Seksjon IKT-drift Organisering, nøkkeltall, utfordringer og planer Seksjonsleder Trond Steen Sæthre, sivilingeniør Styremøte Helse Vest IKT AS Stavanger 11.03.2005
Organisering
Organisasjon
Linjeorganisasjon i seksjon IKT-drift Geografisk organisert Driftsleder for datasentralen på hovedlokasjon for hvert helseforetak Daglig oppfølging og oppgavefordeling (i knytning til datasentralen) Operasjonell ledelse for driften på stedet Daglig personalledelse på stedet
Matriseorganisasjon i seksjon IKT-drift IKT, Drift, Server Fagleder: Richard Jansen 6 mann Fagorientert organisering og ansvar: Faglededelse, oppgavefordeling. Teknologistandardisering på tvers i foretaksgruppen Budsjett på tvers av foretakene innen fagområdet Avklaring av grenseflater til andre faggrupper og linjen. Sammenfaller med og understøtter prosjektorganiseringen. 4 (5) faggrupper: Nettverk PC Server Sikkerhet (Signalsystem, HBE) IKT, Drift, PC Fagleder: Nils Olav Åsen 7 mann IKT, Drift, Sikkerhet Fagleder: Anders Fredrikson 4 mann IKT, Drift, Nettverk Fagleder: Geir Jensen 8 mann
Matriseorganisering vs. linjeorganisering? Fordeler: Understøtte prosjekt bedre enn via linjen Særlig programmet for: ”Felles IKT infrastruktur i Helse Vest gruppen Tydelig fagansvar på tvers av foretak Enklere standardisering av fagområder Understøtter sentralisering (innsparing) bedre Ulemper: Større kontrollspenn for ledelsen Fagleder rapporterer til ledergruppen (IKT-drift) Hva gjør IKT-Drift?
Infrastruktur - nøkkeltall og status
Nøkkeltall for operasjonen Brukere på i overkant av 200 lokasjoner Flere enn 25 000 brukere Mellom 12 000 og 14 000 PC-er Serverdrift på mer enn 10 steder I overkant av 500 servere Serverlagring i lagringsnett > 60 TB (netto) Omkring 1500 delte skrivere i nett Omkring 3000 lokale skrivere Drift av > 300 systemer Backup: > 150 TB totalt, 20-30 TB/uke
Nøkkeltall for operasjonen Sikkerhet, virus: 200-300 - virus pr. dag på klient 600 suspekte e-poster ”fraud” med mer. 2000 virus sendt pr. e-post pr. dag Webskanning (ny tjeneste i test i Bergen): 160 weboppslag/s, 2-300 virus pr. dag Helse Bergen: 5 300 telefoner, 3 500 høytafoner, 2600 personsøkere, 12 000 brannmeldere og sykesignalanlegg med 60 sentraler. Hvilke utfordringer har IKT-Drift?
Status for driften – utfordringer (1) Generelt: Mange ulike systemer og avtaler for samme/lignende formål: Antivirus:3/4 leverandører og systemer Backup: 2/3 leverandører / system Ikke felles E-post system eller katalog, men vi skal bruker Microsoft Generelt: Etterslep mht. investeringer (ulike modeller og leverandører): Servere, lagring, PC-er, nettverk 3000 - 4000 PC-er under minste standard
Status for driften – utfordringer (2) PC: Mange ulike PC plattformer og et uttall PC modeller NT4: Stavanger, Fonna, Førde Windows 2000, XP: Bergen, RHF, Private ideelle, DOT Server: For mange datasentraler og for mange servere: Førde, Bergen, Voss, Odda, Stord, Haugesund, flere i Stavanger Datahaller: Dårlige utrustede datasentraler (særlig Stavanger): Uhensiktsmessige lokaler mht. areal, takhøyde Ingen brannslukking eller manglende varsling For liten kapasitet på strømforsyning (UPS) For liten kapasitet på kjøling (UPS)
Status for driften – utfordringer (3) Nett: Lav kapasitet og liten redundans i nettet mellom foretakene Høy kapasitet og ringstruktur for nettet i Hordaland Overvåking: Er i dag fragmentert Reaktiv drift Reaktiv kapasitetsplanlegging Hva planlegger IKT-Drift å gjøre med utfordringene?
