Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen
Mandat •Demografisk utvikling •Mobilitet •Teknologi og innovasjon •Miljøutfordringer •Helse- og sosial •Økt spesialisering
Konsekvenser for utdanningen •Behov for mer arbeidskraft •Behov for høyere kompetanse i arbeidsstyrken •Behov for yrkesrettet videreutdanning •Behov for fleksibilitet i fag- og yrkesopplæringen •Behov for raskere omstilling i arbeidsstyrken •Behov for kvalitet og relevans i fag- og yrkesopplæringen •Behov for økt miljøbevissthet •Behov for internasjonalisering i fag- og yrkesopplæringen
Tiltak for å bedre kunnskapsgrunnlaget •Bedre statistikkgrunnlaget og utvide publiseringsrutinene for fag- og yrkesopplæringen •Statistikk om voksne og fagskoleutdannede •Opprette et eget forskningssenter for forskning på fag- og yrkesopplæring •Opprette et eget forskningsprogram
Dagens fagskole •Bygger på fullført fag- eller svennebrev •Halvt års enhet eller bygges ut til en lengre videreutdanning tilsvarende to år •Tilbudet av utdanninger er styrt av etterspørselen i arbeidslivet •Annen fleksibilitet enn vgo til å imøtekomme skiftende kompetansekrav •Etablert ordning med et godkjenningssystem NOKUT •Etablert samarbeid med arbeidslivet gjennom nasjonale utvalg for fagskoleutdanningene •Ulik finansiering
Dagens fagskole •Falt utenom alle utdanningsreformer •Politisk underkommunisert
Hovedprinsipper •Faglig spesialisering som ikke kan finne sin plass i vgo skal som hovedregel gis som tilbud i fagskolen •Lik finansiering •Gratisprinsippet må være hovedprinsippet også for fagskolen •Offentlig finansiering tilsvarende høyskolene og universitetene •Partene rolle i et livslangt læringsperspektiv
Eget nasjonalt råd •SRY •Faglige råd •Nasjonale utvalgene •Øvrige fora som representerer •Offentlig finansiering
Økt kunnskap om fagskolene •Behov for god statistikk •Omfang av tilbud •Treffsikker utdanning •Synliggjøring av fagskolen •Forskning
Utfordringer og muligheter •Fagskolens plass i tertiærutdanningen •Struktur, kapasitet og samarbeid •Stat? Fylke? Region? •Fagskolepoeng? Studiepoeng? •Nasjonalt råd for fagskoleutdanningen – arbeidslivets rolle •Fagskolens forhold til Y-veien •Samarbeid skole arbeidsliv •Politisk forståelse