykoterapi Data fra Multisenterstudiet for Prosess og Utfall i Psykoterapi (NMSPOP) 91 terapeuter 390 pasienter 8 delsentre Data fra start, 3. time, 12. time, 20. time (hver 20. time), avslutning, ½ år etter, ett år etter, to år etter) Symptomkartlegging Funksjon Diagnostikk Selvbilde Interpersonlig fungering Livshendelser Sosialt nettverk Dynamisk kapasitet Evaluering av allianse Lydbåndopptak av samtlige timer (1200 timer på bånd!) CCQ

Kvalitativt prosessstudie Lydbåndopptak fra terapitimer Vurdering av forløp, T og P Fokus på relasjon og vansker/konflikter i relasjonen (alliansebrudd) mellom T og P Terapeutens bidrag og mestring Forhold til utfall