EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Intern presentasjon for medlemmer
En innføring i spillet: Lag En Setning
Parkabel I dag bruker vi mest UTP-kabel som ersom er uskjermet. Vi bruker mest enkjærnete ledere. Flertrådete ledere brukes derimot i koblingssnorer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
MURRAY SIDMAN AND WILLIAM TAILBY NORTHEASTERN UNIVERSITY
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
fremdrift, resultater og tendenser
1 Hip movement based Authentication Presentert av : Tor Erik Buvarp.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Equivalence Relations and the Reinforcement Contingency
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
1 Byzantine angrep på trådløse ad hoc nettverk Tord Ingolf Reistad Stipendiat på Telematikk, NTNU Norsk kryptoseminar 2004 NTNU.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Sosial kapital og velferd
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Medlemskap og mangfold
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Randomisering av deltakere i eksperiment
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Dose i et medium- N k. Oppsett for måling av eksposisjon.
A randomized protocol for signing contracts (extended abstract) S.Even, O. Goldreich, A.Lempel.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Å forklare sosiale fenomener
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Familie relasjoner Far Sønn Sønn Bestefar Søstre Brødre Ektepar Far
Eksperimentell metode - I
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitative forskningsmetoder
The Impact of DHT Routing Geometry on Resilience and Proximity TDT 2, Olav Engelsåstrø
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Siste forelesning er i morgen!
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsdesign: eksperiment
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Kapittel 3 Produsere data
Utskrift av presentasjonen:

EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ A. IMAM

• ”Nodal distaqnce”, eller ”nodal number” er blitt fremmet av Fields og Verhave (1995) som en viktig strukturell variabel som påvirker framkomsten av ekvivalens klasser • En node er et stimuli som forbinder to andre stimuli gjennom trening; A → B → C • I følge ”structural network” sin redegjørelse av ekvivalens, vil økning av noder øke den ”associative distance”, og vil føre til en reduksjon av nye emergente relasjoner under test • Denne teorien tar ikke hensyn til den påkrevde treningen og dens assosierte forsterkningshistorien, men støtter seg på antall noder som intervenerer mellom parene med stimuli i ekvivalens klassene, er den kritiske faktoren som produserer permanente endringer mellom klasse medlemmene

• Den ”associative distance” teorien foreslår også at det er en ujevn, eller en ikke-likverdig relasjon mellom medlemmene i ekvivalens klassene. Dette er problematisk viss det er forsterknings kontingensene som er avgjørende for ekvivalens klassene, fordi er nettopp disse kontingensene som bestemmer klasse medlemskap, og i den grad disse egenskapene ikke endres, så er stimuliene i disse klassene utskiftbare for hverandre • Teorien til Fields et. al (1993) representerer dermed en signifikant avvikelse fra konseptet om stimulus klasser, og står i kontrast til en redegjørelse av at det er forsterknings kontingensene som er avgjørende for ekvivalens relasjonene (Saunders and Green 1999; Sidman 1994)

• Et sentralt poeng for Imam, er at hvis en gjennom trening introduserer nye stimuli par, og disse parene blir framvist eller trent færre ganger enn de parene som gikk forut for dem, så kan reduksjonen i nøyaktighet (EQ) skyldes at disse stimuliene har blitt forsterket færre ganger, og ikke nødvendigvis skyldes det totale antall noder.

• LS treningsstruktur blir foretrukket framfor OTM og MTO • STC, CTS, SP protokoller • Respons speed (peaks - ceiling effect) • Gruppe data vs. within-participants comparison • I hver betingelse ble forskjellige sett av tre sju- medlems klasser etablert under hver av de tre forskjellige protokollene

Metode • Deltagere; 3 menn, 1 kvinne (19-21 år, studenter) • Før-trening • Feedback; 100 %, 75 %, 25 %, 0 % • Penger per poeng, penger per økt, utlevering etter endt deltagelse • Trening og testing; seks sett av betinga relasjoner • Kriteriet; 90 % • Antall blokker under 100 % feedback ble brukt i alle de påfølgende blokkene, uavhengig av mestringsprosent i disse • Målet var å balansere for antall trials innenfor hver protokoll, og ikke mellom hver protokoll • Treningen involverte et sett av stimulus relasjoner omgangen • Limited hold startet på 0 % feedback

Resultater • Eksperimentene gikk over 4 og 5 måneder • Med bare noen få unntak møtte deltagerne 90 % nøyaktighets kriteriet i minst en av treningsblokkene ved 0 % feedback • Det totale antall trials ved 100 % feedback ble inkludert for videre analyse • Antall trials varierte usystematisk for de ulike deltagerne • Ikke alle relasjonene ble inkludert i test analysene • Det var ingen systematisk trend i prosentvis riktig som en funksjon av antall nodes • Nøyaktighetstester (antall riktige valg) ble undersøkt i første treningsblokk ved hver eneste nye betingelse for å kontrollere for ”carry over effect”, resultatene viste at det ikke var tegn på slike effekter

Hovedfunn • Det mest signifikante funnet i dette eksperimentet, er at de tre ulike protokollene produserte ingen differensiel effekt i forhold til respons hurtighet og nøyaktighet som en funksjon av antall noder. • Dette er i samsvar med forsterknings kontingens redegjørelsen av hvordan ekvivalens klasser dannes, og står i motsetning til associative-distance redegjørelsen. • Der hvor man har funnet forskjellige effekter som en funksjon av antall nodes, så kan muligens disse forskjellene heller sees på som en funksjon av ulike antall trials under trenings og test blokkene

Hovedfunn • Det er gjort eksperimentelle funn som støtter at antall node er en sentral funksjon i forhold til dannelse av emergente relasjoner, og som har benyttet seg av like antall trening og test trial (Fields et. al 1995). Men her har man benyttet seg av to comparisons valg prosedyre, i motsetning til dette eksperimentet som har benytte seg av tre comparison. • Kennedy (1991) har demonstrert at tre comparisons valg prosedyrer reduserer effekter av ulike antall nodes. • En annen faktor som spiller inn er ”zero-node designation”.

Hovedfunn • Nøyaktighet i responderingen økte mellom node 4 og 5, sammenlignet med node 2 og 3 • Det at en ved CTS protokoll krever flere blokker enn ved STC protokoller blir bare svakt støttet i denne studien • Det blir derimot bekreftet at deltagerne har en tendens til å lære seinere med en SP protokoll

Confounds • Innledende trening kan ha spilt inn på resultatene fra denne studien • Risiko for ”carry over effect”, men dette ble det kontrollert for