Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Etikkutvalg for fagskolen
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Læring på arbeidsplassen
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Utvalget for fag- og yrkesopplæringen (Karlsen-utvalget) Jan Christian Vestre utvalgsmedlem.

Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Regionale forskningsfond
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.

Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Fagforbundet Vest-Agder
Rådet for offentlige fagskoler
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kontaktutvalget 19.november 2015
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Utskrift av presentasjonen:

Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen

Mandat •Demografisk utvikling •Mobilitet •Teknologi og innovasjon •Miljøutfordringer •Helse- og sosial •Økt spesialisering

Konsekvenser for utdanningen •Behov for mer arbeidskraft •Behov for høyere kompetanse i arbeidsstyrken •Behov for yrkesrettet videreutdanning •Behov for fleksibilitet i fag- og yrkesopplæringen •Behov for raskere omstilling i arbeidsstyrken •Behov for kvalitet og relevans i fag- og yrkesopplæringen •Behov for økt miljøbevissthet •Behov for internasjonalisering i fag- og yrkesopplæringen

Tiltak for å bedre kunnskapsgrunnlaget •Bedre statistikkgrunnlaget og utvide publiseringsrutinene for fag- og yrkesopplæringen •Statistikk om voksne og fagskoleutdannede •Opprette et eget forskningssenter for forskning på fag- og yrkesopplæring •Opprette et eget forskningsprogram

Dagens fagskole •Bygger på fullført fag- eller svennebrev •Halvt års enhet eller bygges ut til en lengre videreutdanning tilsvarende to år •Tilbudet av utdanninger er styrt av etterspørselen i arbeidslivet •Annen fleksibilitet enn vgo til å imøtekomme skiftende kompetansekrav •Etablert ordning med et godkjenningssystem NOKUT •Etablert samarbeid med arbeidslivet gjennom nasjonale utvalg for fagskoleutdanningene •Ulik finansiering

Dagens fagskole •Falt utenom alle utdanningsreformer •Politisk underkommunisert

Hovedprinsipper •Faglig spesialisering som ikke kan finne sin plass i vgo skal som hovedregel gis som tilbud i fagskolen •Lik finansiering •Gratisprinsippet må være hovedprinsippet også for fagskolen •Offentlig finansiering tilsvarende høyskolene og universitetene •Partene rolle i et livslangt læringsperspektiv

Eget nasjonalt råd •SRY •Faglige råd •Nasjonale utvalgene •Øvrige fora som representerer •Offentlig finansiering

Økt kunnskap om fagskolene •Behov for god statistikk •Omfang av tilbud •Treffsikker utdanning •Synliggjøring av fagskolen •Forskning

Utfordringer og muligheter •Fagskolens plass i tertiærutdanningen •Struktur, kapasitet og samarbeid •Stat? Fylke? Region? •Fagskolepoeng? Studiepoeng? •Nasjonalt råd for fagskoleutdanningen – arbeidslivets rolle •Fagskolens forhold til Y-veien •Samarbeid skole arbeidsliv •Politisk forståelse