Didaktisk relasjonstenkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Grete Haaland Sund HiAk,
LÆRNOTO-undersøkelsen Våren 2008 Gjennomført av: Anne Mette Bjørgen Pia Vangen Atle Røijen.
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Hvordan stimulere barns lek i naturen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud.
Spansk: Voksesmerter i populært språkfag
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Senter for livslang læring
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
Ledersamling barnehage juni 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Mappemetodikk.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen.
Didaktiske analysekategorier
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PBL - PROSJEKT.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Mål og læring hos elever
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
Skoleledelse og skoleutvikling
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B Gapatrostengjengen Gapatrostengjengen.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Effektiv og engasjerende kompetanseutvikling
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Om veiledning av team i læringsnettverk
Pedagogisk dokumentasjon
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

Didaktisk relasjonstenkning Mona Stokke

Didaktikk Undervisningskunst Handler om hva, hvordan og hvorfor Mange praktiske verktøy, men viktig med refleksjon og stillingstaken (Gundem 1996)

Didaktisk relasjonstenkning Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Dokumentasjon på at læreren har tenkt på alt Sluttproduktet ofte et kompromiss Analysen må gjøres på nytt for hvert prosjekt I intern sammenheng vil likevel ofte mange forhold gå igjen, slik at analysejobben blir lettere

Mål Hva skal oppnås med læretiltaket? Mål på flere nivåer Typer av mål Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Hva skal oppnås med læretiltaket? Mål på flere nivåer Formål Læringsmål Typer av mål Kunnskaper Ferdigheter Holdninger

Deltakerforutsetninger Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Hva vet vi om deltakerne? Stilling, arbeidsområde Faglig bakgrunn Alder, kjønn Motivasjon for å delta Kulturbakgrunn, språk Funksjonshemminger Kunnskapssyn og læringssyn Deltakerforutsetninger Forrang fremfor de andre? Kan ikke skape en meningsfylt læringssituasjon uten å ta hensyn til deltakernes forutsetninger Hva handler deltakerforutsetninger om? Konkrete kunnskaper? Eller erfaringer på bredere plan? Deltakernes kunnskaps- og læringssyn? Kan ha betydning for hva slags metoder de opplever som gode. Med økt utdanning  i retning av konstruktivistisk læringssyn

Rammefaktorer Hvilke faktorer begrenser oss? Tid Penger Regelverk Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Hvilke faktorer begrenser oss? Tid Penger Regelverk Behov for utstyr Nett-tilgang, maskiner Hva er begrensende for de valg vi kan ta mht til de andre kategoriene? Regelverk, opplæringsplaner, tid, økonomi, tilgang til utstyr ..?

Innhold Hva er de naturlige byggeklossene i fagstoffet? Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Hva er de naturlige byggeklossene i fagstoffet? Innholdselementer Temaer Problemstillinger Hva dreier opplæringen seg om? Tenk på hva som er hensikten med kurset – det gir innspill til innhold Temaer og problemstillinger som bør tas opp

Arbeidsmetoder Hvordan fremme læring? PBL Case Erfaringslæring Smågruppelæring Diskusjon Demonstrasjon Forelesning Øving Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Arbeidsmåter/metoder Viktig å kunne vurdere hvilke metoder som passer – ikke alltid bruke favorittmetoden – eller hva organisasjonskulturen favoriserer Hvilke metoder fører deltakerne best til målet?

Evaluering Hva skal evalueres? Hvordan skal deltakerne evalueres? Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering Hva skal evalueres? Hvordan skal deltakerne evalueres? Når skal de evalueres? Vurdering Vurdere det vi ønsker å vurdere og være bevisst på hvordan vi gjør det Sier regelverket noe? Har det blitt benyttet prosessorienterte arbeidsmetoder/erfaringslæring – og så måler man kunnskap?