Infrastruktur – planer
Satsingsområder IKT-drift 2005 (1) Arbeid med å etablere felles bedriftskultur internt Kompetanseutvikling og spesialisering av medarbeidere Vesentlig reduksjon av dobbeltarbeid / parallelt arbeid Forbedring IKT-tjenestekvaliteten pga. frigjort kapasitet Stabil drift og måling av tjenestekvalitet Overvåking og proaktiv drift og kapasitetsplanlegging Teknologistandardisering på tvers av foretakene - prosjekt
Satsingsområder IKT-drift 2005 (2) Felles og ny PC-plattform i Helse Vest – gruppen Sentralisering og konsolidering av servere i færre datasenter Server virtualisering og ”blade”-servere ”Nytt” robust og redundant regionsnett med like høy kapasitet som foretaksinterne nett (LAN = WAN) Felles datasikkerhetsløsninger i Helse Vest – gruppen Transparente tjenester på tvers i foretaksgruppen Felles E-post løsning i foretaksgruppen vil forbedre kommunikasjonen på tvers Dette leder til investeringer
Investeringer i infrastruktur – Forutsetninger og utfordringer Bygger på OMNI utredningen (tot. ca. 70 mill.) For å gjøre investeringene er det estimert et ekstraordinært bemanningsbehov på i overkant av 18 årsverk. Særlig standardisering av PC-parken krever store ekstra ressurser. Det er beregnet at investeringene (nettutbyggingen) vil lede til en økning i driftsbudsjettet på ca. 4 millioner kroner pr. år. Denne økningen vil bidra til bedre tjenestekvalitet og muliggjøre gevinster i prosjekter som tar sikte på standardisering av applikasjoner på tvers av foretakene. Investeringene vil gjennomføres som prosjekt
Nye prosjekter, høyt aktivitetsnivå gir nye utfordringer og risiko Program og prosjekter Program: Felles IKT infrastruktur i Helse Vest - gruppen Prosjekt: Felles Antivirus / Spyware løsning Prosjekt: Felles Backup løsning Prosjekt: Datahall- etablering / opprustning Prosjekt: Felles E-post system Prosjekt: Nytt redundant regions nett Prosjekt: Felles PC plattform Prosjekt: Serverkonsolidering og overvåking Prosjekt: Ny vaktordning Nye prosjekter, høyt aktivitetsnivå gir nye utfordringer og risiko
Utfordringer og risiko
Risiko knyttet til høyt aktivitetsnivå (1) Totalt antall prosjekt som pågår eller planlegges er høyt (> 75) og arbeidet med overordnet ressursstyring i summen av prosjekt er vanskelig: Pga. tildels ulike verktøy og metoder og prosjektledere med ulik bakgrunn Pga. varierende kvalitet på planarbeider Pga. planlegging pågår både i og utenfor selskapet (kundene) ”Dette medfører høy risiko for overbooking av ressurser” Fortsatt uklarheter mht. rammer og rutiner for budsjetter og finansiering Gammel organisasjon vs. ny måte å arbeide på i ny organisasjon . Kulturforskjeller Geografisk spredning Fortsatt jamming pga. gamle kommunikasjonslinjer (kundekontakt)
Risiko knyttet til høyt aktivitetsnivå (2) For mange generalister og for få spesialister – kompetansebygging tar tid Flere ”høna og egget” problemer, hva kommer først? IKT-drift ”venter” sentral servicedesk (brukerstøtte) IKT-hjelp, sentral servicedesk ”venter” på felles infrastruktur Innføring av prosess støtteverktøy og mange nye prosedyrer og rutiner internt (ITIL)
Seksjon IKT-drift Andre spørsmål ?